Jag tittar ibland på Femmans växel, där tar man upp bra beg. bilköp. Men priserna de uppger är alltid galet låga jämfört med den svenska marknaden, kan det verkligen stämma? Okej, en högerrattad bil är inte intressant för mig men nu pratar vi engelska marknaden generellt, är det så billigt med beg. bil där?

Som exempel visades idag på Femmans växel en bmw z4 med 3 liters motor, max 13000mil, skulle i England kosta 5' pund. Jag sökte nu på blocket i hela sverige och angav dessa parametrar. Som i övriga episoder av Fammens växel så är priserna halverade i England, och i detta Z4 exampel så är det tom nästan 3 ggr billigare i England än i Sverige.

De 5 billigaste bilarna var dessa :


Superfin Z4 3,0 cab + HT, nybes ua -03
129 000:prissänkt

Bmw z4 -03
129 000:-

BMW Z4 3.0 Fullutrustad Facelift -06
134 900:-

BMW Z4 3.0i M-paket SVENSKSÅLD -03
134 900:-

BMW Z4 3.0 Sport -03
138 000:
 
Det är väl därför det finns en del högerstyrda bilar i Sverige, särskilt av de modeller som är vanliga där och sällsynta här, som Jaguarer, TVR och Morgan. Då kan det vara lockande att importera.
 
Högerstyrt är nog den stora förklaringen till låga priser, alla bilar stannar på ön samtidigt som marknaden är tillräckligt stor för att det ska finnas tillgång på begagnat.
 
Kolla vad ett par skor eller en lunch kostar i England.
 
Fotografen skrev:
Högerstyrt är nog den stora förklaringen till låga priser, alla bilar stannar på ön samtidigt som marknaden är tillräckligt stor för att det ska finnas tillgång på begagnat.
Nä tror inte det är anledningen. Vilket land som helst vi pratar om har väl inte en betydande andrahandsförsäljning till utlandet som gör att priserna hålls uppe? ...och om du kommer o tänka på Tyskland så tror jag inte även dem klassas som stort exportland av andrahandsbilar om man ser till sålda bilar per invånare. Inte kan man förklara de svenska höga beg.bilpriserna för att vi säljer många av dem till utlandet?

Okej, det bor 5ggr fler människor i England än i Sverige. Men det bor 7ggr fler människor i Tyskland än i Sverige, då kanske man borde tycka att bilarna borde vara ännu billigare i Tyskland än i England?

Jag spekulerar bara men skulle vara intressant veta mer om priserna osv.
 
Nyfniken skrev:
Kolla vad ett par skor eller en lunch kostar i England.
För det ger ett svar om hur bilpriserna är?
 
oobum skrev:
För det ger ett svar om hur bilpriserna är?
Jepp. Allt är dyrare här.

Utmaningen ligger i att hitta något som är billigare här än i UK.
 
jag gissar att en begnad bil i england som gått lika långt som i sverige är i sämre skick och mer sliten. De kör som flåbusar och har sämre vägstandard. Allt är trångt, med många bucklor till följd. Det är den erfarenheten jag har från flertal semesterresor med bil i de brittiska öarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.