Hej novis i gamet och har därmed en del antagligen dumma frågor inför en möjlig utbyggnad.

Är det någon skillnad konstruktionsmässigt/kostnadsmässigt/svårighetsmässigt i dessa fall:

1: Bygga ut med ett rum till. Detta innebär således att befintligt fönster i yttervägg nu blir en innervägg och där fönstret satt sitter nu en dörr.

2: Bygga ut ett befintligt rum. Således skall väggen bort helt och hållet. Exempelvis - vardagsrum byggs ut från 20 kvm till 35 kvm.

I mitt tycke tar man ju då bort en yttervägg (fall 2) där jag antar att befintligt tak lutar på. Är det här det kommer in lösningar med stålbalkar och dylikt? Någon som kan klargöra? Och är fall 2 då dyrare än fall 1?

Som sagt, säkert en dum fråga men frågar man inte...
 
Ja, fet är som du säger såvida det inte är en gavel. Förutsatt också att det är ett enplanshus.
 
Fall 2 blir något dyrare men i den totala kostnaden blir det väldigt lite. Iaf om öppningen är mindre än 4 m.
 
hellohello skrev:
Som sagt, säkert en dum fråga men frågar man inte...
Frågan är inte dum, men det går inte att ge ett generellt svar.
Mer uppgifter om huset och den tänkta tillbyggnaden behövs.
Hur många våningar?
Hur bärs taket?
Hur ska tillbyggnaden placeras?
m.fl. frågor
 
Hej!

Så trevligt med lite svar=)
Jag pratar egentligen generellt eftersom vi söker efter hus och det kan ju hända att något med tiden blir för litet och då är det bra att i alla fall ha en uppfattning att det går att bygga till.

injonil: Och om det är en utbyggnad på en gavel?

larsbj: Man kör med stålbalk då med andra ord och det är således inget problem i sig?

fahlis: Vi tittar både på enplans och 1,5-planshus men ev utbyggnad skulle då bara bli i ett plan ändå. Hur taket bärs....? Ingen aning, vad har det för inverkan? Husen är oftast 30-tal till 60-tal. Byggs ut på långsidan av huset isåfall. Spelar det någon roll om huset är i tegel eller trä? Om man vill fortsätta bygga ut i tegel - blir det dyrare då? Wienerberger.se hade en del i olika färger. Eller är orsaken till att de utbyggnader på tegelhus man ser att trä blir så mycket billigare?
 
En gavel är normalt sett inte bärande kan man säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.