Hej!

Förra ägaren av huset har lagt plast under plattorna (han försökte skydda huset från fukt sa han) som ligger hela varvet runt huset..
Det är lite fall utåt från huset, så det skapar inga synliga problem..
Men eftersom jag aldrig hört om någon annan som har gjort på detta sätt, så undrar jag om det är bra eller dåligt att ha det så??
Det finns källare om det påverkar något, och dräneringen fixades tydligen för inte på alltför länge sedan..

ett exempel där man ser det :

_dsc0164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant tror jag att det inte spelar någon större roll. En bit under plattorna kommer marken (jorden?) alltid vara fuktig oavsett.
 
Jo, precis som du säger är ju marken ändå fuktig under..
..men bara för att försöka få fram någon fördel, så kan jag tänka mig att det fungerar ung som om det vore ett tak som hängde ut en bit, dvs när det rinner ner i marken sker det en meter ut från huset, och även om vattnet antagligen sugs ut i marken och vandrar in mot huset ändå, borde det ju bli aningen mindre vatten mot huset (mot dräneringen då)..

Men finns det inga nackdelar?? Att inte marken kan andas där, utan att enda stället marken kan andas är in i huset.. Tänker på radon och så (inte för jag kan ett skvatt om radon, men försöker bara komma på om plasten ska väck eller låtas vara kvar)..
 
Jag har precis samma fråga: finns det nackdelar ?
I mitt fall handlar det om att jag fått rekommendation av en gräv o schakt-kille att lägga cementplattor från fasad 1.5 - 2m brett , med lite fall utåt, och plast under, för att underlätta för dräneringen. Men innan jag gör det, inga kända nackdelar med plast (0.2mm) ? och ska plasten ha mer fall än vad plattorna har ?
Tänkte också lägga ett dräneringsrör kanske 2 dm under marknivån vid ytterkant plattor/plast, på den sida av huset där gräsmattan har fall mot huset. Kommentera gärna !
 
Jämför med tjälisolering runt husgrunder som man utför med cellplastskivor. Dom läggs ju ungefär likadant en bit ut från huset och är ju lika täta som en plastfolie.

Om det bara är fall på plattorna ut från huset så ser det bara till att regnvatten kommer ut från grunden så det är inga nackdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.