mace10 skrev:
Fantasifullt namn. :)[/QUOTE
Ja, Jula är väl inte kända för att vara fantasifulla direkt, eller vad säger man om "Anslut" för deras elprylar :rolleyes:
 
Blev ett impulsköp för mig i veckan så idag installerade jag slingan och första testkörningen =) Den fick gå nån timme på drygt 600 kvadrat och jag märker ingen direkt skillnad mellan Meecen och grannarnas HQ, kanske lite högre ljud ifrån drivningen men inget jag stör mig på iaf. Körde på högsta klipphöjden så det blev inte mycket klippning, några enstaka strån som min gamla Klippo missat så hur den klipper kan jag inte uttala mig om än.
Problemen kom när den kört klart och skulle tillbaka till laddstationen. Första den gör är att åka till ön där den åkte runt runt så där får jag sätta ett stopp så den kan ta sig därifrån.
Efter att jag satt foten framför klipparen så ändra den kurs ut mot gatan där den snappade upp slingan och började ta sig hemåt men när den åkte förbi grannen så fick den störningar av grannens HQ =( på en sträcka av ca 3 meter stannar den och snurrar runt och vill backa in i laddstationen. den försöker med detta 2 gånger innan den ger upp och åker ut på gräsmattan igen (en gång åkte den över slingan men krocka med häcken så den vände) 5 försök tog det för den att hamna rätt på slingan och komma framför problem området sen tog den sig till stationen utan problem.

Får lura lite på hur jag ska lösa detta imorgon =/
 
peternicklas
100kvadrataren skrev:
Blev ett impulsköp för mig i veckan så idag installerade jag slingan och första testkörningen =) Den fick gå nån timme på drygt 600 kvadrat och jag märker ingen direkt skillnad mellan Meecen och grannarnas HQ, kanske lite högre ljud ifrån drivningen men inget jag stör mig på iaf. Körde på högsta klipphöjden så det blev inte mycket klippning, några enstaka strån som min gamla Klippo missat så hur den klipper kan jag inte uttala mig om än.
Problemen kom när den kört klart och skulle tillbaka till laddstationen. Första den gör är att åka till ön där den åkte runt runt så där får jag sätta ett stopp så den kan ta sig därifrån.
Efter att jag satt foten framför klipparen så ändra den kurs ut mot gatan där den snappade upp slingan och började ta sig hemåt men när den åkte förbi grannen så fick den störningar av grannens HQ =( på en sträcka av ca 3 meter stannar den och snurrar runt och vill backa in i laddstationen. den försöker med detta 2 gånger innan den ger upp och åker ut på gräsmattan igen (en gång åkte den över slingan men krocka med häcken så den vände) 5 försök tog det för den att hamna rätt på slingan och komma framför problem området sen tog den sig till stationen utan problem.

Får lura lite på hur jag ska lösa detta imorgon =/
Störningen mot grannens HQ, bara till att flytta ut slingan tills det fungerar. Står väl i manualen att det är 7 m. till annan robotklippare.
 
I manualen står det 2 meter till annat fabrikat och 7 meter till samma modell^^
Har ca 150 cm till grannens slinga med en häck i mellan och min tomt är 15 cm högre med en betong klack som stödmur.
Lutar åt att flytta ut slingan en bit så får man väl fylla upp intill häcken med täckbark eller nåt.

Det är ca 10 meter som våra slingor går längs med varandra men bara på mitten ca 3 meter långt som det blir störningar =/
 
Hej
Vi är också nöjda med Julas klippare! Men det är en ska som vi undrar över, ljudet när den klipper och far runt? Det låter jätte mycket om den. Vi kan inte klippa på nätterna eller när grannen ligger och solar pga. ljudet! Det skakar och vibrerar om den när det åker runt. Upplever ni det samma?
 
Det enda jag hör från den är drivningen ifrån hjulen och pyttelite när den klipper gräset, skakar och vibrerar gör den inte iaf
 
D4Diesel skrev:
Hej
Vi är också nöjda med Julas klippare! Men det är en ska som vi undrar över, ljudet när den klipper och far runt? Det låter jätte mycket om den. Vi kan inte klippa på nätterna eller när grannen ligger och solar pga. ljudet! Det skakar och vibrerar om den när det åker runt. Upplever ni det samma?
Vänd på maskinen och inspektera klippaggregatet så ingenting fastnat och att knivarna är löst ledade.
 
Satte igång min idag, låter knappt alls, 2 avklippta trådar än, men nu har den gått nån timme utan bekymmer
 
Henke2 skrev:
Vänd på maskinen och inspektera klippaggregatet så ingenting fastnat och att knivarna är löst ledade.
Något är fel i maskinen...
om jag tar tag i knivdisken och ruskar i den så känns den glapp plus att det då skramlar lite inne i maskinen innanför skyddsgummibälgen.
Jag gissar på att motorn inte sitter fastskruvad ordentligt.
 
Fick precis ett glädjande besked från Jula att min klippare är klar och står i butiken och väntar. 8 dagar från inlämning till hämtning får väl anses som mycket bra. Jag är iaf nöjd att jag inte behöver/behövt köra över mattan manuellt.
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Såg att klipparen nu mera kostar 8990:-
På jula i Kristanstad och webben
 
grymmeoffe skrev:
Såg att klipparen nu mera kostar 8990:-
På jula i Kristanstad och webben
Samma pris i Gävle
 
Kan man tänka att de körde ett lägre pris i början,just för att få sålt utan att vara stiga/Bosch etc och nu när de verkar funka så kan de höja priset
 
Lämnar klipparen mycket gräs längs kanterna ? Upplevde att tallriken var väldigt liten under den stora klipparen?
 
Nicke Nyfiken
grymmeoffe skrev:
Såg att klipparen nu mera kostar 8990:-
På jula i Kristanstad och webben
Var på Jula i Malmö igår (14/7) och där kostade den fortfarande 5995:-

Kunde inte låta bli att kolla lite på den även om jag inte tänkt köpa en. Omedveten om hur man ska lyfta den tog jag tag i den bakre kanten och lyfte lite försiktigt för att kolla på knivarna. Knak sa det när kåpan sprack, och när jag kände på drivhjulen var de båda betänkligt lösa och sladdriga.

Alltihop kändes som ett dåligt skämt faktiskt, vilket förvånade mig för den funkar ju uppenbarligen enligt inläggen i denna tråd. Att sedan de vita "fartränderna" börjat släppa och rulla upp sig är ju betydelselöst men det bättrade inte på det rackliga intrycket.

Jag antar att detta var ett illa behandlat demo ex och inte så som de ser ut när de kommer ur kartongen, för detta ex skulle garanterat inte klara att klippa 10 meter utan att falla i bitar. Tråkig upplevelse :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.