Ju mer jag läser så inser jag att man kanske ändå skulle satsa på att gygga ut vårt befintliga hus. Finns det någon summa man generellt kan sätta på kvm vid utbyggnad?

Vi har tänkt oss att bygga ut ca 45 kvm i vinkel samt inreda ca 15 kvm av garaget/förråd.

Det nya kommer att bli v-rum två sovrum samt duschrum och bastu.

Finns det någon som har bra koll på kostnader?
 
Massor med faktorer okända, men räkna krasst med 10 tusen per m2
 
Dyrt är det att bygga ut har vi bittert fått erfara! Vi har begärt in offerter på en utbyggnad på 60kvm fördelat på två plan inkl ett badrum samt omläggning av befintligt tak, upptagning av två takkupor, uppsättning av en ny vägg, upptagning av hål i två andra bärande väggar, flyttning/renovering av badrum. Detta har resulterat i offerter på mellan 2,5-1mkr inkl moms! De lägsta offerterna har vi fått från dem som inte räknat per kvm utan som verkligen satt sig ned och funderat vad materialet till en sådan ombyggnad kan kosta. Så DU tjänar på att vara så precis som möjligt i offertunderlaget. Sätt dig ned och tänk igenom rum för rum och skriv ned allt så specat som möjligt (tex val av fönsterbrädor, lister etc). Minst tre offerter ska du har in och de ska ligga inom ett spann på ca 200 tkr. Det är (tvärtom mot vad jag trodde) inte lätt att få in offerter - de flesta byggarna har mycket att göra. Ring därför innan du skickar ut offerterna och försök få till ett personligt möte. Ett snittpris man i branschen snackar om är annars ca 10tkr /kvm men det är ju väldigt grovt (t ex kostar ju andra våningen nästan ingenting jämfört med första våningen och grundläggningen, badrum är dubbelt så dyra som "vanliga" rum etc) och något du ska undvika att få in i diskussionen med byggarna. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.