Hej,

en kompis funderar på att köpa en billig lägenhet och renovera den, och jag började fundera på vilka renoveringar eller förbättringar som är avdragsgilla på den (antagna) vinsten efter försäljningen?

Tittade som snabbast på skatteverket.se men hittade inget.

MVH

EDIT: Vid en närmre titt på skatteverket.se hittade jag lite info, men lite svår tydd tycker jag, så om någon som vet vill dela med sig är det uppskattat.
 
Redigerat:
Alla renoveringar är avdragsgilla om man säljer senast 6 år efter man genomförde renoveringen och i detta fallet så borde ju det vara tillräckligt.
 
Strunta i ovanstående länk, är sedan 2008.

Detta är det som gäller nu:
https://www.skatteverket.se/privat/...gavsmahus.4.233f91f71260075abe8800033624.html

Där står det: "Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp."
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Good catch.
 
Ett exempel från min egen försäljning: rev ut heltäckningsmatta och ersatte med parkett. Fick göra avdrag på mellanskillnaden i pris på golven, t.ex. heltäckningsmatta 200 kr/kvm, parkett 400 kr/kvm. Fick göra avdrag med 200 kr/kvm. Bytte köksblandare, hade en köksblandare innan = inget avdrag.
 
fn76 skrev:
Ett exempel från min egen försäljning: rev ut heltäckningsmatta och ersatte med parkett. Fick göra avdrag på mellanskillnaden i pris på golven, t.ex. heltäckningsmatta 200 kr/kvm, parkett 400 kr/kvm. Fick göra avdrag med 200 kr/kvm. Bytte köksblandare, hade en köksblandare innan = inget avdrag.
OK, men hur fungerar det tänket om man t.ex. renoverar köket. Kök fanns innan, kök finns nu = inget avdrag? (trots att det gamla köket är 50+ år gammalt)
 
O
ett nytt kök innebär enligt mina tankar en förbättrande reparation.... höjer troligtvis värdet
 
Jag tycker att allt detta framgår hyfsat tydligt när man fyller i deklarationsblanketten. Leta fram den hos SKV och kika.
Bara att redovisa samtliga kostnader man vill ha avdrag för. Så länge man redovisar riktiga uppgifter riskerar man ju inte mer än att SKV inte håller med.
 
nejo skrev:
OK, men hur fungerar det tänket om man t.ex. renoverar köket. Kök fanns innan, kök finns nu = inget avdrag? (trots att det gamla köket är 50+ år gammalt)
Du måste göra en planändring av köket...tex byta plats på spis och diskbänk...att bara byta ut ett gammalt kök mot ett nytt är underhåll och inte avdragsgillt....
 
Jag förmodar att det är kostnaden efter ROT man får dra av.

Så har man 50 000 i arbetskostnad blir det 25 000 efter ROT och därmed 5 500 i skatteavdrag.

Tämligen generöst får man väl säga.

Eller så kan man se det så att SKV tar igen på reavinstgungorna vad man förlorat på ROT-karusellen. :|
 
En annan sak att tänka på vad gäller köket, står där en spis nu så sätt in häll och ugn i stället.
 
nejo skrev:
OK, men hur fungerar det tänket om man t.ex. renoverar köket. Kök fanns innan, kök finns nu = inget avdrag? (trots att det gamla köket är 50+ år gammalt)
Säljer man det inom 6 år efter man renoverat så är all avdragsgillt. Säljer man efter längre tid så får man bara dra av om man förbättrat köket med annan utrustning, högre standard eller fler skåp. Dock om man flyttar köket så räknas det alltid som förbättring.
 
Enk Projektet skrev:
Du måste göra en planändring av köket
Det låter helt orimligt. Varför skulle ett kök vara i bättre skick gör att man bytt plats på saker?
 
O
Det står hos skattemyndigheten att om det är en förbättringsåtgärd.... Ett nytt kök oavsett förändring av planlösning eller inte borde väl hamna under förbättringsåtgärd....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.