johan ivarsson skrev:
Jo yrkesämnen skruvar med bricka och svetsar pappen.
Då kan man ju undra vad det är för firma ts har anlitat?
 
Byggaren kom tillbaka idag för att avsluta honom. När jag frågade om det han gjort verkligen var fackmannamässigt gjort fick jag svaret "Ingen aning". Visade sig att han inte hade någon som helst susning om vad han höll på med och att chefen beordrat honom att åka ut och fixa det iaf. Han började gråta när jag talade om för honom hur fel han gjort. Sen ringde han chefen, och enligt utsago ska hans chef kontakta en riktig takläggarfirma och sen återkomma.

Så nu får man vänta och se om/hur detta löser sig. Får bara hoppas att de inte fortsätter strula utan tar sig i kragen.

Hur stora är riskerna med nuvarande spikar i taket? Pratar vi allvarligt vattenläckage vid nästa regn eller är det riskfritt om det tar några veckor/månader innan en takfirma kommer och fixar det hela? Kan tänka mig att det kan bli svårt att få hit några med kort varsel.

/Magnus
 
AshtrayY skrev:
Byggaren kom tillbaka idag för att avsluta honom. När jag frågade om det han gjort verkligen var fackmannamässigt gjort fick jag svaret "Ingen aning". Visade sig att han inte hade någon som helst susning om vad han höll på med och att chefen beordrat honom att åka ut och fixa det iaf. Han började gråta när jag talade om för honom hur fel han gjort. Sen ringde han chefen, och enligt utsago ska hans chef kontakta en riktig takläggarfirma och sen återkomma.

Så nu får man vänta och se om/hur detta löser sig. Får bara hoppas att de inte fortsätter strula utan tar sig i kragen.

Hur stora är riskerna med nuvarande spikar i taket? Pratar vi allvarligt vattenläckage vid nästa regn eller är det riskfritt om det tar några veckor/månader innan en takfirma kommer och fixar det hela? Kan tänka mig att det kan bli svårt att få hit några med kort varsel.

/Magnus
Oj siken osis.
Men bra initiativ av chefen att skicka proffs än att försöka få till det på egen hand.

Lägg på ett lager av den tät massa som syns på bilden över skarvar och spik så kan det stå några regn skurar utan problem några veckor tills det blir korrekt svetsat osv...
 
Om han nu verkligen skickar proffs och inte försöker fullösa sig ur det en gång till. Men det återstår att se.

Tyvärr tog de tätmassan med sig när de åkte, men de får väl komma tillbaks och dra på ett lager om de inte kan få hit en takläggare på direkten.

Ska jag nöja mig med att de svetsar på papp över den här skiten, eller ska jag kräva att de river upp allt och lägger nytt?

/Magnus
 
AshtrayY skrev:
Om han nu verkligen skickar proffs och inte försöker fullösa sig ur det en gång till. Men det återstår att se.

Tyvärr tog de tätmassan med sig när de åkte, men de får väl komma tillbaks och dra på ett lager om de inte kan få hit en takläggare på direkten.

Ska jag nöja mig med att de svetsar på papp över den här skiten, eller ska jag kräva att de river upp allt och lägger nytt?

/Magnus
Kommer det ut en riktig takläggare kommer han nog skratta till och slita bort det så du behöver inte vara orolig. :)

Du har ingen silicon eller annan massa på tub du kan stryka över spik skallarna själv så kan du sova lugnt om natten tills det blir ordentligt gjort?
 
Jag tror inte det är ngn större fara att ha det sådär några veckor. Är säkert lim under och det kommer inte forsa in vatten, utan bara krypa in ngn droppe. På några års sikt är det värre...
 
S
johan ivarsson skrev:
Jo yrkesämnen skruvar med bricka och svetsar pappen.
finns en sorts matta som skall skruvas. papp svetsars mest.
 
S
AshtrayY skrev:
Byggaren kom tillbaka idag för att avsluta honom. När jag frågade om det han gjort verkligen var fackmannamässigt gjort fick jag svaret "Ingen aning". Visade sig att han inte hade någon som helst susning om vad han höll på med och att chefen beordrat honom att åka ut och fixa det iaf. Han började gråta när jag talade om för honom hur fel han gjort. Sen ringde han chefen, och enligt utsago ska hans chef kontakta en riktig takläggarfirma och sen återkomma.

Så nu får man vänta och se om/hur detta löser sig. Får bara hoppas att de inte fortsätter strula utan tar sig i kragen.

Hur stora är riskerna med nuvarande spikar i taket? Pratar vi allvarligt vattenläckage vid nästa regn eller är det riskfritt om det tar några veckor/månader innan en takfirma kommer och fixar det hela? Kan tänka mig att det kan bli svårt att få hit några med kort varsel.

/Magnus
första gång jag hört att den hantverkare gråtit när dom gjort fel
 
Tro det eller ej, men det dök faktiskt upp inte mindre än tre riktiga takläggare redan i torsdags morse. Dock skrattade de inte så mycket utan såg mer förskräckta ut. Lösningen blev att lägga ny papp över allt samman och bränna fast den som man ska göra. Så nu ser det riktigt snyggt ut, om man bortser från att det är en väldigt stor yta som är påbyggd.

Tack alla som gett råd och stöd så att jag kunde ställa de skyldiga till svars.
 
  • Gilla
RoTe och 7 till
  • Laddar…
Det där är tokfel!

Ditt tak förefaller vara av kvaliten sep 5500. Den svetsas med hetluft och ska INTE spikas. Taket är ett TÄTSKIKT och man bryter inte tätskikt med spik!

Uppdragningen mot fönstret ska göras med en sk kappa, dvs en vertikal tätning som beslås med en hängskiva i plåt och som tätsvetsas i skarvarna.

Du ska reklamera denna entreprenad! Det här är folk som inte kan tätskikt...
 
Nu har ju firman gjort om allt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.