Hej, jag har precis köpt en ny blandare samt kök från Ikea. Märkte i all hast att både inkommande värme och kyla samt rören till blandarna verkar vara honor I ungefär samma storlek. Dvs 10mm, eller 3/8 inches.

Jag undrar därför om det finns någon form av nippel eller muff som är "hane" i båda ändarna.

http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/ringskar-koksblandare-grepp__AA-1277351-1_pub.pdf

Blandaren som jag har är den som finns längst upp på sida 6, tack på förhand!
 
Redigerat:
Ursäkta att jag kanske var lite otydlig! Jag försöker en gång till.

I slutet på både inkommande och "utgående" rör till blandaren så är det någon form av mutter som man inte kan skruva loss utan den finns där för att spänna fast i en annan gänga, det är inga tomma rör så att säga utan två muttrade ändar, och mellan dessa skulle jag vilja ha någon form av nippel eller muff.
 
Simon Löfqvist skrev:
Ursäkta att jag kanske var lite otydlig! Jag försöker en gång till.

I slutet på både inkommande och "utgående" rör till blandaren så är det någon form av mutter som man inte kan skruva loss utan den finns där för att spänna fast i en annan gänga, det är inga tomma rör så att säga utan två muttrade ändar, och mellan dessa skulle jag vilja ha någon form av nippel eller muff.

Den länk bonnier länkade till har gängade endar, det sitter muttrar på bilden, låter som att det är en sådan du ska ha.
 
Simon Löfqvist skrev:
Skulle nog vara något i form av denna kanske. [länk]

Eller vad har den för användningsområde?

Kanske förstår lite mer vad jag menar med den, den skall liksom vara utvändigt gängad på båda sidor.
Den länk bonnier delade har gängor i bägge ändar, från 12mm till 10mm diameter, troligtvis en sådan du ska ha… Men det känns lite som att du borde kontakta någon som har fixat med rör innan alternativt en rörkrökare.
Bor du i bostadsrätt så kontakta styrelsen då det är deras ledningar. Bor du i hus fråga någon bekant som har erfarenhet av rör.

EDIT: Välkommen till byggahus...
 
Ta en bild på hur rören ser ut som du vill koppla blandaren på.
 
hempularen skrev:
Ta en bild på hur rören ser ut som du vill koppla blandaren på.
Jag löste det, tog bort klämmuttern så kunde jag skruva ikea blandarn rakt på balofixen, redigt efterbliven man är.

Tack endå!
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Det brukar inte vara helt lyckat!
Ballofixen har en klämring med koniskt koppling, en rätt smal kant. Din lekande mutter tätar med hjälp av en fiberpackning mot en plan yta. Den koniska ytan skär igenom fiberpackningen som kan börja läcka. Med tanke på trycket på den sidan av blandaren och det obegränsade förrådet av vatten så kan det ske mkt dåliga saker om det börjar läcka en helg du är bortrest tex.
Undersöker försäkringsbolaget skadan och upptäcker att du monterat delarna på ett icke fackmamanamässigt sätt så kan ersättningsfrågan bli en tvist med tråkig utgång.
 
corre skrev:
Det brukar inte vara helt lyckat!
Ballofixen har en klämring med koniskt koppling, en rätt smal kant. Din lekande mutter tätar med hjälp av en fiberpackning mot en plan yta. Den koniska ytan skär igenom fiberpackningen som kan börja läcka. Med tanke på trycket på den sidan av blandaren och det obegränsade förrådet av vatten så kan det ske mkt dåliga saker om det börjar läcka en helg du är bortrest tex.
Undersöker försäkringsbolaget skadan och upptäcker att du monterat delarna på ett icke fackmamanamässigt sätt så kan ersättningsfrågan bli en tvist med tråkig utgång.
Hur borde det monteras? Jag antar att det jag länkade till i början även det ev. skulle kunna få liknande problem?
 
corre skrev:
Baserat på 10mm kopparrör som inkommande så hade jag bytt till ny minikulventil.

Det viktiga är att det är en plan yta mot den lekande muttern!

[länk]
samt förminskning 15-10 alt 15-12 om det är såna rör. Hittade tyvärr inte en sån länk jusntu.
Det är ju exakt en sådan som sitter där, som jag sedan har satt blandarens inkopplingar på den yttre gängade sidan, medan den andra sidan går plaströren in.
 
Alltså en med plan ända? ca 2-3mm bred. Isf är allt lugnt! :)
 
Yepp det skulle jag säga, så allt är löst nu! Tack hemskt mycket för att du/ni tog er tid och varna för detta iaf! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.