Hej!

Håller på med grund renovering och har valt märket Isodrän.

Jag har tagit bort asfalten på väggarna som man ska göra men då lossnade den befintliga putsen, min fråga nu är om man måste putsa tillbaka ny puts på lättbetong blocken innan man sätter ditt isodränsskivan?

Det står att väggarna ska vara slammade / putsade men är det verkligen ett måste?
 
M
Om det står att det ska vara putsat så är det på det sättet som systemet är testat och följer du anvisningarna så vet du att det fungerar som det är tänkt. Följer du inte anvisningarna så kan du inte utgå från att det fungerar som det är tänkt.

Puts på lättbetong och leca blir mycket tätare än murningen och jag skulle inte snålchansa i det läget.
 
Min gissning är att vad gäller fuktvanding in i väggen med ånga (vilket vanligen inte sker, eftersom huset är varmare än omgivningen, men den del av året som det är varmare ute än i huset kan det ske) bör putsen ha marginell eller ingen betydelse. Den är ju difussionsöppen liksom väggen.

Om väggen är så belägen att man dessutom riskerar rinnande vatten (från nederbörd som rinner den vägen eller kanske från en närliggande vattenutkastare som kan läcka) kan det nog vara en fördel att ha väggen putsad, eftersom den som MaxPax säger är tätare än lättklinkern.

Sen beror det väl också på vad som finns innanför väggen. Om man har parkett/trägolv eller trämöbler direkt mot väggen, och bristfällig ventilation, behöver man ju vara mer noga än om man har klinkergolv och fri vägg samt välfungerande ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.