Ställer samma fråga här som under Tak-delen av forumet:
Kan och bör man tilläggsisolera tak utifrån? Det är ett gammalt torp från 1887 så det ska vara självventilerande och inte en massa plastmaterial. Tänker mig kanske lin-isolering? Någon som gjort det? Dyrt? Fördelar/nackdelar?

Problemet jag har är att det redan är superlågt i tak inne på övervåningen och den kattvind som finns behövs verkligen allt av för förvaring, det finns stor brist på annan förvaring i huset. Därför vill jag inte ta alls inifrån.

Jag förstår att det bygger på så taket ser lite "tyngre" ut, men alternativet är att inte isolera alls. Känns inte heller bra.

Har ni några goda tankar kring detta får ni gärna höra av er! Tack!
 
  • Gilla
Adambeson
  • Laddar…
Mig veterligen läggs linullsisolering och andra organiska isoleringsmaterial på insidan av underlagstaket.

Alternativet är väl att höja taket för att göra plats för isolering. Om taket ändå ska läggas om behöver inte merjobbet vara så vansinnigt.

Men om det handlar om ett sommarhus skulle jag strunta i att isolera eller isolera oerhört tunt från insidan.
 
Hmmm. Låter ändå rätt mycket fördyrande i mina öron att höja taket?
Det är ett hus jag bor i permanent.
 
Vi har själva isolerat med linskivor från insidan. 20 cm på kattvindar (i snedtaket) och för snedtaket i övrigt (med luftspalt 25 mm). I mitten på rummen har vi gjort ett litet hanbjälklag som har 35 cm isolering. Tjockleken är förstås långt ifrån nybyggnadsnormerna men ger än en vettig kompromiss när mer isolering kostar utrymme.

Linskivorna är mycket trevliga att jobba med även om de är dyra.

I efterhand har jag tänkt tanken att vi hade kunnat höja taket som alternativ. Frågan om vi mäktat med det (gör allt själva) men nog hade det betytt en del utrymme.

Man bygger alltså på takstolarna utåt, eller om det är ett åstak, rafterna. Alternativt nya rafter om det inte funnits tidigare (så har vi det). Det är förstås ett skapligt projekt men om taket ändå ska bytas och en del av underlagstaket ändå ska bytas så är det ändå inte så knepigt.
 
Vi har isolerat vårt hus utifrån när vi ändå skulle lägga om taket.
Salade på takstolarna med nya bjälkar och la isolering i facken som blev mellan dem direkt på org. Råsponten, sedan oljeboard på allt, läkt (för att få luftspalt mellan isolering o taket) på de uppsalade takstolarna och efter det råspont o papp osv
 
sir_daniel skrev:
Vi har isolerat vårt hus utifrån när vi ändå skulle lägga om taket.
Salade på takstolarna med nya bjälkar och la isolering i facken som blev mellan dem direkt på org. Råsponten, sedan oljeboard på allt, läkt (för att få luftspalt mellan isolering o taket) på de uppsalade takstolarna och efter det råspont o papp osv
Intressant. Vad använde ni för typ av isolering då?
 
Vanlig gullfiber isolering, mycket varmare i hela huset, hoppas det är en hållbar lösning i längden.

Vi öppnade upp i nock o då fick det positiva bieffekten att vi kunde ha takbjälkarna fria samt bara måla på insidan av gamla råsponten
 
S
har du någon aning hur vägg(tak)konstruktion ser ut mer i detalj?
 
2014-07-13 12.50.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-07-13 12.51.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-07-13 12.51.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tak.jpg
På interiörbilden syns hur ytterst lågt det är i tak (kolla dörrarna). Några bilder inifrån kattvinden. Ovanpå dessa brädor tror jag att det bara ligger papp, läkt och betongpannor. Slutligen en exteriörbild. tror man utseendemässigt skulle kunna bygga på taket lite utan att förstöra för mycket.
Totala taket är 98 kvm. Någon har har ett hum vad det skulle kosta om man höjde så pass att det går att få in lite miljömässigt bra isolering (helst inte gullfiber osv)?
 
En nackdel är att du kommer troligen få mura upp skorstenen då den kommer se kort o konstig ut i proportionerna (vår gör det och ska muras upp några varv, vilket år som helst.. )
 
  • Gilla
skogsstjrna
  • Laddar…
Jag har själv funderat på att isolera från utsidan. Den stora vinsten med detta är, förutom utrymmesbesparingen, att du får en sk klimatvind där problemen med fukt och kondens elimineras. Man skall inte ha luftspalt utan använda diffusionsöppna material som andas. Att isolera från insidan ger INTE en klimatvind, klimatvind innebär att daggpunkten flyttas utanför den nuvarande takkonstruktionen och på så sätt hålls fukt och kondens ute.

Det finns massor att läsa i ämnet, googla på klimatvind. De flesta systemen för detta på marknaden är dock i cellplast och liknande material. Jag har inte kommit till skott än bla beroende på detta samt svårigheten att få till det estetiskt för oss som har äldre hus. Kanske kan man öka takhöjden med max 10 cm utan att det ser konstigt ut.

Följer tråden med spänning...
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus och 1 till
  • Laddar…
Det man gör är att kapa det gamla takets utstick jäms med väggen runt om. Sedan lägger man det nya taket ovanpå med det utstick man vill ha och förlänger fasaden upp till nya taket på något sätt.
I närheten av där jag bor lade man på ca 30 cm på flera tegelhuslängor och där satte man en plåt över skarven mellan tak och tegelvägg. Plåten har samma färg som teglet och det ser ganska hyfsat ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.