Har renoverat en altandörr, pardörr, i liknande stil till vårt äldre hus. Nu söker jag trycken och låssystem till densamma och har fastnat för Assa Epok 7899 Jag tänker mig bara låsning på insidan och ett motsvarande ej läsbart handtag på utsidan.

Men jag har svårt att hitta tryckena till ett vettigt pris på en och samma webbutik, några tips?
- Handtag 7899 Epok höger mässing
- Handtag 1899 Epok vänster mässing
- Cylinder typ vinga?

Fyrkantspinne finns, vad mer behövs?

Låsbar med cylinder typ vinga. Vad är en vinga-cylinder? Är det med en sådan möjligt att få likalåsning mot befintliga ASSA 701 cylindrar?

/Altandörrsrookien
 
Efter lite fortsatt surfande får jag uppfattningen att det är en assa cylinder 716 som är "typ vinga". Och då är den ju också i 700 serien vilket torde lösa likalåsningsbehovet.

Fetchfile.aspx

Hur fästs en tryckcylinder i trycket?

Tips på några bra webbutiker?
 
Cylinder trycks in i handtaget och sitter sedan fast.

Läs denna broschyren så förklarar den hur du gör.
http://www.assa.se/Other/ASSA/Produ...Låssystem/M1494.0705-ASSA-Vinga-dp-Svensk.pdf
Även andra fabrikat än ASSA har vinga cylindrar i sitt sortiment så ofta går det att få lika som resten av huset.
Om du köper på nätet och monterar ihop själv så kontrollera gången i låsning och upplåsning, bli inte förvånad om du får fila lite på ASSAs cylindrar.
Det har blivit bättre på senare tid, tidigare så fick man fila nästan alla cylindrar för att dom skulle gå bra.
 
Tack för svar!

Nu, efter mycket bök och beställningar från olika nätbutiker, har jag hemma:

- Handtag 7899 Epok höger mässing
- Handtag 1899 Epok vänster mässing
- Cylinder

I handtagen sitter en fyrkantspinne fast, både en från insidan (handtaget med cylinder) och en lite kortare för utsidan. Dörren är delbar och i mitten sitter en handtagskoppling, något liknande med.
http://www.assaoem.se/sv/site/assao...oduktdatabasen/?groupId=6297&productId=995336

Nu är ju fyrkantspinnen för lång. Är det bara att mäta in hur mycket för lång och kapa av till en längd så att den går dikt an mot sprinten i handtagskopplingen?
 
Det inre handtaget ska gå igenom låshuset i spanjoletten samt vara lite längre så den räcker in i handtagskopplingen, på ej delbar dörr så fungerar ofta original längden av fyrkantspinnen på insidan.
Om dörren är delbar så bör du använda en handtagskoppling som sitter fast i en fästbricka.
Skruva dit det inre handtaget och sätt på handtagskopplingen mät nu längden på utsidan och kapa fyrkantspinnen så den blir 2mm kortare än det stumma måttet (tas mot pinnen i mitten om det är en fix handtagskoppling).
Antingen mäter du in i hålet med t.ex ett skjutmått eller så stoppar du i handtaget och mäter hur mycket för lång pinnen är.
Om handtaget börjar gå trögt när du spänner skruvarna så är fyrkantspinnen antagligen lite för lång eller så sitter handtaget inte riktigt rakt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.