Jag ska bygga en altan ca 4*10 meter och ska snart gjuta plintar.Men vilket avstånd ska det vara mellan reglarna?Golvet (brädorna)ska vara 28 mm tjocka och ligga direkt på reglarna.Vill ju inte ha sviktande golv men inte heller gräva mm mer än nödvändigt.

Tacksam för svar.
 
Vilka avstånd man kan ha mellan bärlinor och golvreglar beror dels på vilken dimension man bygger med, dels på konstruktion, dels på snölast. Därför brukar spännvidder presenteras i tabeller. Jag har en bok som heter "Terasser och uteplatser" av Dag Thorstensen, den innehåller spännviddstabeller för bjälklag och mycket andra tips. Det finns säkert i andra böcker i ämnet också; -kolla bibblan.

T.ex. 145x45 som golvregel klarar 2,30 m i spännvidd, 28 mm trall kan läggas på golvreglar med cc 70 cm (även om jag ändå körde med cc 60 cm).

Förslagsvis använder du tre bärlinor i 45x195, en i väggen, en längst ut och en i mitten (jag antar 4 m ut från huset) dessa sätts i plintar med 2 m mellanrum. "Ovan på" det lägger du golvreglar i 45x145 med cc 60 cm.
 
Goggen,
hur fäster du de 45*120 som du lägger ovanpå? 45*145 sitter ju i väggen och plintarna men de som är ovan står ju bara på 45*145:surprised:rna?

Om man skall ha reglar som är mellan 1-2 meter höga (altanen är alltså en bit ovan mark) kan man ha 45*145 fristående från fasaden? Så att de bara fästs i stolparna eller kan de bli rangliga då? Jag har nämligen ingen fasad att skruva i då utan isf får man börja bila i den putsade grunden vilket säkert kommer att bli katastrof.. ;)
 
Lite sent men...

45x145 reglarna fästs enklast med

vinkeljärn:231901.gif

eller

kraftvinkel: 233120.gif


 
Inga tips är för sena - tjälen har ju inte gått ur marken ännu så jag har inte hunnit börja :)

Men vinklar eller skrå spikning blir väl det som är mest lämpat..

 
Hobbysnickarn skrev:
Men vinklar eller skrå spikning blir väl det som är mest lämpat..
Vinkelbeslag och ankarspik funkar bra. Själv så använde jag ett beslag som liksom var rakt men vridet 90 grader längsmed. Kommer inte ihåg vad det hette. Fördelen var att det fäste i sidorna på både reglar och bärlinor. Eg spelar det nog ingen större roll, eftersom det mest handlar om att reglarna inte ska glida i sidled, de stora krafterna går ju nedåt.
 
De HÄR använder jag:

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-602_l.jpg
 
Goggen skrev:
T.ex. 145x45 som golvregel klarar 2,30 m i spännvidd, 28 mm trall kan läggas på golvreglar med cc 70 cm (även om jag ändå körde med cc 60 cm).

Förslagsvis använder du tre bärlinor i 45x195, en i väggen, en längst ut och en i mitten (jag antar 4 m ut från huset) dessa sätts i plintar med 2 m mellanrum. "Ovan på" det lägger du golvreglar i 45x145 med cc 60 cm.
Enl bygghandelns byggbeskrivning så går dett bra att ha en spännvidd på 3 m på en 145X45 cc 50 har jag då för mig.

edit. hade fel det stod 240cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.