Min far letar kol till skruvdragare med några år på nacken som hittills fungerat bra men nu är kolen slut. Det finns inte längre någon läsbar etikett på verktyget, märket ska vara Elu/DeWalt Är en 18voltare.
Vi tror att storleken på kolet ska vara 4,5x7x12 mm.
Tacksam för förslag till att hitta dessa. Ev. passerar vi Göteborg i sommar men helst skulle vi vilja fixa det redan nu.
 
Sten96 skrev:
Min far letar kol till skruvdragare med några år på nacken som hittills fungerat bra men nu är kolen slut. Det finns inte längre någon läsbar etikett på verktyget, märket ska vara Elu/DeWalt Är en 18voltare.
Vi tror att storleken på kolet ska vara 4,5x7x12 mm.
Tacksam för förslag till att hitta dessa. Ev. passerar vi Göteborg i sommar men helst skulle vi vilja fixa det redan nu.
Lägg upp en bild på maskinen. Folket här på byggahus kan nästan olagligt mycket om modeller, märken och tillbehör kring maskiner :)
 
Här är en bild men är nog lite svårt att se korrekt model.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser it som en gammal ELU BSA52. Är inte helt 100, men det är inte helt omöjligt att det är den.
 
Är inte det där en black and decker?
 
Sten96 skrev:
Vi tror att storleken på kolet ska vara 4,5x7x12 mm.
Kör in till närmsta elmekaniska verkstad eller elmotorlindare. De brukar ha ett bra sortiment av kol. ;)
 
Jag gör en pudel...:surprised:
läste inte ordentligt från början om att du sa att det troligen va en Dewalt/Elu...

Så med tanke på den blåa knappen för Höger/vänstergång så är jag benägen att hålla med Qarillion...då kan oxå "DeWalt" batteriet få sin förklarning...
 
Redigerat:
  • Gilla
alex77777
  • Laddar…
Det är nog en dewalt brandad b&D dom köpte ju dewalt.
 
Maskinen är 100% en Elu. Samma variant fanns senare som dw. Återkommer m modellbeteckningen
 
I
Qarillion skrev:
Kika på denna ritning, är ganska säker på att det är denna du har där:

[länk]
Absolut är det den, känner igen chucken från den jag hade. Då sitter kolen i färdiga kassetter, enkla att byta när man fått isär den. Dewalten är lättare för där plockar man bara bakre kåpan, kolkassetterna gav jag 120kr för, kan vara bra att ha som riktmärke, kanske + några tior.

9,77 pund http://www.powertoolspares.com/tool...for-bsa52k-cordless-drill/bsa52ktype1/spares/
9,95 pund i frakt verkar det som, då hade jag tur för mina kom i ett vanligt brev.
 
Redigerat av moderator:
Tack för era kommentarer. Ni är grymt duktiga! Ska kolla om DW har dessa kol annars blir det beställning från England.
 
Andy78 skrev:
Det är nog en dewalt brandad b&D dom köpte ju dewalt.
Den där elu/dewalt maskinen tillverkades långt före B&D övertagandet.
 
Hej Qarillion,
Kollade sidan och sökte på BSA52K. Då kom det upp tre varianter men alla verkade vara 12 volt om jag inte såg fel. Den vi har är 18 volt. Ska se vad DW svarar om de nu gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.