Hej,


Min bror och hans sambo har köpt sitt första hus, och dom tog dit en oberoende besiktningsman från Anticimex för att få huset besiktat.

Det lilla jag snackat med Brorsan om detta är att det inte var några större punkter som besikningsgubben hittade, mossa å barr i hängrännan... Samt att ena vindskivan satt lite dåligt.
Sen var det några punkter inne också.

När jag var upp och hälsade på så såg jag att flera av vindskivorna plus vindskiveplåtarna var i jätte dåligt skick, på en sidan var till och med ena vinskiveplåten för kort så vindskivan har ruttnat ca 15 cm! Var upp å lyfte på sista tegelraden, takpappen var alldeles mjuk, murken. (Kändes fuktig)
Inga synliga skador eller svartmöggel på vinden i alla fall.

Vad kan man göra åt det här har ingen som helst erfarenhet ang detta?
En auktoriserad besiktningsman från ett känt företag missar en sån grej, vad mera har han missat kan jag känna!?

Kan man på något sett gå vidare med detta eller har tåget gått??


//MVH
 
Anticimex besiktningar är ökända på denna sida. Leta efter anda trådar här och se vad dom har gjort.
 
Den besiktning du köpt var en okulär besiktning. Besiktningsmannen besiktar det han kan se, han går inte och lyfter på takpannor eller sånt som sitter fast. Inget konstigt med det. Hur märke du att vindskivan var rutten? Petade med kniv eller syntes det från marken?
 
Takpannor ska man titta under och vindskivor ser man ju klart och tydligt.
 
huggan skrev:
Takpannor ska man titta under och vindskivor ser man ju klart och tydligt.
"Man", ja. Anticimex ser dock ingenting...

Men vindskivor är ju en förbrukningsvara som man ska räkna med att byta ut förr eller senare ändå.
 
Redigerat:
Vanbeasten skrev:
Den besiktning du köpt var en okulär besiktning. Besiktningsmannen besiktar det han kan se, han går inte och lyfter på takpannor eller sånt som sitter fast. Inget konstigt med det. Hur märke du att vindskivan var rutten? Petade med kniv eller syntes det från marken?
Nu vet jag inte vad det var för besiktning som gjordes, men det första jag såg från marken när jag gick en sväng runt huset var att en av vindskiveplåtarna var för kort. Syntes även att själva vindskivan hade spruckit, och en bit lossnat.
När jag sen klättrade upp å kollade närmare hur illa det var så såg jag att den var helt murken i änden.


//MVH
 
Hur kan man gå vidare med det här, som jag skrev tidigare har jag absolut ingen koll på just sånt här.
Kan man dra Anticimex/ besiktningsgubben inför ARN eller be dom stå för reparation eller ersättning, hur funkar det??

//MVH
 
Det beror mycket på vad exakt som skrevs om detta i protokollet. Hur gammalt är taket?

Du skriver att de tog dit Anticimex, det var alltså de som beställde besiktningen och betalade för den? Kolla vad som står i uppdragsavtalet. AC är ökända för att friskriva sig. Om det ex. saknas stege, så går de inte upp på taket.

Är taket gammalt, typ mer än 30 år, så skriver de ofta något i stil med äldre tak (= taket kan vara slut).
 
Har pratat med Brorsan lite mera angående besiktningen som utfördes, det var en "steg 2" besiktning och dom betalade 8000:- för den!! Dom beställde själva en besiktning av huset.

En besiktning för 8000:- från Anticimex och dom missar en som sak som att ena vindskiveplåten är för kort och vindskivan är dessutom murken...Tycker det är otroligt oprofessionellt av en så pass stort och etablerat företag.

Jag har inte läst bes-protokollet men enligt bror så står det inget om just vinskiveplåten.
 
Men om de som sagt skriver något i stil med "äldre tak", så tittar de ofta inte så mycket mer. Det är då underförstått att taket är slut, de ser ingen anledning att undersöka ytterligare. De är däremot ofta inte så bra på att kommunicera detta.

Men AC är säkert ett bra och etablerat företag när det gäller att döda vägglöss och liknande.

Men deras besiktningar är ökänt usla. Nu är det ett par år sedan, men då var AC det företag i alla kategorier inom bygg som drog på sig flest anmälningar hos allmäna reklammations nämnden (ARN). Oavsett hur många av anmälningarna som i slutänden fick rätt så är det en varningsklocka, man bör akta sig för företag som gör så många kunder missnöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.