Håller på att renovera källaren och har flyttit golvet. Källaren är oisolerad både väggar och golv. Vi vill ha klinker på golvet och vi önskar stora plattor, 60x60. När jag frågade i en kakelbutik så rekommenderade inte försäljaren detta på oisolerad platta. Det bli för lite fogar och fukten kommer göra att plattorna kan släppa.

Läste någonstans att granitplattor släpper igenom mindre fukt än vanlig klinker. Men samtidigt önskar man väl granitkeramikens hållfasthet.

Vi kan tänka oss 45x45 men vill helst satsa på 60x60. Men jag vill inte ha lösa plattor eller bom med risk för sprickor. Hur ligger det till med detta.
 
Redigerat:
Mr Lorentz skrev:
När jag frågade i en kakelbutik så rekommenderade inte försäljaren detta på oisolerad platta. Det bli för lite fogar och fukten kommer göra att plattorna kan släppa.
Det här vill även jag höra mer om från någon kunnig. Jag tycker det låter märkligt för inte ens den fuktigaste källare är väl i närheten av så fuktig som ett välanvänt våtrum och där brukar klinker sitta fast. Nu kanske 60x60 inte är så vanligt i våtrum men ändå...
 
Vad skulle problemet vara? Fixen tål ju fukt. Använd flytfix och se till att underlaget är rakt och jämt så blir det bra.
 
Kan det inte vara en tryckfråga? När ett badrumsgolv är fuktmättat tar det inte till sig mer fukt helt enkelt, men på en fuktig platta så fortsätter fukten att trycka på underifrån även om betong, fix och fog är mättat.
 
Tryck???? Skulle det lyfta huset om det är tätt!? Nae, är det blött så är det. Det kan inte bli blötare än blött....
 
Golvet är avjämnat med flyt för utomhusbruk och som tål tillskjutande fukt. Om inte fukten kan andas ut genom fogarna. Finns det inte då risk för fuktvandring upp i väggarna?

Väggarna är putsade och målade med silikatfärg så dessa kan andas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.