Tack.
en sak till då jag endå har dig på tråden.

skorstenen ovanför yttertak ska jag fylla fogarna på. De fattas lite bruk här och där.
vad använder man där ? Nått med cement i eller dylikt ?
 
Hej, lånar tråden lite. Bygger badrum i källaren, hus byggt 1957. Har slipat ned både gammal puts och färg och funderar på vilken typ av puts jag ska ha på väggen för att få plana ytor att kakla på. Väggarna är betongjålsten och så har jag även murat lite leca. Tacksam för svar! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
6noll2 skrev:
Hej, lånar tråden lite. Bygger badrum i källaren, hus byggt 1957. Har slipat ned både gammal puts och färg och funderar på vilken typ av puts jag ska ha på väggen för att få plana ytor att kakla på. Väggarna är betongjålsten och så har jag även murat lite leca. Tacksam för svar! [bild]
Gipsputs funkar bra och är godkänt som underlag för tätskikt
 
Fast inte gipsputs om det är yttervägg då får du köra med vanligt bruk.
Kommer det fukt i väggen kan gipsputsen börja släppa...
Ett annat alternativ är att köra med skivor, t.ex. Jackon, Dukka, e.dyl som du färster med stora brickor och spikplugg.
Skarvar och brickor spacklar du sen över med badrumspackel.

Tänk på att du inte ska ha tätskikt överallts om det kan finnas tillskjutande fukt!
 
Vad är det föresten för mysko el-rör i taket... Någon telefonkabel e.dyl.?
 
tack för svar, ja det är 2 ytterväggar och 2 innerväggar. Är omdränerat och har 10 cm isodrän på utsidan. Men jag är lite tveksam till gipsputs om den ej tål tillskjutande fukt, kan ju komma fuktgenomträngningar vid kraftiga regn mot sockeln ovan mark? Kan det annars fungera att vattna väggarna och dra på putsbruk B? Skulle nog helst se att det funkade med någon typ av putsbruk men annars får jag väl sätta skivor.

Rören är till små spotttar som elektriker ska sätta i taket i duschen.. :)
 
Med isolering utvändigt borde det ju inte vara något problem med gipsputs, men det finns ju ett "om" och "men" där...
Putsbruk är ju säkrare men du måste väl nästan ha nät eftersom du verkar ha så pass släta väggar under.
Genvägen är ju med skivor men det blir ju troligen lite dyrare.
 
  • Gilla
6noll2
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Jag tror det blir nät och puts då... Gör iordning 5 rum i källaren och putsat om bitvis så de känns som man fått in lite vana där iaf:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.