Konsulterar ännu en gång detta forum där det alltid verkar finnas folk som har koll! :)
Vår äldre Cylinda torktumlare från 90-talet (modell 7702) har börjat gnissla på ett "kvittrande" sätt. Ljudet kommer nerifrån den sidan där motorn sitter.
Jag har öppnat upp maskinen och hittade direkt småbitar av en packning eller bussning samt en hel bussning liggande i botten av maskinen, se bild. Den hela bussningen är avbruten så kan ha krängts av.

Har bussningarna med kvittret att göra, eller verkar jag ha två olika problem att lösa?
Kan jag felsöka nåt utan att montera av hela trumman med rem etc, som är ganska pilligt?

DSC_0055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Olika problem detta är främre stödrulle
Finns två st
Byts i bland
Byt båda samtidigt du ser när du tagit ur trumman var deassa sitter
 
Super, tog av trumman och såg direkt platsen för stödrullarna! Merparten av den ena satt kvar.
Stödrullarna finns på cylinda.se för 131+moms så ska lägga en beställning. Eller finns det bättre ställe att handla på? (har inte kollat fraktkostnad ännu)

Men du tror alltså det kvittrande gnisslet är nåt annat? Nån ide?
 
A
Svårt
Remmen eller spännaren
Kan även vara motorlager eller att motorupphägningen är så glapp att motoraxlen går mot fläktkåpan
 
Jag provkörde motorn utan trumman, fortfarande missljud så rem och spännare är inte inblandade.
Det verkar komma från motordelen men det är svårt att riktigt höra varifrån. Jag har inte fått väck den främre fläktkåpan heller och är osäker på om det kan komma inifrån den. Här är en video med ljud, kan du kanske med din erfarenhet se/höra var felet ligger? :

[video=youtube_share;VMnBbAIxiCU]http://youtu.be/VMnBbAIxiCU[/video]

Gnisslet ökar lite mer efter ett tag men jag vågar inte köra så länge då värmaren är på utan vindblås igenom.
 
A
Har ingen bra lösning på detta
Ibland har det kommit in fukt i lagren och fått dessa att rosta då får man ett sånt här ljud
Men kolla den främre fläkten om det ligger nått i vägen
 
Äntligen fick jag tid att dyka djupare ner i torktumlaren!
Nu har jag fått av främre kåpan framför motorn och det verkar helt klart som att ljudet kommer från denna änden, se film:
[video=youtube_share;475oONB4WZQ]http://youtu.be/475oONB4WZQ[/video]
Går det att byta nån del i motorn eller räcker det kanske att smörja?
Om tumlaren inte far illa av gnisslet så kan jag också tänka mig att stå ut med det ;-)
 
  • Gilla
zana kader och 1 till
  • Laddar…
A
Glappar lagret ?
Prova att smörja men annars byts hela motorn
 
Nej, inget glapp varken i sidledd eller längsled.

Jag plockade isär motorn för att se hur jag kunde komma åt att smörja och det är ett kullager med täckta sidor som ger missljudet:

DSC_0114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ser inga skador i sidoförseglingen där man skulle kunna spruta in smörja.
Men borde man kunna få lagret bytt nånstans (bor i Göteborg) eller vågar man banka ut det själv? (sitter fast rätt bra)
Men kanske blir detta dyrare än vad en gammal tumlare är värd?
 
Jag fick bort kåpan i änden på axeln och lyckades då smörja lagret genom att ställa axeln på högkant och sedan hälla en spegel av motorolja ovanpå lagret. Efter en stunds roterande kom oljan ut på andra sidan så verkar bli mättat. Och lagret är nu tyst och fint.
Kan detta vara gott nog eller är det troligt att lagret börjar gnälla igen efter nån timmes drift?
 
A
Det räcker säkert länge
Det gamla torkade fettet i lagret har föryngrats
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
För den som undrar hur det gick kan jag rapportera att torktumlaren kör utan minsta gnissel och det är nu två år efter operationen :)
 
  • Gilla
Sylvestris och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.