Hej!
Jag ska lägga golvspånskivor cc60 men kom på att jag kanske behöver kortlingar i bjälklaget så skivorna inte sviktar i kanten.

Men då första kortlingar kommer blockera skruvar för den andra. Är det då ok att saxa dem? Eller har ni andra råd?

Nikke har ställt en snarlik fråga 2009 med en bra bild:
Illustration av bjälklag med markerad kortling i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
JimLi
  • Laddar…
Krysskolva gjorde man väl mer förr, en kortling i rätt längd dvs inget glapp mellan reglarna stödjer lika bra eller bättre. Ja de kan monteras som du föreslår.
 
Tusen tack för svaren!
Mvh
Fredrik
 
verktygsgurun skrev:
Krysskolva gjorde man väl mer förr, en kortling i rätt längd dvs inget glapp mellan reglarna stödjer lika bra eller bättre. Ja de kan monteras som du föreslår.
Dessutom är det enklare och går bra mycket fortare att kortla.
 
Hej igen!
Pratade nyss med försäljaren av golvspånskivorna som för övrigt är 22mm.
Han sade att inga kortlingar behövs.
Men det känns spontant ändå som om det kan bli lite svikt ute i kanten.
Har ni varit med om att det funkat utan?
Mvh
Fredrik
PS jag kanske ska ha klinker på detta i framtiden.
 
  • Gilla
JimLi
  • Laddar…
De monteringsanvisningar jag läst för golvspånskiva 22mm anger att det ska finnas ett stöd runt alla kanter, t.ex. en kloss mellan bjälkarna mot vägg eller som du själv föreslagit en kortling.

Det finns risk för att din säljare har fel.

En krysskolvning i det här fallet har ingen nytta.
Kryskolvning eller kortling tror jag inte gör någon skillnad sinsemellan när de används för att förhindra att bjälkarna vippar.
 
  • Gilla
Malinde72
  • Laddar…
När jag gjorde det där till vårt badrum, så satte jag en stump regel under varje kortling som stöd. Den stumpen kunde jag komma åt att skruva rakt in i bjälken. Sedan lägger man kortlingen på stumpen, limmar och skruvar fast. Det är troligen lite overkill, men jag såg inget annat alternativ än att skråspika/skruva annars. Och jag lyckas aldrig få någon precision när jag skråspikar.

Just det momentet var det som tog enskilt längst tid i hela badrumsprojektet.

Jag har fått uppfattningen att man måste ha stöd under alla kanter på spånskiva. Ialla fall om det skall sättas klinkers sedan.
 
Dom flesta tillverkare av golvspån har infört fri skarv. Man behöver alltså ingen kortling i skarven.

Dock finns det fortfarande tillverkare som man behöver skarv på regel. Läs monteringsanvisningen innan
 
Fast nu menar jag inte stöd under skarv. Utan ute vid väggar, vid golvbrunn osv. Där skivan slutar.
 
Är inte gammaldags krysskolvning bättre än kottlingar? Mindre egenvikt i bjälklaget.
 
Mattiaz skrev:
Är inte gammaldags krysskolvning bättre än kottlingar? Mindre egenvikt i bjälklaget.
Vikten är försumbar.
Kryss eller hela bitar gör ingen skillnad, bara enklare att slippa gera exakt osv
 
Nu har jag fällt in kortlingar.
Nu känns det bättre
Mvh
Fredrik
 
Jag är 99,9% säker på att säljaren snackar skit och att golvspånet SKA ha stöd i alla ytterkanter! Bra att du gjorde som det ska göras :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag väcker en fråga på samma tema trots att tråden är gammal

Är det ok att skråskruva kortlingen från samma fack som kortlingen monteras i? Jag kommer inte åt första och sista facket från "andra sidan".
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.