Jag har skaffat ett gammalt torp från 1918. Det var bra många år sen någon målade det men det bra trä. Panelen är original, som jag nu målat med ”vanlig falu rödfärg”. Nu återstår fönsterrenovering och att måla knutar. Fönstren flagnar färgen från, men de är original och trät verkar friskt. Fönstren ska renoveras enligt konstens alla regler med linoljefärg etc. Knutar och vindskivor verkar tidigare målade med cuprinol alkydoljefärg. Men den sitter dåligt så den ska skrapas ner. Även där tänker jag gå på med Linoljefärg. Men vilken?
Jag vill alltså ha ett helt vanligt rött hus med vita knutar, ja vill ha samma vita nyans inne i fönstren på lister etc runt fönstren. Den tidigare ägaren vverkar enligt gamla burkar ha använt sig av vit färg alltså obruten?
När jag googlar så finns den ju vanliga ”stockholmsvit” S0502Y. Men av någon anledning gillar jag den inte, jag tycker den är för gul i nyansen (jag har målat med färgen förr på väggar etc). Enligt Gysinge så har de en variant som är 2% grön umbra. Som jag förstått det så går den lite på grå hållet. Upplevs den som vit, jag vill inte ha gråa knutar. Sen har Ottoson sin färg titan-zink. Åt vilket håll går den. Är det mer mot gråa hållet eller gula? Vilken är mest korrekt om man vill ha ett rött hus med vita knutar?
 
Grön umbra går åt det gråa hållet, men 2% märks knappt, det tar bara ned "vitheten" så att knutarna inte blir så bländvita.
 
  • Gilla
morrcan
  • Laddar…
Titan-zink brukar användas som grundfärg på tidigare omålat eller renskrapat trä - inte som slutstrykning.

Annars håller jag med norrbottentorpet. Grön umbra är klart det mest korrekta. 2% är nog rätt för ett hus från 1918. Det blir inte grått bara inte kliniskt vitt - vilket jag tycker ser för hårt och skarpt ut.

Du kan också köpa olika grön umbra blandningar från Gysinge och testa olika nivåer av grön umbra. Tex 1% till 5%. Skaffa tex en burk helvit och en 15% och prova dig fram.
 
Redigerat:
Jag tror också att det är bra att köpa och blanda själv. 2% grön umbra från Gysinge har vi målat våra köksväggar med och senare också i förstugan. Det sägs att den ska vara vit, men jag upplever den som ljusgrå. Här kan man se mot ett vitmålat fönster.

8391046503_3bb23b5158_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt färgen i flera omgångar och det har varit samma varje gång. Kanske den ser vit ut mot falurött.
 
  • Gilla
Diana H
  • Laddar…
Tack för era svar.
Jättebra bild. Tack AstaS. Jag tycker på den bilden som 2% umbra är för grått. Nu blir jag lite fundersam. Hur gör ”svensson” när de målar rött hus med vita knutar, hur är det brutet då? Med obrutet vitt? Jag tycker det verkar lite krångligt att köpa pigment o blanda själv. Helst vill jag ange en NCS-kod.
När det gäller Ottosons vita ”titan-zink” vit, så tror jag att ni blandar ihop den med zink-vit. Ottoson skriver på sin websida, att det är den som används för grundmålning alternativt för att bryta färg.
Den vita ”titan-zink” jag undrar om har NCS-kod: 0402-Y07R. Det är ju inte obrutet vitt, men jag undrar hur den är kontra obrutet vitt. Åt det gråa hållet, eller gula?
Min tanke är att den färg som väljs ska bli samma, både på knutar, fönster, men även inne på vita detaljer, till lister etc.
Om jag går vägen med ska blanda själv till tex 1%, umbra, då måste jag veta hur mycket pigment som behövs, om jag behöver göra en ny blandning framöver, så att det alltid blir samma nyans.
 
Ett alternativ är ju att beställa några små färgburkar och testa. Själv föredrar jag att måla med Ottossons linoljefärg, jag tycker den är bättre att måla med än Gysinges.
Du skulle ju till och med kunna ta kontakt med Ottossons och fråga vilken vit färg de skulle föreslå. Jag skulle tro att de har koll. De blandar ju gärna till den färg man vill ha. De är ju en färgbutik till skillnad från Gysinge. Det är jättesvårt att se färgerna på skärmen. Målar tex just nu med gräddvitt hemma och det ser inte alls ut som det gör på datorns skärm. Åtminstone på min skärm.
 
  • Gilla
Diana H
  • Laddar…
Ottossons kittvit kör vi till allt vitt, ute som inne. Behagligt vitt till utemöbler, vindskivor, lister och fönster osv.
 
Redigerat:
Provade att ringa Ottosons, men de har semesterstängt.

Kittvit verkar lite intressant. Jag läser mig till den som varmvit, men vad innebär det. Går den lite mot gula hållet tro? Någon känsla för hur den är jämfört med stockholmsvit/äggskal/antikvit” S0502Y ?
 
Ja, men du kommer inte uppleva den som gulaktig. Bara om du håller något "vittvitt" bredvid kommer du tänka på det. Det är väl den nyansen som lite otydligt även kallas för "brutet vit".

Jag ska ha den till knutarna på mitt hus också när det målas nästa gång.
 
Jag har också tänkt använda Ottosons kittvita som standardvit på huset. Har även provat måla en del och är nöjd med resultatet. Jag tror den gör sig särskilt bra med faluröd då den går åt just det varma hålet. Skulle man välja en kall vit så finns väl risken att den upplevs lite "blå", eller kall, mot det varma röda?
 
Skulle starkt rekommendera att TS provmålar iallafall ett par brytningar för att hitta rätt. Det tar tid att måla så man vill att det ska bli rätt färg. Ännu mer så om färgen är tänkt på alla ljusa detaljer. Ett alternativ/komplement är att åka förbi någon färgutställning. Gysinge har tex i Sthlm rätt illustrativa färgkombinationer för panel och foder ute.

Tänk också på att det vita kommer upplevas mycket ljusare i solljus. Astas bild är bra men jag tror inte du kommer uppleva 2% som grå utomhus.

Personligen tycker jag för vitt ser sterilt och stelt ut. Skulle också slå ett slag för att introducera en tredje färg utöver rött och vitt/ljusgrått på tex fönsterbågarna. Tex grönt eller ockragult. Ger mycket mer liv till fasaden

Apropå blandning. Utgår du från färdigblandade brytningar är det enkelt att med ett matskedsmått eller dyl. få till samma blandning varje gång.
 
Redigerat:
Jag kör med ottosons vit gräddton till allt vitt både inne o ute. Funkar bra tycker jag.
 
Heter den gräddton?
 
2% grön umbra upplevs absolut inte som grå utomhus. Astas bild är bra för visst är det skillnad men det är svårt att jämföra inomhus och utomhus.

Om du inte håller något kritvitt bredvid ser du inte att den inte är just vit.

Väggarna i vår tvättstuga är målade med kanske 4% grön umbra men upplevs som vita eftersom vi har mörkare grå snickerier till.

ImageUploadedByByggahus.se1407190400.748535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man tänker inte ens på att det skiljer mot tvättmaskinen och torktumlaren eftersom de inte är precis intill. Fotot är lite mörkt dock.

Jag tror du blir väldigt nöjd med 2% grön umbra.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.