Jag vill ställa in avhärdningsenheten på en något äldre Siemens diskmaskin, modell s9vt1s. Har hårt vatten och vill se till att diskmaskinen är inställd därefter. Någon som vet hur man gör eller har instruktioner tillgängliga? Jag bifogar bild på kontrollpanelen utifall att någon skulle ha en liknande. Jag har kontaktat Siemens och fått tag i en bruksanvisning men den hänvisar bara till en "kortfattad bruksanvisning" för avhärdningsinställningarna. Än så länge har Siemens inte kunnat hjälpa mig med att få fram en sådan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Hittar ingen Siemens med den modellbeteckningen
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils Sjöblom
  • Laddar…
A
Switching the salt refill indicator / water softening system off and on
Close the door.
Hold down the programme button B
and switch on the main switch 1 , then release the buttons.
The illuminated button B and the factory-set value on the digital display flash.
To change the setting: press the programme button B .
Each time the button is pressed, the set value increases by one; when the value
is reached, the display jumps back to (the salt refill indicator / water
softening system has been switched off).
Switch off the main switch 1 .
The set value is stored within the device.
Approx. 4 litres of water are required to regenerate the water softening system. As a result, the water consumption per rinse cycle increases by 0 to maximum
4 litres depending on the water hardness setting.

Man stegar alltså fram den siffra som motsvarar hårdheten på vattnet där maskinen används
4 är fabriksinställning motsvarar 13-16dH eller 2,2-2,9 mmol/liter

B knappen är normaldisk (den mellersta till höger om displayen)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nils Sjöblom
  • Laddar…
Stort tack till er båda, suveränt! Nu är den inställd på hårdast möjliga vatten. Jag testkör nu och håller tummarna...
 
A
Risken med inställningen hårdast möjliga är att glasen tar skada
 
Ok, bra att veta. Tyvärr hjälpte det inte med de nya inställningarna så något måste göras åt vattnet som används till diskmaskinen.
 
A
Vad är den ursprungliga symptomen?
Inställningen påverkar endast regenereringen av avhärdaren
Det kan dröja flera diskar innan skillnad påvisas
Ev har avhärdaren gjort sitt...
 
Det är brunnsvatten i sommarstugan, det bildas en vitaktig kalkartad hinna på all disk som lätt löses upp med citronsyra. Jag körde bara ett par diskomgångar för att testa så det kanske är värt att testa någon gång till i så fall. Diskmaskinen är ca åtta år gammal enligt uppgift.
 
A
Det kan ju ta tid tills avhärdarkulorna är fit for fight
Ev. Är det fel på avhärdarventilen så att kalket kommer ut i maskinen vid annat tullfälle än tömning
 
  • Gilla
Nils Sjöblom
  • Laddar…
Tack igen för alla förslag och teorier. Jag ska förtydliga att med "sommarstugan" menar jag en stuga vi hyrt och nu har belamrat färdigt åtminstone för den här sommaren. Med andra ord är det nu upp till stugans ägare att fortsätta felsökningen, så jag ska länka den här konversationen till honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.