Håller på att bygga en altan som är 4.20 bred (3.80 djup). Har köpt trallvirke (lärk) som är 5.10 långa. För varje hel bräda jag lägger ut blir det alltså en 90 cm stump över.

Då jag har cc 60 mellan reglarna vill jag gärna använda dessa stumpar för att utnyttja så mycket som möjligt av virket.

Har räknat ut att det kommer att gå åt 30 brädor. Funderar nu om det är vettigt att lägga en skarv i varannan, för att kunna utnyttja alla stumpar.

För varje stump jag utnyttjar får jag då i stället över en bit på 1.50. Och för varje bit på 1.50 jag utnyttjar får jag över bitar på 1.80 (1.20 + 60).

Jag köpte 135 löpmeter virke. Hade räknat ut att det skulle gå åt 125 löpmeter, men tog lite extra. När jag nu sitter här med allt virke inser jag att om jag inte utnyttjar stumparna blir det 20% spill, vilket väl är rätt mycket.

Man blir ju lite snål då man redan betalat ett antal tusen för virket.

Är det vettigt att fundera på det här eller borde jag köpa några till brädor för att slippa skarvar helt?

Då skulle jag alltså få över 30 st 90 cm-bitar av lärkträ. Kanske något man kan snickra möbler av i stället?
 
Köp mer virke o slipp skarvarna, Du kommer aldrig sitta o tänka på pengarna det kostade, Du kommer däremot se skarvarna varje gång du sitter o njuter av en kall öl.
 
Skit i stumparna.
 
Skulle aldrig göra en altan med skarvar om det gick att undvika.
 
Hej

Brukligt är att lägga det löpande. Det vill säga börja med spillbiten på nästa rad. Kolla bara så att skarvarna inte hamnar för tätt. Gör man så sprids skarvarna oftast över hela däcket på ett snyggt sätt.

//Calle
 
CalleSpeed skrev:
Hej

Brukligt är att lägga det löpande. Det vill säga börja med spillbiten på nästa rad. Kolla bara så att skarvarna inte hamnar för tätt. Gör man så sprids skarvarna oftast över hela däcket på ett snyggt sätt.

//Calle
Sant, men om man kan slippa skarvar, dvs 5,40-rensågning+ev fris så skarvar man ej.
 
Skarva inte, du kommer ångra dig bittert. Har du ändå köpt lärk så är det ju inget "budget" bygge. Sen du vill lägga en fris runt hela? går det ju åt ytterligare några brädor.

Ska du täcka den runt om? Behövs det något trappa?

Lycka till med bygget.
 
Ok :) Låter rätt enhälligt att jag inte ska skarva. :cool:

Jag köper någon bräda till. Kanske kan man snickra utemöbler eller annat av det som blir över. :rolleyes:
 
Glöm inte att dokumentera bygget här också (y)
 
hantverkare1 skrev:
Sant, men om man kan slippa skarvar, dvs 5,40-rensågning+ev fris så skarvar man ej.
Att ha skarvfritt är väl lite av "hemma proffsens" våta dröm. Tycker man det är värt dom pengarna så kan man ju alltid bygga fågelholkar av spillet och sälja på torget. Men vist är det snyggt. :)

//Calle
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Nu är det ju lite sent, men fanns det inte mindre längder när du handlade brädorna? Så hade du sluppit kapa så mycket? Annars håller jag med, skippa skarvarna om det går!
 
Blomlådoruppe på trallgolvet av spillvirket så blir frugan glad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.