Hej!

Detta är mitt första inlägg här så detta kanske hamnar fel, men jag chansar.

Jag funderar på att bygga ett bord och kopparrör och kopplingar. Jag vill ha det så "kantigt" som möjligt och vill helst inte böja rören. Jag kan inte hitta någon koppling som passar den idén jag har, så nu frågar jag er om det är någon här om det finns en sån koppling jag är ute efter, och i så fall vad den heter.

Jag har försökt illustrera en bild som visar hur bordet ser ut och den koppling som jag är ute efter.
Vore grymt om någon har något förslag på hur jag kan lösa det annars. kopparbord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Jag har aldrig sett nån sån. Sånt brukar ju lösas med en vinkel och ett t-rör. Tror för övrigt att den ramen blir lite rank. Kanske lite bättre om du kör med två ben i varje hörn. En snedsträva hade klart varit bäst.
namnlös.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

typ så här.
 
Redigerat av moderator:
Krilleman
Ezze har gängade "hörn-T-rör"

http://www.ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/922-1885400

Men snyggast är nog att löda vinklar i en fyrkant och sen bara kapa till rören som ska vara som "ben" med en rundning i varje ände och löda emot. För tätt behöver det ju inte vara.

Slipa ner lödningarna som blivit "fula", på med smärjelduk/putsduk och njut.

Men som redan sagts så behövs nog en snedsträva eller att du går upp kraftigt i dimension. Minst 35mm för att denna konstruktion ska bli stadig nog.

Vad ska du har för skiva? Glas för att kunna beskåda konstverket misstänker jag?!
 
Tack krilleman_215 och ion för fina tips! Hur tror ni man får till en snedsträva på snyggast sätt, men hjälp av kopplingar. Jag har aldrig jobbat med vvs eller liknande så jag har aldrig lött, är det svårt?

Det stämmer, tanken är att det ska vara glas. Har ni något tips på att få glaset att ligga kvar hyfsat bra?


Tack igen för era svar!
 
Krilleman
En enkel lösning är ju som jag redan påtalat, gå upp i dimension. Gärna 35 eller varför inte göra det "maffigt" med 42 eller 54mm?

Det blir betydligt stadigare än 22 eller 28mm! Och då slipper du antagligen snedsträvan! (y)

Hårdlödning är det enda snygga alternativet!
 
I
krilleman_215 skrev:
Ezze har gängade "hörn-T-rör"

[länk]

Men snyggast är nog att löda vinklar i en fyrkant och sen bara kapa till rören som ska vara som "ben" med en rundning i varje ände och löda emot. För tätt behöver det ju inte vara.

Slipa ner lödningarna som blivit "fula", på med smärjelduk/putsduk och njut.

Men som redan sagts så behövs nog en snedsträva eller att du går upp kraftigt i dimension. Minst 35mm för att denna konstruktion ska bli stadig nog.

Vad ska du har för skiva? Glas för att kunna beskåda konstverket misstänker jag?!
Ja såna t-rör har jag aldrig sett, vad använder man de till?
Du tycker löda, men blir inte röret mjukt då? Eller tänker du tenn?
 
Krilleman
Om man hårdlöder tex 42mm kopparrör så blir det inte så mjukt så konstruktionen skulle ge sig av tyngden av skivan + det man lägger på det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.