Jag hoppas jag postar i rätt del av forumet...

Hur som, jag har snickrat ihop skåp delen av min skåpbil till en enklare husbil, och det vi har den till behöver vi en dusch. Jag har snickrat ihop "stommen" till en duschkabin med hjälp av playwood och spånskivor, som inte är det minsta fukttåliga, över en duschkar och nu vill jag fuktsäkra lite.

Eftersom detta är inte en fastighet utan en gammal små rostig skåpbil så är bygget budjet och behöver inte följa normer osv (riktig fuskbygge kan man säga). Min tanke var att köpa typ vit plexiglas liknande plast och bygga en "bur" inuti duschkaminen och täta igen kanterna med något marinlim eller liknande, men jag kan inga hitta nå lämplig matrial. Jag har hittat genomsynlig plexiglas men det var ganska dyrt och jag skulle då behöva måla bakom (lite väl fult annars) och jag hade hoppats slippa måla med ej genomsynlig matrial.

Jag orkar inte hålla på med att rolla på fuktspär i lager och fiberdukar och allt vad det heter, jag är för lat och har för låg budget att låta någon annan göra det. Det är inga halvtimmes duschar vi kommer att göra, utan snabba avsploningar, så det behöver inte vara nå proffs jobb, bara det funkar. Finns plastmatrialet jag söker? Ideal måtten vore 180x70cm och den skulle behöva flexa lite då ena vägen är lite rundad (trykt mot skåpets sidoväg). Andra tips?
 
Jag borde kanske nämna att jag har inga byggkunskaper alls, utan har bara satt igång så att säga... Hoppas även totala nybörjare kan hitta hjälp här.

Jag söker och söker, och har nu läst lite om så kallad våtrumsfärg. Skulle jag kunna måla på våtrumsfärg rakt på duschkabinens väggar? Två av väggarna består av obehandlade sågspånskrivor, de andra två består av någon slags konstruktions plywood med ett mörkt brunt behandlad yta från K-rauta (finns ej listad på deras hemsida). Kan endast våtrumsfärg duga för mitt ändamål?
 
Formplyfan/konstruktionsplyfan är gjord för att tåla vatten och bör funka bra med lite våtfärg. Spånskiva är inte bra till något. Jag skulle sikta på att sätta upp formplyfa på de andra två också.

Fast mina "billiga byggprojekt" brukar bestå av blocket letande. Kamin o duschväggar borde finnas för bgn hundring
 
  • Gilla
SWEBMA
  • Laddar…
För ett antal år sedan gjorde jag ett liknande bygge.

Jag använde helt enkelt en tapet med plastyta (vinyltapet?) men jag använde våtrumslim för att sätta upp tapeten och silikon i vinklar.
Fungerade kanon, eftersom som du själv skrev, det inte handlade om permanent boende utan korta tider på året ;)
 
Det är ganska trångt inne i skåpbilen och inte tillräckligt hög. Dushkabinen skulle behöva vara 60x60x170 för att få plats.

Jag orkar nog inte riva spånskivorna då för mycket annat måste rivas, men kan tänka mig sätta fast nytt matrial utanpå dem, eller kleta på någon fuktspärr eller liknande.
 
Aha, vinyltapet med våtrumslim... Jag ska söka på det, tackar för tipset.
 
Annars strukturväv med våtrumsfärg eller rent av våtrumsmatta. Då slipper du skarvar i hörnen.
 
Jag hade använt såna våtrumskivor med fejkad kakel på. Finns på byggvaruhusen.
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Ja skivor för badrum eller skivor till kök kanske kunde funka...
Men jag skulle nog satsa på att måla
 
våtrumstapet i rätt mått som du sätter karm till karm i en bit borde inte kosta så mycket, bara limma på.
 
Kul projekt!
För "riktiga" husbilar är ju svindyra.

Men för att backa ett par steg: Behöver ni verkligen dusch i husbilen?

Antingen parkerar ni invid en sjö, där man kan bada och tvätta sig,
eller på en campingplats, där det finns dusch mm.

Jag skulle koncentrerat mig på att ordna riktigt bekväma sovplatser!
 
Fricampar man bredvid ett hav så kan det nog vara skönt att skölja av sig men annars håller jag med KOW
Finns en del mackar där det också finns duschar
 
Ibland är det skönt med dusch, men då skulle jag köra på "stockholmsdusch"
man ser ofta husvagnar med toalett där en kvadrat går åt för handfat + toa, då kan du lika gärna göra en kvadrat dusch med tex porta porti om du ska ha toa den skjuter man lätt undan eller ställer ut.
Jag hade nog löst det med en sådan här
http://www.jula.se/minidusch-12v-604019

Här är en video.
https://www.youtube.com/watch?v=vq9K1Hj9Dtc
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Några meter markisväv som du kan spänna upp utanför husbilen och en enkel dusch som tas ut genom ett fönster eller monteras med slangkoppling i karossen. Då kan ni duscha av er när det inte finns sjö eller duschrum.
 
Något av det viktigaste på husbilar är väl den där utdragbara markisen/soltaket som sitter i en kassett på högersidan.

En sådan måste ni ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.