Om man skulle finna medel att kosta på sig en Jagga typ denna "Jaguar XF 4,2 V8 Supercharged -08"

http://www.blocket.se/malmo/Jaguar_XF_4_2_V8_Supercharged_54730846.htm?ca=11

Skulle man har råd att äga den? ...försäkring o service tänker jag på. Jag kollade upp för några år sedan vad det skulle kosta att äga en 10-12år gammal Porsche. Minns inte exakt men det var sjuka pengar. Byta broms-ok kostade väl mellan tummen o tummen 30' + (?) Vanliga service var inte heller direkt billig, 20'? Kanske minns fel men i alla fall så vad det inget jag skulle ha råd med. Är det lika illa med Jaggan?
 
Det är igentligen bara du som kan svara på denna frågan. ;)
Vi vet ju inte hur din ekonomi ser ut eller hur gammal du är (tänkte på försäkring ang. ålder)
Ta reg.nr och kolla på försäkringsbolagen (det brukar gå att se vad den kostar på ett år).
Jag antar att vill man ha en jaguar och inte är rik så kanske man struntar i att bo lyxigt och äta på resturang varje dag.
 
Det går nog lösa men räkna med en budget på 4000 - 5000 kr/månaden Går den sönder så blir det dyrt. 20-30 kkr är små pengar när denna typ av bilar börja krångla.

//Calle
 
Staffans2000
Ert resonemang hör jag då och då när jag tankar. Det kommer fram nyfikna och säger -vilken snygg bil du har - en Jaguar! Drar den mycket bensin? (nja, som en Volvo 240). Men reservdelarna är ju väldigt dyra!! (Nej vattenpump 1200kr. AC-kondensor 1500kr.... ) Men priset, den måste ha kostat minst 150.000.kr!!! (Nej. Jag köpte mina Jaggor för 25.000kr styck. XJ6 95 + 96.) Vid det här laget bruker en lampa tändas. Men försäkringen måste vara dyr!!!! (Jag betalar CA:4200kr helförsäkring med lägsta självrisken. LF.).

När det gäller din XFR är försäkringen dyrare eftersom karossen är helt i aluminium och därför betydligt dyrare att reparera efter en krock. Att den har en kompressor istället för en fjollig turbo, påverkar inte försäkringen nämnvärt.

Reparationskostnaderna är nog inte värre än för vilken annan nyare bil som hälst. Men eftersom du tänker lira i det absoluta toppsegmentet av lyxbilar, så är den full av finesser som kan gå sönder.

Ex. på reservdelpris.
http://britishparts.co.uk/products/6462-brake-disc-front-C2C25337

Staffan
 
Redigerat:
Vissa Jaguar modeller är i grund o botten en förklädd Ford Mondeo, så den bör väl inte va så dyr
 
Staffans2000
Viss Jaguar!

X-type.
Inga andra
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Ert resonemang hör jag då och då när jag tankar. Det kommer fram nyfikna och säger -vilken snygg bil du har - en Jaguar! Drar den mycket bensin? (nja, som en Volvo 240). Men reservdelarna är ju väldigt dyra!! (Nej vattenpump 1200kr. AC-kondensor 1500kr.... ) Men priset, den måste ha kostat minst 150.000.kr!!! (Nej. Jag köpte mina Jaggor för 25.000kr styck. XJ6 95 + 96.) Vid det här laget bruker en lampa tändas. Men försäkringen måste vara dyr!!!! (Jag betalar CA:4200kr helförsäkring med lägsta självrisken. LF.).

När det gäller din XFR är försäkringen dyrare eftersom karossen är helt i aluminium och därför betydligt dyrare att reparera efter en krock. Att den har en kompressor istället för en fjollig turbo, påverkar inte försäkringen nämnvärt.

Reparationskostnaderna är nog inte värre än för vilken annan nyare bil som hälst. Men eftersom du tänker lira i det absoluta toppsegmentet av lyxbilar, så är den full av finesser som kan gå sönder.

Ex. på reservdelpris.
[länk]

Staffan
Nu pratar vi inte om en XJ6 från 90-talet som har sin grundkonstruktion från sent 60-tal. Elektroniken i en XJ6 är väl ungefär lika utvecklad med. Dom dra säkert soppa som en Volvo 240 vilken med är en bil som snart har funnits i 40 år!

Ska man jämföra en XFR med något får man väl ta till en BMW 545 eller en Mercedes AMG E 55. För några likheter med en XJ6a har den inte, troligen inga alls förutom loggan i grillen.

Vore det bara mekaniska fel så ok. Förutom att man behöver ett helt lass med specialverktyg för att skruva med den. Och ska man laga eller byta något på motorn så innebär det troligen mer tid att demontera och återställa än att bytet av själva komponenten. Det som knäcker dessa är automatlådan, elektroniken och diverse små komponenter i motorn som temperaturgivare, elektroniska ventilspjäl, luftflödesgivare, insprutnings munstycken m.m. som lägger av. Har sett en faktura på en XJ -10 (X351) för felsökning och byte av spridarna på 38 kkr! För att bara hitta felet så måste man koppla upp den mot Jaguars diagnossystem. Man kommer inte lågt vid felsökning på bara standard ODB koderna i den bilen. Och skulle nu något stort gå sönder typ lådan så kostar en begagnade som en mindre bil om man ens hittar begagnat.

Är man inte bered på att ta vad det kostar att laga och serva bilen så bör man nog titta på något annat. Jag skulle ringa och kolla vad de stora servicarna kostar och när dom ska göras. Kan garantera att bilen ska snart in på en!

//Calle
 
Staffans2000
CalleSpeed skrev:
Nu pratar vi inte om en XJ6 från 90-talet som har sin grundkonstruktion från sent 60-tal. Elektroniken i en XJ6 är väl ungefär lika utvecklad med.

//Calle
Inte jag heller.
Mitt exempel visade på de förutfattade meningar "folk" har om Jaguar.

När jaguar köptes av Ford på åttiotalet förbättrades kvaliten avsevärt. mina Jaggor är de sista i en serie av bilar med sitt ursprung i det sena sextitalet. Man kan jämföra det med Tyskarnas Jetmotorer under andra värdskriget mot moderna flygmotorer, samma princip, men...
Att räkna med att växellådan och spridarna skall haverera på en "nästan" ny bil, är lite väl pessimistiskt. Det kan ske, men inte troligt.
Det märks att en Jaguar kostade lika mycket som fyra volvo. Kvaliten är hög, likaså de tekniska lösningarna. Förutom kylarprydnaden fick köparen mycket bil för pengarna.
Angående den defekta växellådan, är den tillverkad av SF. Som även bl.a. levererar lådor till BMV och AUDI.

Om elektroniken vore gammaldags skulle jag hoppat av glädje, men icke. Elektronikboxarna tapetserar undersidan av instrumentpanelen. nackdelen med att äga/köra en premiumvagn är att tillverkaren installerar den senaste tekniken eftersom endast de väl förmedlade har råd med nymodigheterna som fem år senare blir standard i vanliga bilar.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Inte jag heller.
Mitt exempel visade på de förutfattade meningar "folk" har om Jaguar.

När jaguar köptes av Ford på åttiotalet förbättrades kvaliten avsevärt. mina Jaggor är de sista i en serie av bilar med sitt ursprung i det sena sextitalet. Man kan jämföra det med Tyskarnas Jetmotorer under andra värdskriget mot moderna flygmotorer, samma princip, men...
Att räkna med att växellådan och spridarna skall haverera på en "nästan" ny bil, är lite väl pessimistiskt. Det kan ske, men inte troligt.
Det märks att en Jaguar kostade lika mycket som fyra volvo. Kvaliten är hög, likaså de tekniska lösningarna. Förutom kylarprydnaden fick köparen mycket bil för pengarna.
Angående den defekta växellådan, är den tillverkad av SF. Som även bl.a. levererar lådor till BMV och AUDI.

Om elektroniken vore gammaldags skulle jag hoppat av glädje, men icke. Elektronikboxarna tapetserar undersidan av instrumentpanelen. nackdelen med att äga/köra en premiumvagn är att tillverkaren installerar den senaste tekniken eftersom endast de väl förmedlade har råd med nymodigheterna som fem år senare blir standard i vanliga bilar.

Staffan

Att dom kostar som 4 Volvo gör dom tyvärr inte alltid bättre vad gäller livslängd och kvalité. I dag rullar vilken familjebil som helst 30 000 mil utan större bekymmer. Ska man äga en så kallad premium bil i övre klassen så får man vara bered på att det kan kosta.

Dit påstående att en Jaguar är billiga att äga må väl vara applicerbart på en XJ6 men en nyare efter Forderan är det inte. Dom är ligger högre än både BMW och Mercedes stor modeller att äga och underhålla.

//Calle
 
Brorsan har en S-type 2005 och den är väl hopkommen och inte svårare att skruva i än nåt annat, tar man delarna från England är de nästan billiga. I Sverige går inte att handla reservdelar, 2-3 ggr högre pris
 
Staffans2000
Jag får rätta mig själv.
Mina jaggor har sitt ursprung i den helt nyutvecklade xj40. som itroduserades 1986. Så här hade vi båda fel "CalleSpeed"
Växellådan är tillverkad av ZF och ej SF som jag felaktigt skrev. http://sv.wikipedia.org/wiki/ZF_AG

"Callespeed"
Dit påstående att en Jaguar är billiga att äga må väl vara applicerbart på en XJ6 men en nyare efter Forderan är det inte. Dom är ligger högre än både BMW och Mercedes stor modeller att äga och underhålla.

Motivera!

För att trådskaparen skall få mer adekvat information än den som lämnats i denna tråd, rekommenderar jag "nattugglan 11" att kontakta Svenska jaguarklubbens modellrepresentant för XF-modellen.
http://jaguarklubben.se/taxonomy/term/49

Staffan
 
Ett av problemen är ju att breddkompetensen i Sverige saknas. Köp en Merca eller BMW så finns det gott om mekarkompetens ute i förorten och likaledes gott om begdelsäljare på Blocket. Jagga lider av att det är ett uddamärke. Sedan är volymerna små jämfört med S-klass och 7-serie vilket gör att JLR inte har samma resurs att prova ut lösningar. Om du inte ägt en riktig lyxbil (och då menar jag en bil som utvecklats för lyxsegmentet, inte ett Ghia-paket på en Mondeo V6) så kanske ditt insteg i lyxsergmentet borde vara en mer massproducerad bil som M-B eller BMW?
 
Staffan2000 skrev:
Jag får rätta mig själv.
Mina jaggor har sitt ursprung i den helt nyutvecklade xj40. som itroduserades 1986. Så här hade vi båda fel "CalleSpeed"
Växellådan är tillverkad av ZF och ej SF som jag felaktigt skrev. [länk]

"Callespeed"
Dit påstående att en Jaguar är billiga att äga må väl vara applicerbart på en XJ6 men en nyare efter Forderan är det inte. Dom är ligger högre än både BMW och Mercedes stor modeller att äga och underhålla.

Motivera!

För att trådskaparen skall få mer adekvat information än den som lämnats i denna tråd, rekommenderar jag "nattugglan 11" att kontakta Svenska jaguarklubbens modellrepresentant för XF-modellen.
[länk]

Staffan
Om den nu var utvecklad -86 så är den ju "bara" 30 år vilket i bilvärlden idag är en evighet.

Angående kostnader är det ganska självklart. Som tidigare har berört, få bilar ger högre priser på reservdelar och auktoriserad service. Att priserna blir höga beror på att verkstäderna måste investera i utrustning som ska finansieras av får bilar. Jaguar idag är väl att räkan till verkligt udda märke med målgrupp som inte kanske direkt inte är känsliga för kostnader. De äldre Jaguarer som delade plattform och komponenter med Ford och Volvo finns det tillgång till billiga reservdelar. De nya har unika delar med högre priser som följd. Värdeminskning på lyxbilar är den enskild största kostnaden. BMW och Mercedes har en större kundbas som ger bättre andrahandsvärde.

//Calle
 
Jag har helförsäkring på helår i min Corvette, ca 600 kr per år som entusiastförsäkring. Går kanske att skaffa på en sådan här med, bara en tanke.
 
Staffans2000
Anders_Nilsson skrev:
Om du inte ägt en riktig lyxbil (och då menar jag en bil som utvecklats för lyxsegmentet, inte ett Ghia-paket på en Mondeo V6) så kanske ditt insteg i lyxsergmentet borde vara en mer massproducerad bil som M-B eller BMW?
Det är ju just det Jaguarägarna försöker undvika, massproducerade bilar alltså. Jaguarägaren betalar kanske lite mer än kreti och pleti som kör Tyska dussinbilar och som var enda förortsunge med lite kontanter i fickan dreglar efter.
Mina tidigare inlägg var ämnade att mota "Olle i grind" ,men "Anders_Nilsson" lät sig inte hejdas. ut sprutade gamla floskler och infantilt dravel. Mondeo hit och Mondeo dit... Som sagt var Andreas -Jaguar X type är den enda Fordbaserade Jaguaren!!!

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20100201/jaguar-x-type-garna-alskar-den

Här är en film från Jaguar där produktionen av Xj- modellen visas, tyvärr hittade jag inget dito på XF.

http://www.youtube.com/watch?v=G8SQODNCIVs

Staffan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.