Hallå.

Bygger garaget. 40 kvm (ca 6 x 6,4 m), litet 45 graders loft. Valde 45x145 för isoleringens skull som sedan kompletteras med liggande 45x45.

Väntar bara på första missen som jag vet kommer då jag snickrat en del saker förut. Man kan ju göra om...

Stommen börjar ta form och det hela går nästan för bra (förutom att snitten på de stående reglarna lyckas bli lite snea hur jag sågar med nyinköpt geringssåg).

Nåt måste ju snart gå fel, eller?

Så slår det mig. Kontrollmäter avståndet mellan två reglar, 60 cm... ! Mellan reglarna ! Men det ska ju va cc 60! Har alltså satt ett hörn, mätt 60 till nästa, kant till kant. Klant!

Ok. Fråga 1 till byggkunskapens högborg.
Håller detta ändå? Känns som den "utsmetning" på ca 4,5 cm per regelpar inte kan göra så mkt eller?
(Har spikat dit ett par liggande 45x170 längsmed långsidorna under hammarbandet...)

Fråga 2. Nu sket det sig med isolering som är gjord för regelavstånd cc 60... Vad gör man då? Lägger den på bredden?

Puh
 
Tråkigt.

Snabbt på med panel och gips så ingen hinner se det.

Hållbarhetsmässigt ingen betydelse.

Är det försent att göra om? Annars får du istället merjobb när du ska isolera (antingen skära alla eller skarva på) och med gipsen om du inte väljer att glesa på båda sidor.

Jag lider med dig.
/CC
 
Nja göra om är för mycket jobb. Tänkte isåfall förstärka väggen om det behövdes för hållfastheten, men skönt att slippa detta.

Som tur är ska jag ju lägga 45:surprised:rna på insidan så det ordnar sig med gipsen iallafall.

Skära skära isolering...
 
145 är väldigt grov regel, så du behöver inte vara det minsta orolig. Kommer du sätta takstolarna även de cc 65?. Ska du bara ha papp på utsidan eller gips eller liknande så behöver du kanske även glesa där. Det blir en tjock vägg. Varmgarage?
/CC
 
om jag förstår dig rätt så har du tänkt dig inifrån och ut 45X45 och sen 45X145.

Vad ska du sen ha utanför detta? Gips asfaboard, duk eller papp? Så länge du inte ska ha skivor så spelar det ju ingen roll alls. Ska du ha skivor så kan du fundera på att sätta några 45X45 på rätt cc 60 mått så att du får nått att skruva i.

Alternativt kan du kanske vända på steken och köra 45X45 på utsidan av 45X145 och sen stående panel. Då får man sätta de extra 45X45 stående på insidan i värmen istället.

Jag föredrar att sätta extra 45x45 som skruvfästen istället för att glesa då det inte bygger på djupet på samma sätt och har du flyt så kommer du ju att träffa de befintliga reglarna ibland också vilket ger en bra ihoplåsning av alltihopa
 
Svar fråga 2:
Angående isolering skulle rekommendera dig

Isover Stålregelskiva 600 (eller liknande) för din cc60
Beställningskod 3703

Glasull för isolering mellan stålreglar, c 600. Obrännbart material, Euroklass A1.

Format
1205 x 605 mm
Tjocklek
95, 120, 145, 170 mm
Lambda D
0,037 W/m°C


http://sg-isover.inforce.dk/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=3703a&typ=bygg

Samma isolering som för träreglar.

Liggande 45x45 på insida,plastfolien,gips.
Utsida Fiberduk Icopal,liggande(cc 600mm), eller stående spikläkt 28-34x70mm, panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.