Hej

Jag håller på och renoverar mitt badrum, och har lejt bort det till en entreprenör som styr hela renoveringen med hjälp av underleverantörer.

Nu är det så att renoveringen har gått över den utlovade tiden på 12 dagar(garanti enligt offert), och det är fortfarande taksänkning, el dragning och kakling samt inkoppling med värmepump(nya dragningar utanför badrum) kvar. Det som är klart är:Rummet har fått helt nytt avlopp, nya dolda rör samt våtrumssäkrat.
Nu har det kommit en delfaktura på jobb som inte ens underleverantörerna har fakturerat entreprenören. Både på mtrl samt arbetskostnad. Detta gjordes efter at utrivning samt nytt avlopp i golvet var klart?! Summan överskred också mer än hälften av den totala offerten?
Är detta tillämpligt att göra av entreprenören. Står ej något på avtalet om delfakturering. Vågar man betala?
Företaget är aktivt, har F-skatt
Hantverkarna har mycket att göra och är själva förvånade över faktureringen och garantitiden. Dock litar jag på dem, då de följer alla regler.
Entreprenören vägrar svara på förfrågningar om fakturan(vi har en portal där både kund och entreprenör skall föra ner frågor, så allt blir skriftligt) vilket jag tycker är bra ,för då blir det ju svart på vitt eller?
Vad göra?
 
Krilleman
Betala aldrig för något du inte fått utfört.

Är avloppet, dolda rör + vätsäkring utfört så kan du betala för det. Absolut inget annat!

Vad står det skrivet om tiden? Vite?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Hej

Betalningsvilkor:
10 dagar
Material faktureras med 10 dagar netto efter avlämning på arbetsplats.

Fakturan skickades efter 7 dagar?!
Med förfallodatum efter 10 dagar.

Jobbet är ännu idag ännu inte slutfört.
Elen är kvar, kakling är kvar, flytspackling samt installation av golvvärme är kvar, sänkning av tak skall göras med installation av spotlights samt paxfläkt.

Det har gått 13 arbetsdagar sedan start(helger inte inkluderade) jobbet har också stått still ett antal dagar(de har inte jobbat 13 dagar)

Enligt offert Garanti färdigt badrum på 12 arbetsdagar. Vad menas.? Dagar då de är på plats eller totalt?:confused:
Elskåp extra vilket inte inverkar på offert då det görs separat av annan firma.

Det är huvudentreprenören som gör fel anser jag, då underleverantören också ansåg Garantitiden överdriven.

Dröjsmålsränta enligt offert:
dröjsmålsränta utgår med 2,2% per påbörjad kalendermånad

Enligt faktura:10%

Kan jag bestrida fakturan eller skall jag betala?

Tacksam för svar
R
 
krilleman_215 skrev:
Betala aldrig för något du inte fått utfört.

Är avloppet, dolda rör + vätsäkring utfört så kan du betala för det. Absolut inget annat!

Vad står det skrivet om tiden? Vite?
Hej

Betalningsvilkor:
10 dagar
Material faktureras med 10 dagar netto efter avlämning på arbetsplats.

Fakturan skickades efter 7 dagar?!
Med förfallodatum efter 10 dagar.

Jobbet är ännu idag ännu inte slutfört.
Elen är kvar, kakling är kvar, flytspackling samt installation av golvvärme är kvar, sänkning av tak skall göras med installation av spotlights samt paxfläkt.

Det har gått 13 arbetsdagar sedan start(helger inte inkluderade) jobbet har också stått still ett antal dagar(de har inte jobbat 13 dagar)

Enligt offert Garanti färdigt badrum på 12 arbetsdagar. Vad menas.? Dagar då de är på plats eller totalt?
Elskåp extra vilket inte inverkar på offert då det görs separat av annan firma.

Det är huvudentreprenören som gör fel anser jag, då underleverantören också ansåg Garantitiden överdriven.

Dröjsmålsränta enligt offert:
dröjsmålsränta utgår med 2,2% per påbörjad kalendermånad

Enligt faktura:10%

Kan jag bestrida fakturan eller skall jag betala?

Tacksam för svar

R
 
Är det avtalat att arbetet ska utföras på 12 dagar och är försenat och det finns ingen överenskommelse om delbetalning skulle jag inte betala en faktura innan arbetet är klart. Är det dessutom så att underleverantörerna inte ens fakturerat än och huvudentreprenören vill ha betalt för ett jobb han ännu inte fakturerat så skulle jag bli ännu mer tveksam. Så personligen skulle jag meddela huvudentreprenören om att inget finns avtalat kring delbetalning, påpeka att jobbet är försenat enligt vad som avtalats och att ni är villiga att betala direkt när jobbet är slutfört.
 
Vet inte om jag fattar rätt. Du skriver Material faktureras med 10 dagar nett efter avl. på arbetsplats. Är det villkor som står i offerten? I så fall är det korrekt att fakturera för just material, med specifikation över vilket material som de fakturerar för. Detta att de fakturerar 7 dagar senare, men sätter sista betaln. datum till 10 dagar efter levererans, kanske är fel, men jag är osäker.

OM de inte specificerar vilket material som ingår i fakturan så bör du bestrida. Du bör också bestrida alla former av betalning för arbete, om de inte specificerat det i avtal/offert.

Jag blir lite fundersam över vad du menar att de våtrumssäkrat. JAG tolkar det som att de aplicerat tätskikt, men du skriver också att de inte har flytspacklat. Tätskiktet skall (normalt sett) ligga ovanpå flytspacklet.

Du skriver att de utfärdat en garanti på 12 dagars färdigställande (jag skulle aldrig köpa av en firma som lovar så kort tid, det är kanske teoretiskt möjligt att klara, men med väldigt stor risk att de fuskar för att klara tiden), om inte garantin är kopplad till någon form av vite eller annan konsekvens så har garantin mycket litet värde.

OM det skulle bli aktiellt med dröjsmålsränta så är dte givetvis den ränta som avtalats genom offerten (eller enl. räntelagen) som gäller.
 
hempularen skrev:
Vet inte om jag fattar rätt. Du skriver Material faktureras med 10 dagar nett efter avl. på arbetsplats. Är det villkor som står i offerten? I så fall är det korrekt att fakturera för just material, med specifikation över vilket material som de fakturerar för. Detta att de fakturerar 7 dagar senare, men sätter sista betaln. datum till 10 dagar efter levererans, kanske är fel, men jag är osäker.

OM de inte specificerar vilket material som ingår i fakturan så bör du bestrida. Du bör också bestrida alla former av betalning för arbete, om de inte specificerat det i avtal/offert.

Jag blir lite fundersam över vad du menar att de våtrumssäkrat. JAG tolkar det som att de aplicerat tätskikt, men du skriver också att de inte har flytspacklat. Tätskiktet skall (normalt sett) ligga ovanpå flytspacklet.

Du skriver att de utfärdat en garanti på 12 dagars färdigställande (jag skulle aldrig köpa av en firma som lovar så kort tid, det är kanske teoretiskt möjligt att klara, men med väldigt stor risk att de fuskar för att klara tiden), om inte garantin är kopplad till någon form av vite eller annan konsekvens så har garantin mycket litet värde.

OM det skulle bli aktiellt med dröjsmålsränta så är dte givetvis den ränta som avtalats genom offerten (eller enl. räntelagen) som gäller.
Tack för svar

Det är våtrumssäkrat utom golvet än så länge(golvvärmen skall dit först).
Elektrikern anser att det inte är korrekt gjort några detaljer, och därav fördröjning med golv.
Där är jag och underleverantören överens om. Misstror inte dem överhuvudtaget (y)
Har pratat med underleverantör, och jag håller med dem om att tiden är för snar. Bara dumt att skriva in den i avtalet om de vet att det inte är enligt praxis.

Har precis pratat med huvudentreprenör och de hävdar att de kan delfakturera utan att det står med på avtal.
Imorgon går betalningstiden ut, vet varken ut eller in:surprised:

Underleverantörerna verkar ha koll och har nu planerat att slutföra jobbet i veckan. Det låter bra i alla fall.
De har t.o m kommit överens om hur de ska göra för att inte "gå på varandra" i slutfasen..

Tack igen
R
 
Hade du använt Hantverkaravtalet hade det varit tydligt när säljaren får fakturera. Av de uppgifter du lämnat verkar inget vara avtalat om detta mer än att material kan faktureras löpande efter leverans. I detta läge står det ju hantverkaren fritt att fakturera när han känner för det men givetvis ska du inte acceptera detta. Betala bara för utfört arbete och hävda att delfakturering samt fakturering av framtida arbeten inte är specat i kontraktet.

Det finns standardkontrakt för detta - använd dom!!!!
 
Det låter iofs betryggande att elektrikern kollar. Men vad är det han inte tycker är rätt? Elektrikern skall ju lägga slingan, jag har lite svårt att se vad det kan vara för fel i golvet som elektrikern reagerar på.

För mig låter det fortfarande tveksamt att sätta tätskikt på väggen innan golvet är klart. Det finns iofs många olika system med olika monteringsanvisningar. Men de jag känner till beskriver att det antingen skall sitta en speciell remsa i golv vägg skarven, som tätskiktet på väggen skall överlappa, eller att tätskiktet på golvet dras upp en bit på väggen och väggens tätskikt skall sedan överlappa.

Dvs. jag tror att det blir fel om man sätter väggens tätskikt innan golvet är färdigt.
 
hempularen skrev:
Det låter iofs betryggande att elektrikern kollar. Men vad är det han inte tycker är rätt? Elektrikern skall ju lägga slingan, jag har lite svårt att se vad det kan vara för fel i golvet som elektrikern reagerar på.

För mig låter det fortfarande tveksamt att sätta tätskikt på väggen innan golvet är klart. Det finns iofs många olika system med olika monteringsanvisningar. Men de jag känner till beskriver att det antingen skall sitta en speciell remsa i golv vägg skarven, som tätskiktet på väggen skall överlappa, eller att tätskiktet på golvet dras upp en bit på väggen och väggens tätskikt skall sedan överlappa.

Dvs. jag tror att det blir fel om man sätter väggens tätskikt innan golvet är färdigt.
Elektrikern reagerade på några kopplingsdosor som satt fel med 2 felaktiga VP-rör ner till golv(för givarkabel samt elkabel till värmegolv) dessa hade monterats lite galet av snickare. Samt info om att eldragning till pax-fläkt skulle ske. Han tyckte det var lite knepigt gjort överlag... men att det skulle lösa sig. Han tog själv kontakt med en av underentreprenörerna för åtgärd, vilket de ska lösa i början av veckan:D

Ifrågasatte Fakturan tidigare i kväll och....
Huvudentreprenören har precis hört av sig och att vi skall lösa detta imorgon. Det lät positivt:D

Tack för alla svar och rekommendationer
R
 
hempularen skrev:
Det låter iofs betryggande att elektrikern kollar. Men vad är det han inte tycker är rätt? Elektrikern skall ju lägga slingan, jag har lite svårt att se vad det kan vara för fel i golvet som elektrikern reagerar på.

För mig låter det fortfarande tveksamt att sätta tätskikt på väggen innan golvet är klart. Det finns iofs många olika system med olika monteringsanvisningar. Men de jag känner till beskriver att det antingen skall sitta en speciell remsa i golv vägg skarven, som tätskiktet på väggen skall överlappa, eller att tätskiktet på golvet dras upp en bit på väggen och väggens tätskikt skall sedan överlappa.

Dvs. jag tror att det blir fel om man sätter väggens tätskikt innan golvet är färdigt.
På de flesta tätskikt spelar det ingen roll om vägg överlappar golv eller tvärtom än om det förstnämnda låter mest logiskt.
Dock är det oftast så att väggens tätskikt endast ska släppa 10mm från golvet och likaså golvets 10mm från vägg och där täcker man sedan med remsan om man inte väljer att överlappa med våderna.
Känns lite svårt att veta var den där 10mm linjen hamnar innan det är flytspacklat kan jag känna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.