Jag har granskat märkskylten med ficklampa och lupp. Det står definitivt 18.8 A för D-drift. Något annat än så går icke att skönja.

Hann inte mer än att dra lite kabel och montera upp lite prylar ikväll, bl.a en Y/D-start som nu inte kommer att användas. Törs man direktstarta den Y-kopplad? Den borde ha en märkström på 10.8 A vid Y-drift, vilket tumregelmässigt ger en startström på 90 A vilket vida överstiger regeln 1.5 x huvudsäkringen (som är 25 A). Dessutom bor jag ett snäpp längre bort på ledningen...

Annars får det bli mjukstart/frekvensstart, men det är väldigt moderna saker för min granne.
 
Det går säkert bra att direktstarta den, kolla hur avlastning av trycket är ordnat annars kanske enkel lösning är att bygga in en magnetventil och tidrelä. Blir på sätt och vis ganska likvärdigt med Y/D då, det som räddar mest vid såna kompressorer är just att det brukar lastas på i D-läget. Och 5.5kW är ju inte så långt från den gamla gränsen hos många elbolag med 4kW. Ska Y/D komma till sin rätt är det vid laster med rejäl svängmassa och lång starttid annars får man nästan samma strömstöt vid omkopplingen som vid DOL.

Och du ska nog tänka dig ett förhållande låst rotor / märkström på 4-6 i detta fallet så 25A säkringarna kommer inte i farozonen. Och en tumregel vid Y/D är säkring 1.5 x märkström.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Då var kompressorn igång hos grannen. Y-kopplad, och starten helt odramatisk. Säkringarna, 16 A diazed, höll även när motorn stod stilla pga skit i cylindrarna. Efter att ha spettat lös dessa gick motorn med en tomgångsström på 5.8 A. Vid ca 4 kg var strömmen 10.4 A. Kan det vara i närheten av märkeffekt hos motorn?? Den bör ju kunna få upp ett tryck på 10 kg minst.. Strömmen var i alla fall lika mellan alla faser.

Högre tryck blev det inte för grannen har ett hål i sin gamla trycktank, naturlig tryckavlastning animal0026.gif

Grannen upprepade att motorn ska ha gått med Y/D-start i mellansverige, inte i närheten av Norge. Jag monterade själv bort den gamla Y/D-starten för något halvår sedan. En gammal sak med kontaktorer i oljebad och en tidsfördröjning i form av ett "äggklockeur". Kanske ha de, som jag, kopplat bort D-läget. Den är så kladdig av olja så jag har ingen lust att utröna hur den funkar.

20140713_170602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Finns ingen pressostat inkopplad, och säkerhetsventil i funktion? Ett riktigt muskedunder, men ändå aldrig att leka med trycktankar för luft. Nu fanns ju tydligen en naturlig läcka men det kanske tyder på rostig tank och det är ju inte bra. Förstår att omformare mm hade varit långt från grannens horisont. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo, jag tjatar om tryckavlastning, men det har inte gått fram ännu. Denna motor kändes trots direktstart väldigt svag. Undrar om den verkligen orkar starta med några kilo luft i tanken.

Han är inne på att hitta en ny tank. Tror jag ska mäta spänningsfallet (dippen) vid start först, för han kanske behöver en ny motor, ja en helt ny (nyare) kompressor som helhet?
 
Rond 2: ny tank, tät denna gång, gamla motorn inkopplad via en hembockad ihålig ledning med svetslagningar, motorn på konstant Y-drift kom vi fram. Kan nu något gå fel???

20141029_193039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo, motordjäveln orkar inte animal0026.gif. Knappt 6 kg kommer den upp i, sedan storknar motorn och stannar. 6 kg är önskat starttryck...

Så hur var det? Det uppgavs att motorn har varit YD-startad, men det motsägs av märkskylten. Kan typskylten vara fel?? Efter noggrann rengöring hävdar grannen att det står 380 V vid D-drift, jag ser inte det. Men 18.8 A syns tydligt, vilket inte går ihop.

Grannen säger KÖR, det må bära eller brista, så YD-starten kopplas in och vi hukar. Övergången från Y till D sker nästan omärkbart, hur smidigt som helst. Strömmen ligger ganska konstant på 14 A. Borde vara ca
5500 W / 0.76 pf&n / 3 faser / 230 V = 10.5 A.

Inga problem med orken längre. Vi stoppar vid knappt 9 kg. Ingenting går varmt efter ett par korta provturer. Vi förlorar dock denna rond också pga en läckande tryckavlastningsventil. Men förutom det är det case closed nu? Även om motorn är avsedd för 230 V i D-drift så verkar den ju ha gått på 400 V i Sverige!?

Rond 3 blir mer testning, bl.a med plasmaskärare som kräver stora mängder luft.

Video, om det fungerar med google. Hur får man in dessa "inline"?
[video]https://drive.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTclhQYmhCZ3hUb3M/view?usp=sharing[/video]
[video]https://drive.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTaTBaS2NOY2VtUDQ/view?usp=sharing[/video]

Gamla trycktanken då? Den blev ett aluminiumsmältverk :)

20141012_114711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick nog ihop 5 liter smälta i röret i mitten. Nästa problem är att få ur klumpen.
 
Glömde nämna att jag mätte upp en fasvinkel på 60 grader, dvs en effektfaktor på 0.5 !
Det försvårar förklaringen till detta ännu lite till...
Om man räknar lite på det:

Det rimliga enligt typskylten som anger 5.5 kW och D 18.8 A är att det är en Norgemotor.
Med rimliga värden på pf och n från GK100 får vi:
P = Uh * If * √3 * pf * n
220 * 18.8 * 1.73 * 0.85 * 0.9 = 5470 W vilket stämmer bra.

Kör vi den i Sverige får vi:
380 * 18.8 * 1.73 * 0.85 * 0.9 = 9450 W lite högt.

Skulle min uppmätta fasvinkel användas istället ser det bättre ut:
380 * 18.8 * 1.73 * 0.5 * 0.9 = 5560 W

Och slutligen med faktiska storheter i detta fall hamnar vi lite lågt:
403 * 14 * 1.73 * 0.5 * 0.9 = 4390 W

Om verkningsgraden också skiljer sig så borde den bli lägre vid ogynnsam drift, vilket ytterligare sänker effekten. Effekten räcker dock till med råge, inga tecken på ansträngning upp till 9 kg, strömmen är ganska konstant 14 A.

Kan man verkligen köra den så här?? Vi får provköra noga och hålla koll på värme och att motorskydd fungerar osv.
 
Är det en kompressor som motorn går konstant på, dvs. vid fullt tryck så avlastar man bara cylindrarna.
om den används mycket så kan den vara dyr i drift.... Går givetvis att bygga om....

Blir fundersam på effektfaktor 0,5 något måste vara fel??? Effektfaktorn bör vara lika vid både Y & D...

En annan sak, det har vart så att en del elnät hade 127/220V även i sverige, men det var länge sedan:) kompressorn är också gammal:)

Militären hade ofta elverk på 3x220volt lika så kompressorer, det vet jag till 100% iaf.
Kanske en fd. militär kompressor...

En annan sak tänk på elnätet!
Enligt svensk standard, SS 4370140 ska åtgärd för att begränsa startström på motor, finnas om startströmmen överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens märkström.
Elleverantörerna/nätägarna hänvisar till SS 4370140...

Enklast är att klämma dit en beg. frekvensomriktare... eller leta på en 400/690v motor och köra på y/d start

Om 400/690V lindade motorer Y/D startas i 400V nät minskar startström och startmoment till mellan 25 och 30%. Omkoppling från Y till D sker snarast när motorn har uppnått näst intill märkvarvtal.


offtopic.
Kan säga att ASEA MBB är riktigt robusta motorer,
Vet två motorer som varit i drift sedan 1958, dygnet runt året om, undantagen är när det varit strömmavbrott. Det är två små fläktmotorer som ventilerar ett litet kemrum, ena motorn har lite lagerljud, den andra susar på....
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
HSP skrev:
En annan sak, det har vart så att en del elnät hade 127/220V även i sverige, men det var länge sedan:) kompressorn är också gammal:)
Det kom upp i en annan tråd för inte länge sedan, och jag tycker det är roligt. Vad jag har hittat så kan det ha funnits enstaka exempel fram till början på sjuttiotalet med den "stora" omläggningen var på 50-talet med spill in på 60-talet.

En intressant historia om hur det gick till på: http://fluxio.se/forum/elhistoria/16894.html?limit=20&start=20#16959 komplett med bild på en omstämplad märskylt.

Så, summa summarum, det är inte omöjligt att motorn är så gammal, jag har kört äldre (komplett med ASEAs hakkorslogga! :)), men fråga är då var den gömt sig när man ändrade. Det var inte meningen att den skulle sluppit undan en omlindning då, så Norge är väl i så fall mera troligt? Värmland är ju dessutom gränstrakter, så det är ju ytterligare en ledtråd.
 
När du säger det så har faktiskt tryckvakten just denna funktion, den både tryckavlastar och bryter. Att enbart använda tryckavlastningen kan faktiskt vara användbart när stora mängder luft behövs. Tack för iden.

Ska mäta igen, det blev lite hastigt förra gången. Men 60 grader är jag säker på, och ingen annan inkoppling av strömtång och mätsladdar kan ge ett bättre värde där. Skulle jag inte ha denna effektfaktor skulle motorn ge en effekt på 7.5 kW och det låter inte heller hälsosamt. Kanske är dessa motorer extra stryktåliga som du säger :)
 
Du kör väl den D nu? Och att den skulle vara avsedd 127/220 V kan vi avskriva direkt. Däremot troligen som skylten mm verkar peka på 220/380 V. Du kan ju passa på att mäta fasvinkeln i Y också nästa gång så vet vi hur det ligger till.

Gamla motorer kan som sagt vara stryktåliga och körs den inte kontinuerligt behöver det inte hända så mycket oberoende fel koppling. Och du kör den inte med mer än drygt 25% överström.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Off topic.

ASEA MBB motorerna klarar att gå med måttlig överlast kontinuerligt. det har jag sett när man satt dit nya motorer med samma data, bytet skedde pga. att de gamla MBB motorerna hadde nått sin "tekniska livsläng" , nya motorskydden löste ut när de ställdes in på motorns märkström. Mätte upp de gamla skydden de löste vid 8-12% mer ström än motorernas märkdata.
En sådan 3-fas 1hk ASEA MBB monterade jag på min cementblandare tillsammanas med en kondensator så den enfaskopplades,
Resultatet blir något mindre effekt samt "lite mjukstart" när den var trefaskopplad startade den "pang" fullt varvtal direkt. Obs den motorn var 220/380volt, det krävs för enfaskoppling lika så är max motorstorlek ca 1 hk.
Var dock lite lat när jag monterade kondensatorn, tog hem ett gäng olika kondenastorer, kopplade in och valde den som gav jämnast fasström. inga uträkningar gjordes efter som jag hade tillgång till ett bra sortiment kondensatorer.:surprised:

Här har vi en transformator som brummar och går. Okänt årtal men gammal är den.
trafo asea.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:)
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Du kör väl den D nu? Och att den skulle vara avsedd 127/220 V kan vi avskriva direkt. Däremot troligen som skylten mm verkar peka på 220/380 V. Du kan ju passa på att mäta fasvinkeln i Y också nästa gång så vet vi hur det ligger till.

Gamla motorer kan som sagt vara stryktåliga och körs den inte kontinuerligt behöver det inte hända så mycket oberoende fel koppling. Och du kör den inte med mer än drygt 25% överström.
Jag menade att nätet hade 127/220, Då krävs det att motorn är 220/380 för att kunna Y D kopplas
 
Ok. Och på den tiden var det även vanligt med startpådrag i oljebad, rotormotstånd med släpringar och kortslutna vid drift. Kunde starta riktigt mjukt och fint, nästan nödvändigt om man tänker på de klena näten då.
 
Stämmer bra på min tidigare arbetsplats finns en ASEA motor från tidigt -30tal ej 100 på årtalet. Drivspänning 3,3kV med startmotstånd på släpringssidan, motstånden kortslutsuts stegvis alt efter som motorn drar mindre ström / går upp i varv. vid fullt varvtal/ drift är inga motstånd inkopplade.
Jag vet vad som händer när man gör en direktstart på den motorn. Det blir svart, inte bara på fabriken även delar av stan:surprised:, jag har provat. Det blev lite fel, startmotstånden låg kortslutna....

minns jag rätt så tog den ändå runt 1,5kA på 3,3kV sidan vid normal start.
Tyvärr fotoförbud på den arbetsplatsen....
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.