Tacksam som sjutton för hjälp!

Håller på att schakta för nybyggt hus. Kommer att ha en pool, nedgrävd glasfiberpool på 8x4 meter som kommer kastas i först nästa åt. Dock vill jag ju förberereda så långt som möjligt nu.

Vad lägga ner? Såklart tillopp och retur, men måste det vara kulvert, räcker inte vanlig pem? Och dimension? Sen ska vet vara el va? Jag kommer ha filtret i ett förråd ca 10 meter ifrån. Uppvärmning blir via flis. Men ska det vara något mer, vill ju inte glömma!

Kommer även ha ett utomhusspa i närheten, men här är bara el va?

Snälla hjälp... Kommer göra hålet va 190 cm under färdig höjd nu, så jag kan dräner mm under poolen i god tid.

Tacksam för hjälp!

Johan
 
Betyder detta att man ska dra dit avlopp med? Eller bara till dagvattnet..? Eller inget av det?
 
Jag är dessvärre ingen poolexpert, men det beror väl på vilken nivå man vill lägga ribban. Om man tex vill tömma poolen så funkar det ju med en dränkbar pump och slang till avloppet.
 
50mm pem till in och utlopp.
Bra att ha avlopp både i poolens maskinrum och vid ett spa.
32mm pem till belysning på poolen,en till varje.
 
Dräneringsbrunn har du kanske tänkt på redan, evt el till den också. Jag drog el till dräneringspump och belysning i 50 mm kabelskyddsrör. Fundera på om du skall förbereda extra pem-rör till evt utedusch i närheten. Om du har hålet öppet till nästa år, riskerar det inte att det rasar en hel del?
 
Jag körde flexslang till både inlopp och avlopp. Inte pem. 50mm blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.