Jag skulle vilja ha tips och råd om det är möjligt att ändra plats på mitt kök. Har pratat med föreningen och det är OK för dem så länge det sker av en yrkesman.

Om ni kan uppskatta arbetskostnad på detta, vad tror ni detta hade gått på?
Jag är även intresserad av hur mycket det kostar med arbetsmaterialet (alltså inga möbler, klinkers och kakel osv) I dagsläget är rummet som tänkt att bli kök ett sovrum.

Och till slut; vad är era åsikter kring det? Är det värt? Är det en bra lösning?
Korrigeringarna är gjorda i paint = kasst men jag hoppas att ni ändå förstår tanken. Möbler och badrumsmöbler är inte bestäm ännu.

FLYTT AV KÖK och SOVRUM 1
1: Riva köket, täppa igen alla rör osv från vart köket låg tidigare och flytta sovrum 1 dit.
2: Dra rör i toaletten för att nå till det nya köket
3. Ordna med ventilationssystem

Se bifogade bilder!

Tacksam för svar!
/Odelia
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förslag 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är absolut en bra förändring.
Och det ligger ju mera i tiden nu med öppna planlösningar.
Och du får en toalett till, vilket är bra i en bostad för 4-5 personer.

Men för mig verkar det bökigt, och därmed dyrt, med så omfattande förändringar av el, vatten, avlopp och ventilation.
Dessutom tillkommer nya golv och andra ytskikt
Huruvida det är värt det beror ju på kostnaden. Och den kan jag inte alls bedöma.
Andra här är mycket bättre på det.

Jag kan nästan gissa vilken stadsdel i Göteborg detta 60-talshus ligger i, men jag är inte säker.
Har du lust att avslöja det?

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Odelia!
 
Redigerat:
Visst är det ett 60-talshus KnockOnWood, vi har köpt den i Mölndal :)
Vi kommer att göra en totalrenovering av huset då den ändå behöver fräschas upp:

1. Lägga nytt golv i hela lägenheten (laminat i varje rum förutom badrum och kök där det ska vara klinkers)
2. Tapetsera om alla rum ev. måla om
3. Nya lister
4. Spots i kök, hall och badrum
5. Nytt kök från IKEA och lägga nytt kakel plus klinkersgolv
6. Renovera om hela badrummet (klinkers, kakel, badrumsmöbler, ändra badkar till dusch)
Du kanske vet en uppskattning på arbetskostnaden på detta?

Vi kommer som du ser, få göra en hel del även om vi inte kan flytta köket. Vill dock gärna ha öppen planlösning och är därför nyfiken hur mycket mer detta skulle kosta oss (nu när vi ändå är igång).

Tack för svar och välkomnandet!
 
O
Som jag ser det så kommer du inte undan utan att göra om badrummet...
Sen blir det en del bilande....beroende på bjälklag vill säga... Det blir en del jobb blir säkert nån veckas jobb för en röris eller 2....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.