Hej på er allihoppa!
Nu är det så här att jag nyligen flyttat in i en etta och har velat bygga den så praktiskt som möjligt.
Jag har en sovalkov som självklart inte är så stor, men eftersom jag har en en takhöjd på 2,55 tänkte jag använda utrymmet till att bygga en loftsäng så att jag har plats för ett litet "kontor" under.

Jag har tre väggar att jobba med , där en utav långsidorna inte är bärande samt att den andra långsidan som är bärande har ett fönster på 2 M. Kortsidan är bärande.
Jag har i dagsläget gjort en ritning på en eventuell lösning och tänkte kolla om någon utav er kanske har en bättre lösning.
Hoppas helst på någon lösning utan att behöva använda sig av pelare.

Mina mått är :
Takhöjd : 2,88 cm
Långsida (ej bäranade) : 2,35
Fönsster 2 M
Kortsida :1,69 cm
Vägg i hornet: 28cm
Fönster djup ; 24 cm
Loftsängshöjd : 1,40 cm


Pelar dimensioner : 45 X 45 MM

Tack på förhand :) loftsäng.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tycker spontant att det låter väldigt lågt med 1,40 som "takhöjd" på kontorsytan. Behöver du så mycket "takhöjd" i sängen eller kanske du kan höja den något?
 
Det går att höja den , men vill gärna ha mycket plats där uppe ( den är mätt så att ja kan sitta upp ordentligt ) . I "kontoret ska man bara kunna sitta ner bakom ett skrivbord :)
 
Nu vet jag inte hur lång du är men om man sitter på en ordentlig kontorstol slår man nog nästan i huvudet om det är 1,40 därunder. Om skrivbordet dessutom står 2 meter in under sängen blir det lite knepigt att ta sig in till skrivbordet. Måste fråga om det verkligen är tänkt att det skall vara en sovalkov där med tanke på de stora fönstren?
 
Den går och höja lite har inte riktigt börjat med bygget men när jag mäter mig själv sittande i en kontors stol får jag det till 1.35 så du har rätt får nog höja den lite. Är själv 1,75
Men hur jag vrider och vänder på det måste jag böja mig mer för att komma in i "kontoret" annars blir det för tight mellan taket och sängen.

Stor del av lägenheten har stora fönstret så även sovalkoven, tror de ingår lite i i arkitekturen men håller med dig om att det är lite konstigt.
 
Instämmer med Pezlins synpunkter om hur högt sängen skall sitta.
Men det är naturligtvis en kompromiss med takhöjden under och över sängen.
Är det ett litet barn som skall husera där?
För en vuxen blir det nog lite klaustrofobiskt (instängt) på en så stor yta.

Men hur som helst: inte skall du behöva pelare för att bära upp tyngden av en säng med innevånare?
Det borde räcka med att skruva sängramen i väggarna!
 
tror du det håller även för den väggen som inte är bärande ? eller hur menar du? utveckla gärna :)
 
Om väggen är bärande eller inte spelar ingen roll.
Att väggen är bärande betyder att den bär upp lasten från golvbjälklaget i våningen ovanför
(och våningarna där ovanför ända upp till vinden).
Men det är en belastning som kanske är 100 gånger högre än om du skruvar fast ena sidan av en säng i den.

Fast det är klart att om du fäster sängen i väggen så är det bra att det inte bara är en masonit- eller gipsskiva du skruvar i. Utan antingen reglar, eller en betong- eller tegelvägg.
 
Så du menar att om jag skippar pelarna och fäster så att tyngden hamnar på kortsidan och fönstersidan så klarar även gipsväggen den belastningen.

Hur mycket belastning kan en gipsvägg ta?
 
Nej, det är klart att du måste förankra sängramen även i väggen mitt emot fönsterväggen.

Är det en gipsvägg, vet du det?
Då finns det reglar på var 450 eller 600 mm.
Där går det bra att skruva fast din sängram.

Men du har ett annat alternativ också:
Ställ sängen på golvet. Håll datorn i knät, eller på en liten bänk framför dig.
Lite synd att plottra bort en fin lägenhet med att bygga kojor under taket.
Det är en viss risk att det blir varken hackat eller malet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.