Hej,

Jag har under sommaren satt in lite ventiler i mitt hus (självdrag) då allting sådant blev igenkorkat någon gång under 80 talet när huset blev tilläggsisolerat. Självdraget fungerar kanon på vintern då vi eldar rätt friskt 3 / 4 säsonger i kamin och vedspis, men luften har tidigare varit väldigt stillastående under sommaren.

Vi har i hallen innerdelen till en luftvärmepump som sitter ovanför ett fönster, jag funderar lite på om det vore lämpligt att sätta in en liten spaltventil i det fönstret, för att så säga dra in mera friskluft i huset under sommarperioden (vi har pumpen på konstant under sommaren för att cirkulera luften). Jag förstår att det kan bli kallras där under vintertid, men då borde det bara vara att stänga den ventilen?

Finns det några andra för / nackdelar jag inte tänkt på?
 
Om du benar upp ventilationsfrågan lite systematiskt så består den av
Behov av frisk inomhusluft
Intag av luft utifrån genom tilluftsventiler
Utsug av luft inifrån genom frånluftsventiler
Något som får luften att strömma in, genom rummen, och ut.

Varför skall du ha en tilluftsventil just vid värmepumpen.
Den vispar ju bara runt den befintliga inneluften, och kan ju inte "suga in" frisk luft utifrån.

Så se först till att du har frånluft via ventiler i badrum, tvättstuga och kök.
Sedan tilluft till sovrum och vardagsrum.
Och något som driver det hela. Normalt en (eller flera) fläktar som suger ut den "skämda" luften.
I bästa fall via en värmeväxlare så inte värmen ventileras ut under uppvärmningssäsongen.

Detta blev kanske lite väl teoretiskt, jag vet, men någonstans skall man ju börja :)

Men tillbaka till din konkreta fråga:
Du kan ju börja med att ställa hallfönstret på glänt och se om det förbättrar inomhusklimatet.
Men du inser säkert att det inte gör luften i sovrummen bättre.

Förresten, välkommen till Bygga Hus-forumet Luffarrock!
 
Precis så som du har märkt så funkar självdraget på vintern men inte på sommaren. Anledningen till att det funkar på vintern är att det är stor temperaturskillnad mellan inne och ute plus att du har en skorsten som den varma inomhusluften vill upp och ut genom. Självdraget bygger på termodynamikens lagar.

För att få bra ventilation året runt men främst på sommaren så gäller det att ha mekaniskt ventilation. Bäst inomhusklimat får man med FTX system (fläktstyrd till och frånluft med värmeåtervinning).
 
Hej och tack för svaren, hittar verkligen hur mycket matnyttigt som helst här på forumet :)

Anledningen till att jag vill sätta den under luftvärmepumpen är lite pga husets planlösning, det finns inga ventiler i den delen av huset och inga andra ställen jag kan sätta den på förutom i köket och där har jag ju frånluften. Så lite mera specifikt vad jag undrar över, finns det några nackdelar med en spaltventil i fönster under en luftvärmepump, har grubblat lite men inte kommit fram till några men tänkte det var bäst och höra om någon annan har provat eller vet bättre :)
 
Tilluften skall i första hand tas in i sovrummen, där människor vistas länge och andas ut CO2 och vattenånga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.