Hej.

Vi håller på att dränera runt vårt 1,5 plans villa med källare. Huset är byggt 1944.

Eller rättare sagt har vi inte börjat dränera än. Har spenderat 100-tals timmar på att spräcka bort utskutande berg och spåra så vattet obehindrat kan rinna mot dräneringsbrunnen.

På en sida av huset finns det en svacka så djup att jag får installera en pumpbrunn. Av denna anledning blir det lite knepigt med bergknallen nedan. Jag vill alltså helst ta bort den. Knallen finns ca 1 meter från ett hörn av huset och "blockerar fallet".

Nu till frågorna:

Vad tror ni. Kan man "riskfritt" ta bort knallen? Varför lät de den vara kvar? För stabilitet?

Berget sluttar aningen nedåt, alltså från huset ner mot knallen och vidare. Detta gör att jag känner mig extra osäker på operationen.

Tanken är att jag med vinkelslip och diamantklinga spårar närmast sockeln och sedan högre upp borrar några hål i lämplig omfattning samt djup för att sen spräcka bort en kanal där dräningensslangen läggs.

Bergsknallen verkar inte vara massiv nedåt då jag kunnat hacka loss bitar. Höjd från berg till knallen är ca 8 cm.

20140717_193220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140717_193232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140717_193314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
De lät den säkert vara kvar för att den var tillräckligt ur vägen och det var arbetsamt att för hand gräva, rå på berg osv. Så ta du bort så mycket du behöver för att jobbet ska bli bra nu när du lägger ner så mycket arbete.
 
Tack för svaret. Vi har påbörjat processen att skära/spräcka upp en kanal i knallen. Det tar sin tid då jag inte vill skada grunden genom att delen som sitter i huset rör sig.

Jag glömde skriva att huset står på berg, insprängt. Så den knallen borde inte varit några större problem att ta bort när de väl höll på. Men någonstans ska man ju dra gränsen :)
 
Efter mycket om och men så står man nu med en kapad knalle och känner sig lite smådum. För det var verkligen ett skitjobb som tog tid och och bitvis var onödigt.

Såhär såg det ut när vi var igenom:

20140728_192907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag knackade bort den sista biten mellan upptäckte jag att delen som satt i grunden var väldigt lös. Ryckte till ordentligt i biten och voila:

20140728_192950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hade alltså räckt att karva bort lite av sockeln och spräcka som vanligt (utan att behöva spåra). Då hade det kanske tagit 3h istället för 3 dagar... Men men, better safe then sorry :)
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.