Hejsan! Jag har precis köpt hus, och i besiktningsprotokollet stod det 2 saker. Det första var att vindskivorna är dåliga, och jag har tänkt byta ut dom nu under sommaren, eller nästa vår (jag har trillat in i tidsoptimist-fällan förut och ska försöka hålla mig ifrån det).

Den andra punkten i protokollet var att takpannorna "bör bytas eller rengöras".

Att dom skulle behöva bytas kan jag inte se, pannorna är i bra skick, dom är bara matta och mossangripna på en sida huset där det står en träd ganska nära.

Så min tanke var att rengöra takpannorna, och efter det byta ut vindskivorna. Vindskivorna ska nog gå att byta utan större problem, men att göra rent takpannorna verkar det finnas tusen olika sätt att göra.

Läst om flera produkter man bara ska lägga på taket och sen låta regnet göra jobbet. Verkar nästan för bra för att vara sant i mina ögon. Jag tänkte ta högtryckstvätten och blåsa av taket, men då kom tanken att det kanske finns något medel att lägga på som hjälper till lite på traven?

Det lär ska vara ett medel som inte tar död på gräs och annat runt huset eftersom att det lär stänka en aning om det när man tvättar av det sen. Men samtidigt har jag erfarenhet av att miljövänliga medel inte tar lika bra som mindre miljövänliga medel. Finns det något medel som är bättre eller sämre än andra?

En annan tanke jag fick, är om det finns något man kan behandla pannorna med, som kanske håller undan mossa och håller ytan fin ett tag längre än vad det skulle gjort utan medel. Många skriver även att en koppartråd spänd över nocken ska hålla pannorna fina, min tanke blir ju då på om blixten tar sig på huset lättare

Är det någon som kan ge mig tips och hjälp på traven? Säg gärna till om jag är ute och cyklar helt, det finns alltid alternativet att ringa proffs som fixar biffen!

Mvh//
 
Skicka upp en bild, det underlättar.
Men rengöring av pannor innebär i 99% av fallen att det är mekanisk rengöring inblandad, alla dessa medel som lovar allt möjligt kan du strunta i.
 
En bild ska jag fixa! Ska bli klar med allt stök vad flytt innebär och vänta ut regnet så det syns riktigt vad det handlar om :)
 
Stefan N skrev:
Skicka upp en bild, det underlättar.
Men rengöring av pannor innebär i 99% av fallen att det är mekanisk rengöring inblandad, alla dessa medel som lovar allt möjligt kan du strunta i.
Det håller jag inte med om.
Bensaltensid fungerar utmärkt. Alger och lavar dör och försvinner. Mossan kan ligga kvar om det är stora klumpar men funkar, det gör det
 
Körde det på mitt gamla tak, visst en del dog men det mesta va ju kvar.
 
Jag tänker gå lös med högtrycken på mitt tak. Ev med något medel på först. Begriper faktiskt inte varför man alltid avråder från det. Ja, det kommer gå in en del vatten i pannorna men det kommer torka innan jag hunnit ner från stegen.
 
A
Jag spolade av taket med högtrycken förra-förra sommaren. Det är ganska smutsigt och blött arbete men inga konstigheter. Ett tips är att lägga ut presenningar på marken som mossa och skit kan landa på så blir det lättare att få snyggt efteråt. Jag gjorde inte det utan räfsade ihop så mycket illaluktande skitig mossa som gick, men det var ett himla jobb att få helt rent på gräsmattan.

Ingen ny mossa på taket ännu ser jag just nu när jag kisande tittar på taket från altanen.
 
Stefan N skrev:
Körde det på mitt gamla tak, visst en del dog men det mesta va ju kvar.
Låter inte bra, kanske var för snål med sprutan?
Man får ta lite mer än som rekommenderas för att det ska bli riktigt bra.
 
MathiasS skrev:
Jag tänker gå lös med högtrycken på mitt tak. Ev med något medel på först. Begriper faktiskt inte varför man alltid avråder från det. Ja, det kommer gå in en del vatten i pannorna men det kommer torka innan jag hunnit ner från stegen.
De som avråder från det har ekonomiskt intresse av det.
Follow the money.

Högtryck är ingen fara sålänga man spolar uppifrån och ner och ser till att alla pannor är hela och ligger som dom ska
 
Låter kalas! Precis som jag tänkt göra :)

Men det här med efterbehandling, finns det något man kan lägga på efteråt som hjälper till att hålla det rent??
 
hantverkare1 skrev:
De som avråder från det har ekonomiskt intresse av det.
Follow the money.

Högtryck är ingen fara sålänga man spolar uppifrån och ner och ser till att alla pannor är hela och ligger som dom ska
Det är också min uppfattning och även om det kommer vatten under pannorna så är det inte ett problem heller. Jag har byggt taket så att det tål det....
 
Hejsan!

Jag tänkte göra en uppföljning av mitt takrengöringsarbete.

Jag var uppe på taket för ett par veckor sen med piasavakvasten och borstade av all mossa, stora lunsar av mossa som satt riktigt hårt, men jag fick bort mycket av det, det var nästan bara på norrsidan det var mossa, slutade med 4 (!) fulla skottkärror med mossa!

Igår gick jag upp med högtryckstvätten och spolade av HELA taket, spolade uppifrån och ner, gick två vändor över taket varav den andra vändan spolade jag bort löst material som jag missat, spolade även rent hängrännorna eftersom att det var mycket lava och mossa i dom med, ingen färg släppte så jag antar att dom är i god kondition.

Resultatet - riktigt bra. Vart riktigt rent och fint, och jag fick en hel skottkärra full med mossa och liknande som kom ner. Gick åt c:a 4 timmar till jobbet, och jag fick en schysst solbränna på köpet :)

Nu har jag tänkt köpa ett medel att behandla med, eftersom att man spolar uppifrån och ner så blir mossan/lavan i nederkanten på pannorna kvar. Att behandla taket kan nog göra att det sista dör av och försvinner.

Jag har tänkt köpa mossbort, eller vad det nu kallas, saftigt pris på det tyvärr, men jag hoppas att det håller vad det lovar!
 
Flukie skrev:
Hejsan!

Jag tänkte göra en uppföljning av mitt takrengöringsarbete.

Jag var uppe på taket för ett par veckor sen med piasavakvasten och borstade av all mossa, stora lunsar av mossa som satt riktigt hårt, men jag fick bort mycket av det, det var nästan bara på norrsidan det var mossa, slutade med 4 (!) fulla skottkärror med mossa!

Igår gick jag upp med högtryckstvätten och spolade av HELA taket, spolade uppifrån och ner, gick två vändor över taket varav den andra vändan spolade jag bort löst material som jag missat, spolade även rent hängrännorna eftersom att det var mycket lava och mossa i dom med, ingen färg släppte så jag antar att dom är i god kondition.

Resultatet - riktigt bra. Vart riktigt rent och fint, och jag fick en hel skottkärra full med mossa och liknande som kom ner. Gick åt c:a 4 timmar till jobbet, och jag fick en schysst solbränna på köpet :)

Nu har jag tänkt köpa ett medel att behandla med, eftersom att man spolar uppifrån och ner så blir mossan/lavan i nederkanten på pannorna kvar. Att behandla taket kan nog göra att det sista dör av och försvinner.

Jag har tänkt köpa mossbort, eller vad det nu kallas, saftigt pris på det tyvärr, men jag hoppas att det håller vad det lovar!
Beställ bensaltensind från alltfraktfritt.se eller köp fasadtvätt på biltema och spruta på. Samma verksamma ämne.
 
Ska defenetivt kolla upp det, tack för tipset!
 
Vi testade först Jape "grön fri" på en yta av det moss/alg/lav-täckta tegeltaket för 8 år sedan. Det var 5 cm mossa på många platser.Taket har aldrig varit rengjort, tror vi. Jape fungerade, men vi tyckte att främst mossan och laven tog för lång tid att försvinna, så vi högtrycksspolade taket först, från en hyrd lift. Därefter sprutades Jape på hela taket. Detta var för 5 år sedan.Taket ser fortfarande nästan nytt ut. Grannen rengjorde taket för 4 år sedan på samma sätt, men la inte på Jape och deras tak är helt grönt av alger. Vi bedömmer att det behövs läggas på ny Jape om något år, för att hålla taket snyggt och inte behöva högtrycksspola taket i närmaste framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.