Hej!

Vi ska bygga ett uterum/tillbyggnad där själva ytan som utgörs av fasaden är 14,77 kvm och är numera således bygglovsbefriat.

Nu kommer vi till frågan.
Ska man räkna takutsprånget eller inte? För räknar vi med det så blir hela ytan 17 kvm ist för som nämnt ovan och då krävs det helt plötsligt bygglov. Vad gäller egentligen för BTA (bruttoarea)?

På byggnadskontoret i Halmstad skulle vi nämligen räkna med takutsprånget, men när vi läser på och tolkar alla andras texter så ska det inte räknas med?!

Hur har Ni gjort?

Mvh
Liz
 
Redigerat:
Jag har inte brytt mig riktigt och hängt med vad som gäller Attefallslagen? men enligt den så får man ju numera bygga 25kvm.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/fastighetstaxering/smahus/komplementbostadshusattefallshus.4.3aa8c78a1466c584587385c.html

Plan- och bygglagen
Benämningen komplementbostadshus avser bara de fall då komplementbyggnaden används som självständig bostad.

Om byggnaden används som gäststuga, förråd, garage eller uthus av annat slag, benämns den komplementbyggnad.

Den nya byggnaden ska vara antingen ett komplementbostadshus eller en komplementbyggnad.

Dock får den maximala byggnadsarean på 25 kvadratmeter delas upp på mer än en byggnad. Till exempel kan en byggnad som är inrättad som bostad (komplementbostadshus) på 20 kvadratmeter kombineras med ett uthus eller en gäststuga (komplementbyggnad) på 5 kvadratmeter på ett annat ställe på tomten.

Byggnadsarean (BYA), maximalt 25 kvadratmeter, är den yta byggnaden upptar på marken, enligt svensk standard.

Maximal taknockshöjd är 4 meter, vilket möjliggör två invändiga plan ovan mark. Boyta och biyta kan i sådant fall komma att sammanlagt överstiga 25 kvadratmeter.

Bygglov krävs inte. Däremot är det krav på anmälan till och startbesked från byggnadsnämnden för att få påbörja byggnationen.
 
Min fråga gällde tillbyggnad och inte fristående byggnad, inte BYA (byggnadsarea) utan BTA (bruttoarea). Tillbyggnad av ett uterum med tre glasväggar, uterummet kommer sitta fast i befintlig byggnad. Tillbyggnad om 15 kvm (eller mindre) kräver numer (from 2:a juli 2014) inte bygglov, utan bara en byggstartsanmälan.

Frågan var rakt av om man ska räkna med takutsprånget i bruttoarean eller inte?

Tillkom fler saker än själva Attefallshus när man nu genomförde ändringen i byggnadslagen.
 
Det var jag som läste alldeles för fort :) Det borde vara takytan som ska räknas, bygger du ett skärmtak är det 15kvm som är max varför skulle det vara annorlunda när det är inglasat.
 
liz1981 skrev:
Frågan var rakt av om man ska räkna med takutsprånget i bruttoarean eller inte?
Takutsprånget räknas som öppenarea (och ingår i byggnadsarean) om det sticker ut mer än 0,5 meter ut från fasadens yttre. Bruttoarea är beräknat utifrån yttermått för fasad. Öppenarea ingår inte i bruttoarean.

Nu har jag inte sett era handlingar, men jag antar eller gissar på följande baserat på ert byggnadskontors resonemang:
De yttre måtten för er tillbyggnad har 14,77 kvadratmeter bruttoarea, men det finns ett takutsprång som räknas som mätvärd öppenarea (och byggnadsarea). Tillbyggnadens bruttoarea + den öppenarea som takutsprånget utgör blir sammanlagt en byggnadsarea om 17 kvadratmeter. Därmed innebär er åtgärd att tillbyggnaden har en byggnadsarea om 17 kvadratmeter. Lagen säger inte att ni kan tillföra valfri mängd byggnadsarea eller öppenarea utöver bruttoarean.

Om ert takutsprång inte räknas som öppenarea (och byggnadsarea) så får ni be byggnadskontoret om förtydligande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.