Volatyle skrev:
...
Alla tips mottages med stor tacksamhet! :)
Vol
Här kommer ett till:
Killen som fixade min gårdsplan använde en bit armeringsnät.
Ungefär ett halvt nät, med järnen i framändan uppvikta som fronten på en släde.
Med en lastpall på som tyngd om jag inte minns fel.
Denna "harv" drog han några varv efter åkgräsklipparen så var det jämt sen.

Den funkade bra på matjord också.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Skaffa en tremeters linjal, finns på tex hornbash för rimliga pengar ( eller envänd en rak 22x120 planka) och dra ut din finaste fraktion tills det är slätt, padda., och dra ut nytt material. Det kommer funka. Det blir som att fylla groparna, men du måste dra av med nått längre än en asfaltsraka.
Hej igen,

Är fortfarande nyfiken på hur detta upplägg fungerar :).

Beskriv gärna till mig som om jag vore ett barn...

Vol
 
ullberg
Volatyle skrev:
Hej igen,

Är fortfarande nyfiken på hur detta upplägg fungerar :).

Beskriv gärna till mig som om jag vore ett barn...

Vol
På precis samma sätt som din asfaltsraka, fast mycket bredare och du får sitta på knä eftersom den inte har skaft...
 
ullberg skrev:
På precis samma sätt som din asfaltsraka, fast mycket bredare och du får sitta på knä eftersom den inte har skaft...
Hmm... Jag är tveksam till det upplägget :) känns svårt att få till kraft genom att bara hålla i plankan med fingrarna... Men, jag ska prova imorgon då!
 
D09
En gammal hederlig traktor med bakskär :)

Hur går du med paddan? Har för mig om du går i linjer som du klipper en gräsmatta så paddar du lite extra hårt på topparna bara. Blir svårare om man går lite hursomhelst.

Sen borde du kanske ha lite fall så vattnet rinner undan, annars blir det pölar lite här o var.

Jag hade nog gjort så fint som det går, mväntat in ett rikligt regn, sett var det samlade sig vatten. Markerat och fyllt på efterhand.

Kanske toppa med asfaltskross?
 
  • Gilla
Beebop&Rockey och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
En gammal hederlig traktor med bakskär :)

Hur går du med paddan? Har för mig om du går i linjer som du klipper en gräsmatta så paddar du lite extra hårt på topparna bara. Blir svårare om man går lite hursomhelst.

Sen borde du kanske ha lite fall så vattnet rinner undan, annars blir det pölar lite här o var.

Jag hade nog gjort så fint som det går, mväntat in ett rikligt regn, sett var det samlade sig vatten. Markerat och fyllt på efterhand.

Kanske toppa med asfaltskross?
Jag går i cirklar. (utifrån och in). Men paddan går ju framåt själv.. Det går liksom inte att "stanna" på ett ställe..
 
D09 skrev:
...Sen borde du kanske ha lite fall så vattnet rinner undan, annars blir det pölar lite här o var...
Kanske toppa med asfaltskross?
Mycket viktigt påpekande!
Kallas bombera, bombering, bland experterna (tex gentlemannen som gjorde min väg och gårdsplan)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bombering

D09, vad är asfaltkross och varför är det bra?
 
Behövs bombering verkigen om hela ytan redan lutar? Jag tror höjdskillnad en kant till kant är ca 15-20cm

Själva ytan är dock plan, men den följer markens naturliga lutning.
 
Nej, om det är en jämn lutning kan ju inte vattnet bli stående :)
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Mycket viktigt påpekande!
Kallas bombera, bombering, bland experterna (tex gentlemannen som gjorde min väg och gårdsplan)
[länk]

D09, vad är asfaltkross och varför är det bra?
Tänker på fräsmassor av asfalt, det binder ihop sig med lite "hjälp" och blir en budget asfaltsplan. Inte en nödvändig(het/vis) dock :)
 
SBH skrev:
hur menar du mjukt? mot asfalt eller en "skogsväg"?

singlet kan ju åka ner i övriga matrialet. en del lägger duk först
Om jag inte lägger (en andra duk) mellan krosset och singlet. Hur länge håller det då? Alltså tillsist antar jag det vandrar ner och försvinner.. Men hur lång tid tar detta? Grannen har 8-16 runt sitt hus samt väg och jag tror aldrig han la någon duk under själva topplagret av singel.
 
S
Volatyle skrev:
Om jag inte lägger (en andra duk) mellan krosset och singlet. Hur länge håller det då? Alltså tillsist antar jag det vandrar ner och försvinner.. Men hur lång tid tar detta? Grannen har 8-16 runt sitt hus samt väg och jag tror aldrig han la någon duk under själva topplagret av singel.
det kommer vandra ner åt ändå. tar bara längre tid
 
D09
Volatyle skrev:
Om jag inte lägger (en andra duk) mellan krosset och singlet. Hur länge håller det då? Alltså tillsist antar jag det vandrar ner och försvinner.. Men hur lång tid tar detta? Grannen har 8-16 runt sitt hus samt väg och jag tror aldrig han la någon duk under själva topplagret av singel.
Måste man inte lägga rätt mycket singel ovanpå för att inte duken ska riskera att blottas/ skadas?

Ska det inte mycket till eftersom ytan under redan är packad?

Edit

Är det inte lättare att fylla på med mera singel om xx antal år om materialet sjunkt ner?
 
Redigerat:
D09 skrev:
Måste man inte lägga rätt mycket singel ovanpå för att inte duken ska riskera att blottas/ skadas?

Ska det inte mycket till eftersom ytan under redan är packad?
Jo det här med en andra duk var nytt för mig. Tror inte någon här gjort på det sättet faktiskt... Max 5cm singel har jag hört.
 
D09 skrev:
Tänker på fräsmassor av asfalt, det binder ihop sig med lite "hjälp" och blir en budget asfaltsplan. Inte en nödvändig(het/vis) dock :)
Ojojoj,
det är inte bara radon och asbest man måste vara rädd för nu för tiden:

http://www.dt.se/allmant/dalarna/asfaltkross-ar-cancerbomb :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.