Vi har börjat fundera på om man egentligen behöver torktumlare. Under sommarmånaderna har vi inte använt den, men det kanske man gör under vintern?
Funderar på att sälja den för att få mer plats i den lilla tvättstugan, men kommer vi att ångra oss?
Skulle ni klara er utan era torktumlare?
 
Snigel skrev:
Skulle ni klara er utan era torktumlare?
Nej, inte en endaste dag :)

Beror iof. sig säkert på hur bra tork/hängmöjligheter man har i tvättstugan, men jag skulle oavsett det aldrig vilja vara utan min torktumlare, spec. inte med alla barnkläder ;)

MVH//Christina.
 
Hm....vi har inga höjdarmöjligheter till upphäng, men kläder vill jag inte tumla ändå. Handdukar blir ju mycket mjukare och skönare när de tumlas, men det känns lyxigt att ha en tumlare bara för dem. Kanske det blir barn i framtiden om man har tur, och då kanske man behöver den mer.
 
Vi tumlar mycket på vintern, ömtåliga saker hängs upp och tåliga saker tumlas. Den varma luften hjälper till att torka det som är upphängt. Skulle inte klara torkandet utan tumlaren...Mest handdukar, strumpor, vissa undisar, jeans och lite annat som inte behöver vara jätteslätt. Man kan även halvtorka saker så att de inte blir så skrynkliga.

/ama
 
Jag har under alla år (även under tiden då barnen vuxit upp) inte haft torktumlare utan haft en 20 kvm tvättstuga med gott om upphängningslinor. Har hävdat att tumlare är en fullständigt onödig lyxartikel ... Nu har jag tillfälligt tillgång till torktumlare i mitt mellanboende och måste faktiskt erkänna att detta är toppen. Hur har jag överlevt tidigare ::)?

Planerar en minitvättstuga (och då är den mer minimalistisk än en liten) men med torktumlaren löses problemet. Det är faktiskt få grejor som man absolut inte kan tumla.
 
Med allergiska familjemedlemmar är möjligheten att hänga tvätt ute starkt begränsad... först pollen från träd, sen gräset. Så jag tumlar året runt. Skulle inte vilja vara utan. Med tonåringar i huset som inte planerar så där bra vad de vill ha för kläder och sällan får tvätten till tvättkorgen är det toppen att kunna tvätta och tumla, själva tiden att få deras kläder torra minskar ju i rekordfart! Och precis som någon skrev: det mesta går att tumla! Även yllesaker som någon gång åkt med av misstag...
 
Går emot strömmen och påstår att man INTE behöver ha torktumlare... har klarat mig utan den under 8 år
 
Vi skulle inte heller vilja ha det. Fanns ju när man bodde i lägenhet. Men det enda vi i såfall använde den till var sängkläder.Då bodde vi även något år med småbarn. Men aldrig att jag skulle tumlat deras kläder. Vi har nog inga kläder som vi skulle våga tumla heller idag och har dessutom stor tvättstuga där vi hänger och som torkar på nolltid. Så javisst klara man sig utan det ::). Dessutom så sliter det något enormt på kläderna. Men det är ju en smaksak. Är nog för rädd om mina kläder för att våga tumla något ;)
 
jessica skrev:
Dessutom så sliter det något enormt på kläderna.
Torktumlaren sliter inte något nämnvärt på kläderna, det som samlas i filtret är lösa fibrer som annars skulle stannat kvar eller ramlat av någon annan stanns. Enligt konsumentverket iaf. www.radron.se
 
Konsumentverket har oxå konstaterat att tumlare inte krymper kläder, i alla fall inte mer än vad tvättmaskinen gör. Skillnaden är att tumlaren krymper det mesta på en gång medans i tvättmaskinen tar det lite längre tid då den krymper lite i taget.
 
Tumlare i all ära, men behöver man som barnfamilj torkskåp också? Eller räcker tumlare och klädstreck?
 
jessica skrev:
Vi skulle inte heller vilja ha det. Fanns ju när man bodde i lägenhet. Men det enda vi i såfall använde den till var sängkläder.Då bodde vi även något år med småbarn. Men aldrig att jag skulle tumlat deras kläder. Vi har nog inga kläder som vi skulle våga tumla heller idag och har dessutom stor tvättstuga där vi hänger och som torkar på nolltid. Så javisst klara man sig utan det ::). Dessutom så sliter det något enormt på kläderna. Men det är ju en smaksak. Är nog för rädd om mina kläder för att våga tumla något ;)
Jag undrar också om det verkligen sliter så enormt på kläderna, de 'dammar' lite mindre efter tumling bara ;)

Barnens kläder tycker jag personligen är helt perfekta att tumla, spec. om man nu har så exklusiva kläder som man är väldigt rädd om, ju finare barnkläder desto mer anpassade för tumling ;), dessutom oändligt mycket mjukare och skönare mot huden :)
Har man sedan inte tillgång till stora tork/hängmöjligheter (och vem har det i ett nybyggt hus) så är tumlaren en väldigt bra hjälp.

Nu köper jag iof. sig sällan så exklusivt varken till mig själv eller barnen och även den lägre kvalitén klarar tumling alldeles utmärkt, men det är klart, man tumlar ju inte en jättedyr dräkt eller en fin klänning e.dyl, men då dessa sällan eller aldrig tål vattentvätt så tvättar man ju dem oftast inte ens hemma.
Men jag tror faktiskt inte att man behöver vara speciellt rädd för slitaget, det kan ju vara trevligt att någon gång vara 'tvungen' att köpa nåt nytt till sig själv ;) och vad gäller barnkläder så hinner de växa ur dem flera gånger om, innan de ev. är 'utslitna' pga. torktumlingen ;).

MVH//Christina.
 
Oslox skrev:
Tumlare i all ära, men behöver man som barnfamilj torkskåp också? Eller räcker tumlare och klädstreck?
Var har du klädstrecket, ute eller inne?? ;)

MVH//Christina.
 
För oss med håriga hundar är tumlare en absolut nödvändighet ::)
 
Jag saknar för tillfället en tumlare :'(

Men om ni vill spara plats finns det ju faktiskt kombinerade tvättmaskiner och tumlare. Aldrig provat så jag vet inte alls hur bra dom är eller hur lång livslängden är. Men det kanske vore något att titta närmare på?

:) //Ulrika

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.