Mikael_L
Jag har lite utemöbler av olika slag som har börjat gå upp båd lite här och där.

Jag har fått för mig att det inte alls är en ren barnlek att foga samman detta igen så det blir hållbart över tid.
Vad finns det för förslag och tips?
 
  • tapp-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tapp-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är tapparna tighta och fina är det ju bara limma ihop igen.
 
Använd epoxi vid limningen så behöver inte fogarna vara helt tighta samt att det inte är så farligt om det finns lite limrester kvar.
 
"Dold kiltapp", kan det heta det? Alltså en eller två små kilar i sågade spår i tappen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Borra ett hål ortogonalt mot tappen. Genom stycket som tappen sitter i, genom hela tappen och ut några mm i stycket bakom tappen. Sedan täljer du en träplugg som du limmar och slår i. Då har du låst tappen mekansikt.
Man bör dessutom limma tappen
 
t_conradsson skrev:
Borra ett hål ortogonalt mot tappen. Genom stycket som tappen sitter i, genom hela tappen och ut några mm i stycket bakom tappen. Sedan täljer du en träplugg som du limmar och slår i. Då har du låst tappen mekansikt.
Man bör dessutom limma tappen
Fast behöver man inte en längre tapp för att den tekniken skall funka?

Det är också bra att sätta hålet i tappen lite (och jag menar lite) närmare spetsen av tappen. Då drar man in tappen i hålet lite extra. Det heter drawboring på engelska, men vad heter det egentligen på svenska?

Här är en tutorial: http://www.finewoodworking.com/how-to/video/drawbored-mortise-and-tenon.aspx
 
Jag skulle använt polyuretanlim.

Fyller bra, blir starkt och är enkomponent.
Och det är bara bra om trät är lite fuktigt.
Smeta i/på lim, klappa ihop, dra några varv med tejp för att hålla ihop det hela,
så är det klart imon som de säger i denna del av landet :)
 
B
Röstar också på PU-lim.
 
Mikael_L
PU-lim har jag redan hemma:
cascocascolpolyurethane.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det använder jag gärna. :)

Men PU behöver väl höga presstryck för att inte bara expandera i bubbelform och bli ganska svagt?
 
Polyuretanlim räknas ej som ett fogbryggande/fogfyllande lim (trots att det kan verka så i och med bubblandet) så då krävs det tighta fogar och högt presstryck. I övrigt ett utmärkt lim utomhus.
 
Mikael_L
Ja har ska man se på en sådan här tapp-konstruktion? Går det att tänka sig som att den alls ger presstryck åt limmet?
 
Använd montagelim istället! Fyller och limmar samtidigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.