Hej i natten!

Jag står inför ett husköp men har en fråga kring bygglov.
Huset har en mysig liten inglasad altan i direktanslutning till huset. Altanen saknar bygglov.

Vad kan detta få för följder till mig som (eventuell) ny ägare till huset?
Löper jag risk för en elak bot för att en del av huset saknar bygglov? Löper jag risk för att behöva riva altanen?

Finns någon preskriberingstid för bygglov?

Jag har ingen som helst aning om vad som gäller så jag hoppas på att bli upplyst av er som
är kunniga.

Tack för mig!
 
Hur gammal är altanen? I en annan tråd nämnde någon att om det var väldigt sjönära läge så fanns ingen preskriberingstid på svartbyggen utan man kunde tvingas att riva bygget
 
Behövs bygglov då?
 
Citerar ekonomiportalen: " Det finns en preskriberingstid på 10 år när det gäller svartbyggen. Skulle kommunen inte upptäcka felaktigheten under denna tid kan de i efterhand inte kräva att byggnationen rivs. Upptäcker de dock det hela finns det som sagt var risk att du måste riva allt plus att betala en straffavgift. Ska du ta en risk av detta slag ska köppriset absolut sänkas. Sen ifall man tycker att detta är ett etiskt förfarande eller ej är en helt annan sak.

Ytterligare en sak som man ska veta är att även om de inte kan kräva att du river bygget så kan det gamla svartbygget skapa problem i framtiden ifall du vill ansöka om ett nytt bygglov. De kan isf kräva att du ska fixa till det gamla svartbygget innan de godkänner ett nytt bygglov för något annat."

http://ekonomi-portalen.com/hem-bostad/kopa-bostad/undersoka-bostaden/bygglov
 
Kräv att säljaren fixar bygglov innan du tillträder....
 
Egentligen få kommunen inte "bråka" om ett gammalt svartbygge (mer än 10 år gammalt) när de skall bedöma ett nytt bygglov.

Men de har då möjlighet att kräva att du söker bygglov även för svartbygget, men får inte avslå den delen. Svartbygget påverkar däremot möjligheter att få göra avsteg från detaljplan, en s.k mindre avvikelse. Om husets totala byggyta med svartbygge är större än det. planen tillåter, så får kommunen inte bevilja ytterligare yta i senare bygglov, även om de nya avvikelsen skulle vara väldigt liten. På samma sätt så kanske man vill bygga lite för högt senare, då kan det avslås med motiveringen att du redan har en avvikelse mot det. planen pga. svartbyggets yta.

Med de nya lagarna om möjlighet att bygga ut huset lite utan bygglov, så kanske uterummet inte ens behöver bygglov?
 
Tack för alla svar!
Altanen är ca 10 år gammal men jag vet inte exakt. Men med er info fick jag reda på vad som gäller!

hempularen, vad säger de nya lagarna?
 
Det har ju varit på förslag att man skall få bygga ut 15kvm utan bygglov. Jag har inte koll på om det gått igenom, i så fall var det nu vid halvårsskiftet.
 
Ja, man får bygga ut 15 kvm utan bygglov MEN det krävs bygganmälan med startbesked för att få börja bygga ut och med slutbesked innan man tar utbyggnaden i drift.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur stor är altanen ? Du skriver "mysig, liten". I alla fall i vår kommun har det varit ok att taka in upp till 12m² utan bygglov eller bygganmälan.
 
Ingper skrev:
Hur stor är altanen ? Du skriver "mysig, liten". I alla fall i vår kommun har det varit ok att taka in upp till 12m² utan bygglov eller bygganmälan.
Enligt Boverket så får man bygga skärmtak upp till 15 m² utan bygglov/bygganmälan.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-inte-behover-bygglov1/
"Skärmtak
Du får också utan bygglov anordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om skärmtaken tillsammans inte är större än 15 kvadratmeter."

Däremot så måste man ha startbesked från bygglov/bygganmälan för att glasa in en altan, altanen blir ett rum när den glasas in.
Eftersom TS eventuella hus har en inglasad altan (och som är gjord innan 2/7-14) så behövs det ett bygglov.
 
Jag har ingen exakt koll på hur stor altanen är, men nu har jag iaf fått uppgift om att den är uppförd för drygt
15 år sedan. Mäklaren verkade inte supersugen på att svara angående bygglovet, han verkade skjuta vidare
den frågan med att säljaren antagligen har papprena.

Ska ta reda på hur stor altanen är, tack för svaren!
 
Voh skrev:
Mäklaren verkade inte supersugen på att svara angående bygglovet, han verkade skjuta vidare den frågan med att säljaren antagligen har papprena.
Kontakta bygglovshandläggarna på kommunen, dom kan ta fram alla bygglov/bygganmälan som finns på fastigheten, be om utskrift så du har svart på vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.