Hej!

Ska lägga ett papptak på vårt altanbygge.

Egentligen vill jag bara dubbelkolla så att jag tänkt rätt innan jag börjar.

1. Underlagspapp på råsponten, vika runt den 5cm längst ner
2. Montera takfotsplåt ovanpå underlagspappen
3. Montera trekantsregel
4. Lägga ytpapp, ytpappen drar jag runt trekantsregel och fäster på "utsidan".
Limmar nedersta papp "våden" med asfaltsklister mot takfotsplåten
5. Montera vindskiveplåt

Är detta en korrekt lösning?

Mvh Robban
 
1. Man behöver inte vika runt den, tänk på att lägga den i råspontens riktning.
2. Rätt.
3. Detta ska vara nummer 1.
4. Du kanske måste limma all papp beroende på tillverkarens monteringsanvisning men den får du med rullen.
5. Är redan vindskivan monterad så ja.
 
ang takfotsplåten, ska man vara riktigt noga så ska det en underlagspapp på först på råsponten och sedan takfotsplåten och sedan ett lager papp till ovanpå. Råden kanske skiljer sig mellan olika tillverkare..
 
huggan skrev:
1. Man behöver inte vika runt den, tänk på att lägga den i råspontens riktning.
2. Rätt.
3. Detta ska vara nummer 1.
4. Du kanske måste limma all papp beroende på tillverkarens monteringsanvisning men den får du med rullen.
5. Är redan vindskivan monterad så ja.
Om trekantslisten monteras först så får man ju ingen takfotsplåt där. Men det kanske inte har någon betydelse?

Kakelfog skrev:
ang takfotsplåten, ska man vara riktigt noga så ska det en underlagspapp på först på råsponten och sedan takfotsplåten och sedan ett lager papp till ovanpå. Råden kanske skiljer sig mellan olika tillverkare..
Ja, men gäller inte det om man sedan läktar och lägger plåt/tegel?
Nu får ju jag ett lager papp under plåten samt ett över.
 
Trekantslisten ska vara på kanten mot vindskivorna.
Ja, tänkte inte på att du skrev att du skulle använda ytpapp.
 
Några frågor till.

Änden på trekantslisten blir ju "oskyddad". Ska man klä in den helt med papp så ändrät täcks eller ska man låta det vara och måla änden?

Nu till det riktigt knepiga.
Jag har väldigt lite utrymme mellan altantaket och befintliga takfoten på huset. Vet inte riktigt hur jag ska fästa pappen längst in.

WP_20140718_15_50_03_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas ni kan se något. Tanken är att sätta igen sidorna med panel för att slippa få fåglar osv som bygger bo där.

Är det bara att bita i det sura och riva ett par brädor + hängränna på den befintliga takfoten eller kan man lösa det på något annat sätt?
 
depalma skrev:
Några frågor till.

Änden på trekantslisten blir ju "oskyddad". Ska man klä in den helt med papp så ändrät täcks eller ska man låta det vara och måla änden?

Nu till det riktigt knepiga.
Jag har väldigt lite utrymme mellan altantaket och befintliga takfoten på huset. Vet inte riktigt hur jag ska fästa pappen längst in.

[bild]

Hoppas ni kan se något. Tanken är att sätta igen sidorna med panel för att slippa få fåglar osv som bygger bo där.

Är det bara att bita i det sura och riva ett par brädor + hängränna på den befintliga takfoten eller kan man lösa det på något annat sätt?
Lägg underlags papp sen en staketregel är mycket bättre än trekantslisten sen får du täcka änden på staketregel med papp. Borde räcka att ta bort rännan och gå upp med pappen på tå brädan förtrustat att vattnet från underlags papp på hus taket inte kommer ut bakom tå brädan.
 
johan ivarsson skrev:
Lägg underlags papp sen en staketregel är mycket bättre än trekantslisten sen får du täcka änden på staketregel med papp. Borde räcka att ta bort rännan och gå upp med pappen på tå brädan förtrustat att vattnet från underlags papp på hus taket inte kommer ut bakom tå brädan.
Ok, så underlagspapp, plåt och sedan staketregel?

Ja, jag funderar på att göra något sådant med tåbrädan. Känns som att det blir den bästa lösningen.
 
depalma skrev:
Ok, så underlagspapp, plåt och sedan staketregel?
Ja är så man brukar göra.
 
Perfekt, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.