Hej!
Finns det någon som kan förklara hur man byter en plint på ett fritidshus. En av plintarna har börjat böja sig inåt under huset. Känns som att det behövs göras något innan snön lägger sig på taket! Är det något som man kan fixa själv? Har hjälp av händigt och snickarkunnigt folk.

Tacksam för synpunkter!

Nina101
 
En idé kan väl vara att skaffa ett par rejäla domkrafter och lyfta huset för att avlasta den dåliga plinten. Sedan får man gräva bort den och gjuta en ny.
 
Jag bytte ut nästan samtliga plintar på mitt fritidshus därför att bef. plintar var för grunt lagda o därmed inte frostsäkra.

Jag använde en rätt kraftig L-formad järnbalk ca 1.5 m lång och 2 domkrafter på 5 resp. 10 ton. Det gick bra att pumpa upp huset och byta ut plintarna. Jag använde stenbumlingar som avlastning innan jag gjöt om plint för plint. Jag vägade inte lita på hydrauldomkrafterna annat än vid själva lyftet.

Rekommenderar Per Hemgrens bok "Bygga grund", ISBN 9153419278
 
Innan du lyfter öppna dörrar och fönster innan dom kan ändra form, sprukna fönster.
 
En tillfällig lösning för vintern om man inte hinner gjuta plint är kanske att lyfta huset med domkraft och stoppa in suggor för att avlasta. Det beror ju förstås på vad för mark huset står på, men du kan ju lägga lite singel först under suggorna så borde det hålla ganska bra. Men låte den gamla stå kvar tills du hinner fixa ordentligt.
 
Hej,
Tack för bra synpunkter! Eftersom bytet inte hunnits med av varierande orsaker så tror jag att Camelots lösning kommer att fungerar till nästa sommar. Sedan löser jag problemet enl ClasseClas förslag.

Nina101
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.