I checklistan från Norrköpings kommun inför byggsamrådet nämns intyg om markradonmätning.
Hur skall mätningen gå till och var på tomten skall mätning ske?
Är detta ett nytt krav?

Spontant känns det som om kommunens miljö och byggavdelning kunde ha samordnat detta själva. ???
 
Håller med om att det skulle kunna samordnas vi kommunen i ett område där många bygger, istället för att var och en skall lägga ut med 4000:-. Är ni flera som bygger, och samtidigt skall göra mätningen så borde det väl gå att förhandla om priset med företaget som gör mätningen antar jag.
De som gör mätningen, t.ex LR konsult i Linköping, vet hur och vad som skall mätas, vilket är gamma strålning samt radon. Mätningen tar ca. 30 minuter, och mätresultatet och riskbedömningen av marken kommer några dagar senare.
Om du har en nybyggnadskarta så ta en kopia av den så att de kan pricka in mätpunkterna på den.
 
Det verkar som om det är ok att göra mätningen genom att beställa en typ av dosor med magiskt innehåll via internet och sedan gräva ner dem på tomten.
Sedan efter en vecka skickar man tillbaka dosorna och får efter ytterligare ca en vecka ett mätprotokoll.
Dosorna kostar 400 kr inkl frakt och intyg och kan beställas från t.ex. MRM.se ::)

Detta förfarande verkar smidigt men jag kan ju lika gärna låta dosan ligga i källarförrådet i hyreshuset där jag bor, allltid blir det väl nått utslag via det trasiga källargolvet eller blåbetongen i väggarna och vem skulle kunna veta det :-X
 
Ja, det verkar ju onekligen smidigt att bara gräva ned en detektor 1m, såvida man inte har berg som i vårt fall...
Att låta radondetektorn ligga i källaren istället, är väl förutom en samvetsfråga, en kalkylerad framtida risk.
Dels pgr. av att radon är skadligt, och ev. problem vid en framtida försäljning om det faktiskt skulle visa sig vara ett riskområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.