Hej.
Mellan grannen och mig gick det ingen väg innan han flyttade dit, i början av 90-talet. Han byggde vägen.
Han byggde ett garage på sin tomt, som går över på min tomt (enl fastighetskartan från 2004).

Så nu kör han bil dagligen (och traktor, fyrhjuling, släpvagn, gästers bilar ned till sjön, hästar, båtsläp etc) från sin tomt, in på min tomt, sen över på sin tomt igen. Han kör bil ned till sjön för att bada, fast det bara är 100m.

Han kan inte köra på sin tomt för där står ett garage (gult) som han byggde utan bygglov. (svartbygge, preskrb)

Fastighetsgränserna bestämdes 1920, men jag gissar gränsstenen ligger under hans garage.
Fil finns på historiska kartor.

Jag ska göra nu fastighetsbestämning, om då vägen ligger på min mark, kan jag då stänga av vägen? Enligt grannen får jag inte stänga av vägen, "för vägar får man inte stänga av".

Däremot stänger han av vägen nedanför elstolpen lite då och då och gör hästhage. Jag har förstås ingen användning av vägen, och stör mig på trafiken. Gränsen går 1m bakom det röda huset vid elstolpen och rakt upp i det gula garaget.

Vägen ingår inte i någon samfällighet, för samfälligheten slutar på hans tomt, där borta vid det röda stallet på bild 1.

Fråga 2. Grannen vill inte att jag gör fastighetsbestämning, kan jag då åka på att betala hela summan/avgiften på 30000kr?
Tack för alla ev. svar.


väg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Utan att vara helt säker på juridiken så säger jag så här.
1: Ja finns det inga servitut eller dyl på vägen på din tomt så borde det inte finnas några hinder att plocka bort den.
Sen vet jag inte om ditt sjönära läge påverkar vad man får göra och inte göra, det lär ju dock påverka hans svarbygge till garage...

Personligen så hade jag tagit dit en grävare omgående efter gränspinnarna satts ut...

2: Självklart vill han inte att det ska göras om det nu är så att han har svartbygge som ligger in på din tomt och han riskerar att bli av med bilvägen.
Jag tror att du blir tvungen att betala kalaset själv då det är du som vill ha det gjort, i normala fall så är det väl något man kommer överens om då det är nått båda grannar har nytta av.
 
Har du möjlighet att rita en liten karta? Jag får inte riktigt kläm på hur tomterna och vägen ligger i förhållande till varandra.
 
Sånt här kan vara knivigt att reda ut.
Alla fastigheter ska ha en tillfartsväg och denna är angiven i handlingarna från fastighetsbildningen.
Är det grannen som byggt vägen över din tomt? Isf, varför?
Går grannens mark runt din tomt? Dvs kan grannen ta sin väg på sin mark? Isf ska det mycket till för att få sevitut att bygga väg över grannen, tex en mosse full med fridlysta grodor eller liknande.
 
Han har byggt en bit in på min tomt för att han inte vill bygga på sin tomt.
Förr i tiden åkte man över hans tomt för att ta sig till min fastighet, men han tog bort den vägen, (överkryssad på kartan, markerad med nr 2) och blev ålagd att göra en ny väg, så att jag kan ta mig till min fastighet utan att köra mitt framför hans ingång till huset.
Nu går vägen bakom hans hus, fine, men sen ska den ju sluta när man kommer till min tomt. Men det gör den inte. Den fortsätter ned till sjön, för han vill åka där varje dag. Hans fastighet ligger ju innan min fastighet. Han behöver alltså inte vägen.

Kartan är ett foto jag tog nu på fastighetskartan som jag har i papper (förlåt det är suddigt), där ni ser garaget som går kant i kant med min gräns. Hans lilla utbyggnad på garaget som är med på fotot i mitt första inlägg är inte inritat, inte heller hundgården som står intill garaget och som också är på min tomt enl kartan.

Det röda stallet på foto 1, är den byggnad som står närmast siffrorna 1:31 på högra sidan av kartan. Min fastighet är längst ned på kartan, och hans är den som är i mitten av kartan, dvs 1:31. Byggnaden som är rakt under ringen med en 2:a i, är samma byggnad som på foto 2 med elstolpen framför. Den är alltså min. Gränsen går ju där bakom huset, rakt uppåt, tvärs över vägen.

karta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Redigerat:
Ännu en bild på garaget och hundgården. Till vänster på bilden har jag lagt ut lite ris för jag blev sur idag när 3 av hans bilar körde ner där och förstörde sommarfriden. Förr blev man aldrig störd för det fanns ingen väg där alls, utan vägen gick tvärsöver hans gård. Det verkar som han inte ens ägde vägen som gick över hans gård eftersom de gjort en lantmäteriförättning år 2004 och plockat bort gränser, nr 2 och nr 3 på kartan. Det var antagligen en samfällighet, el samägd mark.

Han borde vara glad över att vi gick med på att han drog om vägen när han flyttade hit. För min del hade det varit bättre att köra över hans tomt som vi gjorde förr. Då hade jag ingen trafik här på vad jag anser är min tomt.

Som ni ser på kartan, (från 2004) så är inte ens någon väg inritad hela vägen ned till sjön. Snart lär han väl asfaltera också, för han har asfalterat framför sitt garage.
hundgård.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Parkera en bil där så kommer ingen köra där
 
sir_daniel skrev:
Parkera en bil där så kommer ingen köra där
Jag äger ingen bil. Jag har sagt åt vänner /släkt att parkera på vägen men de törs inte, säger att då kommer XX inte fram och så måste de då flytta bilen.
En gång i våras parkerade min bror på vägen, och då kom XX med sin stora traktor och tutade och skulle förbi så då körde XX med sin traktor upp på min åker, som syns till höger på bild 1 för att ta sig förbi. Nu har jag satt upp fårstängsel, men om det händer igen skulle jag inte bli förvånad om XX kör över fårstängslet med sin traktor. Han gör som han vill.
 
Som sagt att garaget är preskiberat svartbygge spelar ingen roll om detta är inom strandskyddat område, där gäller inga preskriptionstider. Det enda som gäller där, är att byggnader från innan lagen trädde i kraft (typ 1970) får vara kvar.

Han får givetvis inte köra över din tomt om det inte finns ett servitut. Dokumentera, ta bilder, ordna vittnen. Han gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, ev. skadegörelse och ett antal andra brott. OM det sedan är lämpligt att polisanmäla är en anna sak. Då bör man kanske ta in i beslutet, hur han kan tänkas agera. En anmälan till myndigheter hjälper oftast, de flesta någorlunda normala människor rättar sig. Mem man riskerar att drabbas av diverse traksserier, hot osv. Det är i så fall i sin tur övergrepp i rättsak, ett ganska allvarligt brott.
 
Ja, som du redan gjort till viss del förstår jag, sätt upp staket runt din tomt.

Sedan är det mycket olyckligt att du under längre tid låtit din granne hållas med att bygga diverse byggnader på din tomt och diverse svartbyggnader därtill. Du gav honom ett lillfinger och han har nu tagit hela handen.

Men men, bättre sent än aldrig att ta tag i det :)

Vad gäller kostnaden för fastighetsbestämningen så var det en del (till viss del smått hätska) diskussioner om det för en tid sedan. Min slutsats av det som kom fram då blev att lantmäteriet avgör hur betalningen ska fördelas mellan fastigheter. Visar det sig att din granne byggt fastigheter på din tomt tycker jag du borde ha rätt torrt på fötterna att hävda att han ska ta halva kostnaden, eftersom han bevisligen inte haft koll på tomtgränserna, och därmed är i lika stort behov av resutlatet som du är. Att han själv sedan är av en annan uppfattning är av mindre betydelse, anser jag.

Sedan kan du ju alltid överväga att begära skadestånd för hans intrång, vägbygge m.m. för kostnader rörande fastighetsbestämning och återställande etc.

En annan medlem här på forumet som är utsatt för en mycket otrevlig granne har satt upp kameror (som endast filmar hans tomt och inget utanför den) och fångat grannen på film när denne slår sönder hans utemöbler etc. Om du bygger ett staket tvärs över vägen och är orolig för att grannen ska börja med skadegörelse kan ju en kamera vara en god ide. Se bara till att inte tala om för grannen att du har kamera, för då kommer han börja med att sabba den ;)

Men, om du inte redan gjort det, så är det alltid en god idé att försöka med en dialog till att börja med.

Till sist en fråga, varför har du accepterat, till dags dato, att grannen byggt hus och väg på din tomt?
 
thomasx skrev:
Men, om du inte redan gjort det, så är det alltid en god idé att försöka med en dialog till att börja med.

Till sist en fråga, varför har du accepterat, till dags dato, att grannen byggt hus och väg på din tomt?
Jodå, vi har dialog och jag påpekade hösten 2011 att garaget står för nära gränsen och då sa han "jaha, men det gör väl inget". Sen kontaktade jag lantmäteriet som sa att jag måste göra fastighetsbestämning och få dit ett rör i marken. Jag anmälde hans svartbygge samma år, och han fick göra en skrivelse till kommunen, men där skyller han på "arkitekten". Eftersom garaget kom upp på 90-talet har kommunen preskriberat det.

Innan 2011 hade jag ingen koll på var gränsen gick heller. Jag trodde han sökt bygglov och byggt garaget på sin tomt. Vägen har ju kommit dit mer och mer för varje år och trafiken har ökat i takt med att grannen skaffat fler motorfordon. Det är precis som du säger, jag har gett honom lillfingret, och han har nu tagit hela handen. Idag sa jag åt honom att jag tänkte begära fastighetsbestämning och att han kommer få betala hälften, då sa han att han tänker motsätta sig det så det kommer inte bli av.

Tack så mycket för hjälpen, det var intressant att läsa, framförallt det där med hur kostnaderna kan fördelas.
 
Redigerat:
Att han motsätter sig spelar ingen roll. Det räcker att en intressent beställer en fastighetsbestämmning så skall den göras. Och Lantmäteriet bestämmer efter lite underliga regler hur den skall debiteras.

Kommunen kan inte släppa igenom ett svartbyggt garage på preskription, om det bryter mot strandskyddet. Det beslutet borde du kunnat överklaga. Nu får du nog göra en ny anmälan, kolla med länstyrelsen (som skall övervaka strandskyddet) hur du skall göra. Möjligt att det skall anmälas direkt till länstyrelsen.
 
Men finns det något strandskydd?
 
M
Bygg ett eget garage mitt i vägen, och när han klagar så säger du bara "jamen det gör väl inget"
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
hempularen skrev:
Att han motsätter sig spelar ingen roll. Det räcker att en intressent beställer en fastighetsbestämmning så skall den göras. Och Lantmäteriet bestämmer efter lite underliga regler hur den skall debiteras.
Tack, det var så jag var rätt säker på att det fungerar också. Egentligen bör han betala mer än mig, då det är han som pga av sina byggen tvingar fram en fastighetsbestämning. Man han säger att han inte tänker betala något.

Nej, det finns inget strandskydd. Garaget är mer än 100m fr stranden.
Dessutom verkar det inte vara så noga med strandskyddet i Östersunds kommun och intill Storsjön. En annan granne har byggt jättefula skjul nere vid stranden, (syns lite på bild 2) och fastighetsägaren ovanför (gammal tant) började gråta när hon såg eländet, som förstör utsikten, och hon anmälde svartbygget. Men alla skjulen står kvar och det ska stå kvar fick jag reda på igår när jag gick och frågade fastighetsägaren om det inte var dax att riva skiten snart.

Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.