Hejhej! Håller på att kika på ett hus nu, mitt och sambons första "riktiga" hus. Det är 1 1/2 plansvilla med källare. 138 kvm + 92 kvm. Det är byggt -72 och är fräsch, inte toppmodernt med absolut inflyttningsklart. Nu till frågan.. Jag har kikat lite med lån och kostnader och det visar sig att vi kommer få betala ca 10 500 kr/månaden. Inklusive driftkostnad, lån och amortering. Är detta mycket? Har bara vårat boende idag och jämföra med, där vi betalar ungefär 5000 i månaden. Vad betalar ni ?
 
Det beror ju på vart man bor, för mig som bor i Norrland låter det dyrt, jag betalar under 5000kr i månaden inkl ALLT och då är 2000 av det amortering.
 
Ca 2000:-/månaden.
 
Vi snittar strax över 20000:-, men det är exklusive renovering.
 
Räknar du på de uppskattningar banken och/eller mäklaren gör som "driftskostnader" så räcker de sällan till...
Den största kostnaden är normalt sätt räntan med uppvärmning på andra plats och så el, sen kommer vatten/avlopp (antingen kommunen eller tömning av brunn), sopor. Alla dessa går ganska enkelt att kolla upp vad de blir.
Gävle är ju ändå rätt fördelaktigt vad det gäller pris (jämfört med Stockholm där jag bor).
Se till att få kostnaden för räntor utan jämkning. Banken ger ofta priset med jämkningen inräknad men det är ju inte alls säkert att man vill ha den...
 
Vi har ett ganska stort hus med luftvattenvärmepump, byggt 79. Allting inklusive drift och amorteringar kostar ungefär 8500 i månaden. Kommer lägga på någon/några tusenlappar el vintermånaderna.
 
Om du spaltar upp kostnaderna på de olika utgiftsslagen blir det klarare.

T.ex.
Ränta
Amortering
El-leverans (till nätägaren)
ELenergi (till leverantören av kilowattimmarna)
Fjärrvärme?
Sophämtning
Vatten och avlopp
Tele
Försäkring
...

Jag gissar att det är räntekostnader och amorteringar som sticker ut,
för att ni inte har kunnat lägga in någon större kontantinsats.

Så ja, det är nog en ganska hög kostnad :(
 
Amortering kan inte räknas i i driftskostnad eller kostnad för boende, det är ju en avbetalning av ett lån och är av valfri summa.
 
Stafrin skrev:
Det beror ju på vart man bor, för mig som bor i Norrland låter det dyrt, jag betalar under 5000kr i månaden inkl ALLT och då är 2000 av det amortering.
Har du ingen värme på? Eller eldar du med ved som du värderar till 0 kronor?

On Topic

Här nere i småland kostar kåken mig ungefär 5500/månad, exklusive amortering, Inklusive tv, tele, el hemförsäkring osv, Luft/Luft värmepump, Ngn kubikmeter ved per år som tillskott när det e som kallast.
 
fn76 - Jag räknar inte amortering som driftkostnad, utan jag plussade bara ihop driftkostnaden som är 36000 ungefär, med dom uppgifter jag fått från bankens hemsida som är 10500 ungefär. Såg dock nu att dom hade räknat på 2600 i amort. vilket känns lite i övekant. Lär ju räcka att amort 1500 kr/mån.

Skulle kunna göra så här så får ni som har lite mer erfarenhet tycka och tänka lite !

Pris: 1 995 000 kr utgångspris
Driftkostnad: 36 600 kr/år.
Fördelas enligt följande:
- Försäkring 6 000 kr
- Vatten/avlopp 5 000 kr
- Hushållsel 16 000 kr
- Samfällighet 9 600 kr

I kostnaden för hushållsel ingår drift av bärgvärmepump. I kostnaden för samfällighet ingår garage, sophämtning och snöröjning. Disskussion pågår om eventuell sänkning av kostnaden för samfälligheten.
Energiprestanda: 86 kWh/m² år
Tomträttsavgäld: 11 800 kr
Pantbrev: 14 st om totalt 1 700 000 kr.
Taxeringsvärde: 1 513 000 kr varav mark 405 000 kr
Värdeår: 1972
Skattesats: 34,85
Typ: 220, Småhusenhet, helårsbostad
Tillträde: Enligt överenskommelse

Hur ser detta ut? Tack på förhand
 
fforsgren skrev:
lång text
Ingen fastighetsskatt?
 
ullberg
Pumba skrev:
Ingen fastighetsskatt?
Den finns ju inte längre ;) men däremot borde kalkylen inkludera an kommunal fastighetsavgift, kanske den maximala på strax över 7000.

Samfällighet på 9k låter högt, är det en faktisk kostnad eller en skattning?
 
ullberg skrev:
Den finns ju inte längre ;) men däremot borde kalkylen inkludera an kommunal fastighetsavgift, kanske den maximala på strax över 7000.

Samfällighet på 9k låter högt, är det en faktisk kostnad eller en skattning?
Vet faktiskt inte. Utgår ifrån att det är en faktiskt kostnad, ska kolla upp det. Tack!
 
Ser väl rätt "normalt" ut....liten reservation på elkostnaden, det känns i underkant att snitta ca 1300/mån med en bergvärmeanläggning....men det är inga större avvikelser, tycker bara att det är lite lågt räknat....
 
Låter normalt om ni tänker låna 85%. Vi har liknande kostnader. Glöm inte fastighetsavgiften som nämndes ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.