Skall montera innertak i nybygget. Vill ha slätt tak och har köpt 90 breda takgipsskivor med fyra fasade kanter för att det ska bli snyggt och enkelt att spackla. Reglat på cc 45.

Nu kommer tanken att jag kanske borde sätta ett underliggande lager med gips/OSB för att få förskjutna skarvar. Den skarven som annars blir utan understöd är jag rädd kommer spricka i spacklingen efter ett tag, om inte direkt.

Vad är praxis i mitt fall?
 
martinradbo skrev:
Den skarven som annars blir utan understöd är jag rädd kommer spricka i spacklingen efter ett tag, om inte direkt.
Alla skarvar skall ha "understöd". Lägg i en regel lös innan du sätter nästa skiva om du fattas regel i skarven alternativ en plåt att skruva i. Jag antar att du pratar om ändskarvarna.
 
Lång eller kortkant beror mest på vilket håll jag skruvar upp skivorna. Men eftersom det är fyra försänkta kanter så kanske inte den frågan är avgörande.

Men låt oss säga att jag monterar långkanterna tvärs glespanelen. (enligt gyproc-instruktion). Då får jag alltså stöd för kortkanterna på glespanelen men bara stöd var 450 mm för långsidorna. Jag kan kortla alla dessa ställen (tidsödande), lägga lös kortling som du skriver (lite snabbare) eller sätta dubbla lager gips.
 
Beroende på gipsskivorna så hade jag lagt dom med långsidan längs glesen och lagt en plåt längs kortsidorna. Men plåt måste du sätta om du inte vill stoppa in en bit lös gles att skruva båda i.

Varför du skall sätta dubbla skivor förstår jag inte. Att såga till några bitar gles och lägga upp måste vara både billigare, enklare och minst tidsödande. Dom behöver inte fästas i befintlig gles men helst vara fackets bredd.
 
Det låter vettigt. Jag efterfrågade "praxis" till detta och att slänga upp en träbit i varje kortskarv verkar vettigt. Så får det bli.
Dubbelgips slipper jag helst förutom i nåt enstaka rum där ljudisolering är prioriterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.