Ska sätta 3 strömbrytare ovanför varandra, tänkte jag. Elektriker kommer och kopplar, men jag kommer sätta dosorna innan.
Så hur monterar man dem så att de kommer på lagom avstånd från varandra, så att inte täckramarna tar i varandra?

Trodde man kunde montera dosorna direkt ovanför varandra, men då kommer de för långt isär.
Om jag monterar ihop dem bredvid varandra, tror jag de kommer för tätt? Dessutom måste man då sätta dem liggandes för att de ska komma ovanför varandra och då måste man kapa bort ena studsen för att de inte ska komma för långt ifrån regeln?

Hur gör man detta på "rätt" sätt?
 
Man väljer en typ av dosa som kan kopplas samman så att avståndet blir exakt rätt, tex eljo vp2-systemet.

Om inte blir det till att mäta och skruva upp dem exakt.
 
Det är när man gör sådana specialjobb som inser värdet av ''lyxiga'' dossystem och inte den billigaste Biltema dosan.
 
  • Gilla
Storhagge 56 och 1 till
  • Laddar…
Har "vanliga" gula dosor, som är hopkopplingsbara bredvid varandra, verkar som det ska funka om man har "dubbeltäckram" istället för 2 vanliga täckramar. Men då återstår problemet att dosorna måste monteras liggandes.

Har kollat på denna dubbeldosa, men kommer troligen behöva 3 brytare, har inte sett trippeldosor nån stans?
Antar att även dessa är gjorda för dubbeltäckramar, och inte 2 separata ramar?
 
Ställ dom på höjden.
 
kurre_kul skrev:
Antar att även dessa är gjorda för dubbeltäckramar, och inte 2 separata ramar?
Normalt så är avståndet anpassat till just kombinationsramar, vilket man nog få anse vara standard om man ska montera flera enheter intill varandra.

Att försöka anpassa montage till enskilda enheter blir svårt då man också måste anpassa olika avstånd beroende på vilken ramserie man använder.

http://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2-trippel-gips?category_id=1923
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsstycke-vp-2?category_id=1932

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=e9VDpoTdy6wqB6R66WPIwQ&bvm=bv.70810081,d.bGQ
 
Kommer nog lösa mina brytare med Elko- dosor, hade en liggandes hemma från Jula och det verkar som man kan ta bort studsarna på den och ställa på varandra.
Däremot har jag en vägguttag (vanlig dubbel elkontakt) i ena väggen idag, och bredvid den ska jag sätta ett LAN- uttag. I det fallet funkar inte dubbelramar, eftersom det är olika format på kontakterna, så där får jag nog försöka fästa dosorna enskilt bredvid varandra på nå sätt (Kanske fästa i en läkt på baksidan av dosorna).

Tack för era svar!
 
  • Gilla
kluris
  • Laddar…
Kommer nog lösa mina brytare med Elko- dosor, hade en liggandes hemma från Jula och det verkar som man kan ta bort studsarna på den och ställa på varandra.
Däremot har jag en vägguttag (vanlig dubbel elkontakt) i ena väggen idag, och bredvid den ska jag sätta ett LAN- uttag. I det fallet funkar inte dubbelramar, eftersom det är olika format på kontakterna, så där får jag nog försöka fästa dosorna enskilt bredvid varandra på nå sätt (Kanske fästa i en läkt på baksidan av dosorna).

Tack för era svar!
 
Har inte din elektriker synpunkter på hur du ska sätta dosor och dra slang? H'n borde ju rimligtvis kunna visa hur man gör.

Med dina "stenåldersdosor" så ska du koppla ihop dom med mellanstycken och sedan skära av alla studsar på ena sidan för att kunna spika hela paketet på sidan av regeln.

//Patrik
 
Elektrikern som ska dra elen är på semester nu, tyvärr så jag får lära mig av er :)
På de gula dosorna jag har, finns ett "spår" på ena sidan och en liten kloss på den andra. -Antar att det går att sätta ihop dem direkt då.
Men som sagt, kommer skippa de gula dosorna här (har nytta av dem senare ändå) och kör 3 st. ELKO dosor ovanpå varandra och tar bort stutsarna som inte behövs.
Där jag ska ha LAN + vägguttag måste jag nog sätta dem var för sig, för att de ska sitta snyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.