Hej alla!

Är i husköpartaget och hittat drömhuset som ligger vackert beläget på en sluttning. Allt är precis i de färger jag själv vill ha och tomten är hur härlig som helst. Enda problemet är att den är uppbyggd på järnvägsslipers i kanten som ligger på L-stöd längs med cykelbanan nedan. Nu har L-stöden börjat luta utåt ca 8cm (Lstöden är ca 120cm höga).

Frågan är hur mycket detta skulle kosta att åtgärda. Sträckan med l-block är ca 8meter. Vill gärna veta innan jag börjar att lägga bud så vi inte pratar om ett 100.000 kronorsprojekt.
 
Förmodligen är det bäst att göra om det hela från början, detta blir förmodligen billigaste lösningen i längden.

I så fall skulle man ju behöva gräva ut helt bakom stöden, rör sig om kring 1 meter bakom stöden och sedan beror det på hur massorna ligger bakom.
Förmodligen behöver ni också lyfta undan stöden och gräva ut en del under.

Nytt material både under och bakom, grävamskinist och padda. Gissar att allt som allt skulle landa på max 10.000:-
 
Hur ser man till att inte resten av tomten kommer glidande utför när man börjar gräva en meter bakom stöden? Vill liksom inte att min tomt skall landa i grannens köksfönster :)

Tack för det snabba svaret btw
 
Det kan ju vara ett dilemma om det är mycket lös mark bakom, är marken i jämnhöjd med L-stöden rör det sig ju bara om 120 cm och du behöver ju då kanske endast gräva ut 1 meter extra förutom själva L-stödet. En slänt med lutning 1/1 fungerar säkerligen medans ni ordnar till för L-stöden.

Är det redan idag en sluttning mot överdelen av L-stöden blir det ju lite mera att gräva ut. Men jag gissar att marken bakom har satt sig och ligger hyfsat fast, och så länge det inte är lera så finns det nog ingen risk att massorna skall ge sig iväg.
 
Extremt blöt lera kanske kan ge sig iväg, men annar är väl lera något av de stabilaste materialen att gräva i. I vår skånska lera man man i alla fall gräva ut helt lodräta väggar utan någon som helst rasrisk.
 
Så en 1.5m + L-stödet så är man på säkra sidan. Har hittat en kille som kan gräva med maskin och det ville han ha 5 kakor för (max 5 dagars jobb) som han uttryckte det. Han är skyldig mig lite tjänster så det verkar som det inte springer iväg så farligt ändå.

Skall jag bara förstärka under L-stöden eller skall jag byta ut dem mot nya? Eller rent utav gjuta en helt ny mur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.