hej
har en gavel på huset som är av siporex block.
många små spickor så färgen spricker överallt
en fråga kan man regla upp gavlen o klä med baspanel o måla.
med luftspalt uppe o nere.
lägger upp 2 bilder.
20140712_171943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140712_172116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går utmärkt att regla och isolera med tex stenull, sedan luftspalt och träpanel. Luftspalt behövs bakom träpanelen, stenullen kan ligga mot siporexen.
 
Varför spricker siporexen föresten? Sättningar?
 
hej
troligen sättningar
bara framsidan på huset som har dessa block
gavlar på huset är tegel,och baksida utbyggd med trä.
så hade varit kanon om man kunde regla upp o klä med panel.
 
Jag har gjort som beskrivet ovan, efter samråd med Paroc. Funkar finemang.
 
Håller precis på med exakt samma sak, siporex hus byggt -65. Ska tilläggs isolera 70mm sedan vindduk, luftning och panel.
Kollat med både murare och snickare och skär upp spår i färgen på lättbetongen så den kan andas sedan är det bara till att bygga.
Sen vill jag slänga in ett ps. var beredd på dyra skruv. Köpte essve lättbetong skruv 210mm långa…… svider lite men sitter som berget!
 
Jag använde fasadplugg när jag gjorde detta, för att slippa förborra. Idag hade jag också använt lättbetongskruven, kände inte till den för tio år sedan.....om den ens fanns då.

Edit: du kan ju försänka skruven i reglarna så behöver dom inte vara så långa.
 
MathiasS skrev:
Jag använde fasadplugg när jag gjorde detta, för att slippa förborra. Idag hade jag också använt lättbetongskruven, kände inte till den för tio år sedan.....om den ens fanns då.

Edit: du kan ju försänka skruven i reglarna så behöver dom inte vara så långa.
Skruva i reglarna?
 
Ja.
 
Jag vet inte hur det ser ut hos dig men som det ser ut på ts bilder är det doppresenterna block från golv till tak massiva utan reglar likaså ser min kål ut. Hur såg din konstruktion ut? Doppresenterna ock reglar känns spännande :)
 
Hur din kål ser ut vet jag inte om jag vill veta mer om.....
 
MathiasS skrev:
Hur din kål ser ut vet jag inte om jag vill veta mer om.....
Haha autoccorect är fantastiskt! Haft det flera år men lär mig aldrig :)
 
Men du menar alltså att 210 skruv är lite i längsta laget för att fästa 70mm reglar i ett så poröst material som siporex?
 
Jag vet inte, jag har inte forskat något på just denna tillämpning för lättbetongskruven eftersom jag använde fasadplugg. Min tanke var att om du försänker hålen i reglarna lite så kanske du kan gå ner en dimension eller två. Mina fasadplugg var 135mm långa och man borrade 10mm hål. Det sitter som berget och fasaden har fortfarande inte trillat i backen. längre plugg hade heller inte varit någon poäng med eftersom mina siporexelement har frigolit i mitten.
 
Regla och isolera med stenull, sedan luftspalt och träpanel varianten gjordes på vårt hus för snart 30 år sedan. Bara det att dom "glömde" luftspalten. Fasaden är ju ganska rutten nu... Jag funderar på att byta panelen till fasadskivor för att återställa utseendet mer mot original. Och fixa ordentligt luftspalt förstås :). Det kan ju vara ett alternativ om man inte vill ha panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.