Har hittat två hus på kort tid i samma område som är bygga sent 70-tal med planlösning som denna:

Man har alltså tvättstugan på andra sidan köket. Och mittemot denna är det ingång till ett badrum respektive en WC.

Är inte detta lite märklig planlösning? Skulle man köpa huset skulle man ju vilja flytta tvättstugan exempelvis till duschrummet "D" eller Kontor/förråd. Frågan är då bara om man låter köket vara kvar vid renovering av detta och att det man uppnår är en bredare korridor mellan köksvägg/badrum.

Eller...hur ska man placera köket för att kunna göra det större och mer modernt?

Spontant känns det svårt att göra något vettigt utan en complete makeover...

plan160kvm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
det finns ca 8-10m köksskåpsvägg i detta hus som är öppet mot matrum och vardagsrum. Gott om arbetsyta .... Vad är det du upplever som litet och omodernt?
gaia
 
Jag instämmer i att planlösningen är lite märklig.
Husets centrum består av två korridorer!

Köket har en 1,2 meters "korridor".
Detta avstånd mellan skåpen är ett minimum-mått, och gör det svårt att passera en person som stå och diskar t.ex.
Och "tvättstugan" är en "korridor" på 1 meter mellan skåp och vägg. Det är inte direkt spatiöst.

Nej, jag instämmer i att planlösningen verkar ganska knasig.
Det är dock svårt att veta hur man skulle uppleva detta korridorlandskap på plats.

Hur gör man när man har middagsgäster?
Först in i vardagsrummet för en fördrink, sedan genom köksgången (eller tvättstugan) till matrummet, sedan tillbaka genom köksgången (eller tvättstugan) till vardagsrummet för kaffe och kakor eller avéc :) ?

OT, men det är kul med rangordningen av sovrummen: Ett med 3 garderober, ett med 2 och ett med1.
Det sista för sladdbarnet?
 
gaia skrev:
det finns ca 8-10m köksskåpsvägg i detta hus som är öppet mot matrum och vardagsrum. Gott om arbetsyta .... Vad är det du upplever som litet och omodernt?
gaia
Litet och omodernt vet jag inte, men det kanske inte är så trevligt att alltid exponera tvättstugan för alla som kommer på besök. Och helt tysta brukar inte tvättmaskin/torktumlare vara heller...personligen skulle jag gömma undan detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.