Hej! Jag har just fått en cirkelsåg av märket Ryobi av min far på min födelsedag, då han är less på att låna ut sin festtool sänksåg som har styrskena hela tiden. Vi bor inte i samma stad så det blir ett himla åkande.

Hur som helst...

Hur sågar ni? Styrskena? Sågbord!? Fri hand?

Såg att jula hade en styrskena som diskuterats i andra trådar som verkade bra, men såg också att biltema hade denna:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Arbetsbank/Hopfallbar-arbetsbank-20645/

Nu lägger jag ut lite spillbitar och sågar på dom som grund. Inte optimalt!

Ge mig tips på hur ni sågar med era cirkelsågar!

/Jocke
 
Sedan jag köpte en kap- gersåg används cirkelsågen väldigt lite.

Snack lite med farsan så kanske du får en sådan också :)
 
M
Ganska stor skillnad på hur jag använder handcirkelsågen jämfört med sänksågen.

Ska jag kapa regel/bräda så gör jag streck med vinkelhakan och håller sedan i träet med vänsterhanden och tummen utstickandes så jag påbörjar sågningen i rätt vinkel när jag stöder basplattan på sågen mot denne tumme.

I de fall jag använt handcirkelsågen till skivor har det varit nödvändigt att ha dem på ett par reglar på bockar, monterat en rak bräda på ovansidan med tvingar som sitter så måttet blir rätt när sågen glider läng med brädan. Tidsödande jämfört med sänksågen med skenan men det funkar.
 
Det beror på vad som ska sågas och hur noga det är. Ett streck och sedan såga efter det på frihand är väl det enklaste. Är det noggrannare fäster jag en rätskiva att styra efter. Ska man klyva nånting på ett bestämt avstånd från en kant är anhållet bra.
 
Så här gjorde jag när jag skulle kapa bort trallen för att sätta min fris.

Mätte ut och drog ett rakt streck, satte sedan fast en trallbräda utefter den och skruvade fast. Sedan körde jag cirkelsågen längs med brädan. Detta sätt fungerer ju enbart om man bara ska använda ena sidan av det sågade delen.

20140708_190001_zpshyncrv6x.jpg

20140708_190507_zpstbmkoaxq.jpg
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Sblixten - den verkar bara passa den ryobi som har sladd, jag har den med batteri.

Köpte den "alltound" styrskena som behandlats i forumet förut. Den passade inte alls min maskin så den kommer bli tillbakalämnad :(
 
Jag har en osb-skiva, ca 20 cm bred, 240 lång. Sågar alltid mot den fabrikssågade kanten.
 
99% med skena på handklingan och 100% med skena på sänksågen.Skulle aldrig lita på pinnar och skivor.
Sen har man ju splitterskydd i skenan som man missar med hemgjorda saker.
 
Redigerat:
Cheesen
Använder sällan cirkelsåg men när jag gör det så är det oftast på sågsängen eller på en för ändamålet införskaffad markisoleringsskiva. Använder rätskiva, anhåll, skena eller liknande som guide för långa snitt.

Vid kap använder jag snabbvinkeln som hjälpmedel.

Sänksågen har jag inte rört sen jag blev med sladdlös cirkelsåg.
 
Beroende på vad jag kapar så har jag olika förfaranden, kapar jag golvspån eller osv dvs sånt som inte är på millimetern så kör jag bara efter en linje.

Kapar jag typ mdf så har jag en 3meters rätskiva som jag kör efter, min såg bygger exakt 30mm så det är enkelt att ta sitt mått och plussa 30 på det och spänna fast rätskivan och ha som guide.

Och har man materialet upp o ner så spelar det ingen roll om man får lite urslag. Har även med framgång kört med dubbla lager maskeringstejp på "finsidan" och upp o ner för att int få urslag på en bänkskiva.
 
Vet att detta är en gammal tråd - men ingen har tagit upp frågan om hur man bäst ställer in djupet på cirkelsågen när man ska såga på fulsidan på en skiva för att minimera kantutslag på finsidan? Ska jag ställa sågdjupet på skivans tjocklek plus minimalt med extra millimetrar eller kan jag braka på med fullt djup - dvs cirkelsågen inställd på maxdjup?
PS - tack för tipset om att lägga maskeringstejp på finsidan! Jag visste detta men hade glömt bort det knepet. Vilken tejpsort funkar bäst blir givetvis nästa nörd fråga...ha ha.
 
För övrigt så är det denna skiva som jag ska såga långa snitt i - den är uppbyggd med extra hård, tät plywood med ett tunt lager av det färg- och mönsterbärande ytkskiktet av högtryckslaminat - total tjocklek 10 mm. Jag vill alltså få ett så fint ock slätt snitt i det gråa ytlagret - därav min fråga ovan.


https://byggvaror.byggmentor.se/vag...erryalloc-kitchen-wall-cement-slat.m74775.htm
 
Cheesen
MickanV MickanV skrev:
För övrigt så är det denna skiva som jag ska såga långa snitt i - den är uppbyggd med extra hård, tät plywood med ett tunt lager av det färg- och mönsterbärande ytkskiktet av högtryckslaminat - total tjocklek 10 mm. Jag vill alltså få ett så fint ock slätt snitt i det gråa ytlagret - därav min fråga ovan.


[länk]
Jag sågade den skivan på justersågen vältejpad... Med en vass klinga går det förvånansvärt bra. Klingdjupet... Vill minnas att jag hissade klingan ganska högt.
 
  • Gilla
MickanV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.