Hej!

Ni brukar ha lite bra inputs. Om vi utgår från huset nedan (1,5-planshus). Om man skulle vara i behov av ett extra rum på detta plan...vilka alternativ finns och vad hade ni gjort?

Det absolut billigaste är ju att använda matsalen som ett separat rum och smälla upp en vägg och det är väl inte fel att behålla ingången från köket...(?)

Om man gör ovanstående kanske det dock blir lite tight om man vill ha en matgrupp i vardagsrummet tillsammans med TV-hörna.

Vad är då alternativet? Behålla Matsal som en matsal och bygga ut ett rum enligt röd utbyggnad. Blir det problem att det blir vägg i vägg med garaget eller är det en fördel? Tar bort fönstret i matsalen och ersätter med en dörr.. samt tar upp ett fönster i utbygget.

ELLER...ska man bygga ut vardagsrummet enligt blå utbyggnad och därigenom kan man nyttja Matsalen som ett separat rum men ändå få plats med TV-hörna och matgrupp i utbygget.
Hur blir det om man vill ha en öppen planlösning mellan blått utbygge och vardagsrummet? Är det ett problem, för väggen bör ju vara bärande...

Ett annat "problem" är att det är ett tegelhus...men vad jag förstår så bygger flertalet ut med trä och tar att det ser annorlunda ut... Är det något annat problem vad gäller exempelvis ytterväggar som nu blir innerväggar?

Slutligen...eftersom det bara är vanliga rum, inga badrum eller dylikt, bör det inte springa iväg alltför mycket? Kan man uppskatta 10-15 tusen per kvm? Närmare 10 om man gör en del själv och 15 om man lejer bort allt?

Alternativt lyxar man till det med utbyggnad enligt både blå och röd...

sunny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matgruppen blir mer lättanvänd när den är i matsalen i anslutning till köket, än om det är en matgrupp i vardagsrummet. Så för att man ska orka använda matgruppen ofta så röstar jag på röd utbyggnad. Hur stort sovrum ger det? Hur mörkt blir det i matsalen - testa sätt för fönstret ett tag och se om ni saknar det?
 
Bra input. Det där med mörkheten i matsalen hade jag inte tänkt på.
Säg att röd utbyggnad ger 12 kvm (har inte detaljmätt...) Då klarar man ett rum till, matsalen blir kvar och man slipper förändra fasad/flytta altanen.

Huset är brunt tegel nu, om man gör utbyggnaden i trä och målar det brunt eller svart borde det funka rätt bra stilmässigt.

Frågan är då - är det något problem med att det är just ett tegelhus?
12 kvm utbyggnad...klarar man sig med 150 000 kr efter ROT?
 
hellohello skrev:
Bra input. Det där med mörkheten i matsalen hade jag inte tänkt på.
Säg att röd utbyggnad ger 12 kvm (har inte detaljmätt...) Då klarar man ett rum till, matsalen blir kvar och man slipper förändra fasad/flytta altanen.

Huset är brunt tegel nu, om man gör utbyggnaden i trä och målar det brunt eller svart borde det funka rätt bra stilmässigt.

Frågan är då - är det något problem med att det är just ett tegelhus?
12 kvm utbyggnad...klarar man sig med 150 000 kr efter ROT?
Lite av mörkret kan ju hjälpas om ni väljer en frostad glasdörr till sovrummet (och gärna skjutdörr, så att dörren inte tar rumsyta). Men det blir ju ändå inte samma sak som att äta vid ett fönster, för en del är det jätteviktigt med fönstret och utsikten, medan man vid tillfällen som sena bjudmiddagar knappast tittar ut i kvällsmörkret ändå utan istället fokuserar på sällskapet.

I vilket skick är det nuvarande teglet? Kan man tänka sig att återanvända det tegel som sitter på de två fasaderna som skulle bli innerväggar i sovrummet?
 
Bra input igen klonk! Men om man vill bygga ett rum till så är det la nästan bara där man kan bygga.(Åt vänster är det inte så mycket tomt).

Eller var hade du lagt ett extra rum, du verkar insatt....?=)
 
Ska ni bygga ut enligt blå ritning så skulle jag rösta för att göra både blå och röd eftersom extrakostnaderna blir inte alls så stora (förutom golv- och väggbeklädnad då) då det egentligen inte blir mera yttervägg som skall byggas (lite mera tak dock) samt att utseendemässigt blir det konstigt att ha ett 'hål' mellan utbyggnad och garage.
 
Drömhus: Ja, isåfall får det nog bli det. Rött utbygge är budgetutbyggnad, med blått får man även lite extra luft generellt.

Är det nån av er som har en kostnadsuppskattning föresten? För röd och/eller blå utbyggnad.
 
Redigerat:
Om platsen räcker på vänstersidan skulle jag välja att lägga sovrummet där. Antingen utgång från hallen eller ersätta uterummet (och kanske bygga ett nytt uterum utanför matsalen).
 
Inreda inre delen av garaget?
 
Tänk på tillgänglighetskraven också.
Inte säkert du får bygglov för en tillbyggnad eftersom du inte har dusch på entreplanet.
 
Om tomtstorleken tillåter skulle jag bygga ut åt vänster istället, riva/flytta den inglasade altanen och förlänga huset åt det hållet med ett sovrum och ett badrum. Huruvida man låter de två fönstren vara dörrar till resp badrum och sovrum, eller om det i vardagsrummet sätts igen och det blir en liten hall i den nya delen är lite av en smaksak, det blir ju mer avskilt om sovrummet når badrummet direkt.

Om pengar är en tight faktor kan man nöja sig med att förbereda för badrum så länge och ha det utrymmet som förråd/KLK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.